تغییرات اقلیم بزرگترین بحران پناهجویان تاریخ را می‌سازد

تغییرات اقلیم بزرگ‌ترین بحران پناه‌جویان تاریخ را رقم خواهد زد. ده‌ها میلیون نفر مجبور خواهند شد محل زندگی خود را ترک کنند و دلیل آن هم تغییرات اقلیم در یک دهه آینده است، این خود بزرگترین بحران پناه‌جویان را در دنیا شکل خواهد داد،‌ بزرگ‌ترین بحرانی که تاکنون دیده شده است.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل «انرژی امروز» متخصصان ارشد امنیتی و نظامی ایالات متحده به بنیاد عدالت محیط زیستی EJF گفته‌اند که تعداد پناه‌جویان اقلیمی از آن‌چه که تنش در سوریه باعث آن شده است فراتر خواهد رفت و چالشی بزرگ برای اروپا به وجود خواهد آورد.

استفان چنی، یکی از مقامات هیات نظامی ایالات متحده گفته است «اگر اروپا تصور می‌کند که حالا مشکل مهاجرت دارد، باید تا 20 سال آینده منتظر بماند و ببیند تغییرات اقلیم چقدر از مردم آفریقا، ساحل‌عاج، را به این قاره خواهد کشاند و منظور ما صحبت از یکی دو میلیون نفر نیست، صحبت از 10 تا 20 میلیون نفر است. آنها به آفریقای جنوبی نخواهند رفت، آنها به سرتاسر مدیترانه خواهند رفت».

این تحقیق که روز سه شنبه منتشر شد از دولت‌ها می‌خواهد تا به یک چهارچوب قانونی جدید برای حمایت از پناه‌جویان اقلیمی دست یابند و در کنار اجلاس اقلیم هفته آینده در آلمان، از رهبران جهان بخواهند برای اجرای اهداف اقلیمی توافق پاریس اقدامات بیشتری انجام دهند.

سر دیوید کینگ، دانشمند مشاور در دولت بریتانیا، به EJF گفته است «آنچه که ما در مورد آن صحبت می‌کنیم تهدید تمدن در یک بازه زمانی طولانی مدت است. در کوتاه مدت، این تغییرات همه نوع خطری را به همراه دارد».

در این گزارش آمده است که تغییرات اقلیمی نقش بزرگی در ایجاد جنگ سوریه داشت، به همراه آن خشکسالی که باعث شد 1.5 میلیون نفر سوری در طی سال‌های 2006 و 2011 به شهرهای بزرگ سوریه مهاجرت کنند. این مردم دسترسی به آب،‌ غذا و شغل نداشتند».

تغییرات اقلیم بخش غیرقابل پیش‌بینی است که وقتی به تنش‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی کنونی اضافه می‌شود، پتانسیل شعله‌افروزی و ایجاد کشمکش به همراه پیامدهای فجیع را خواهد داشت.

در جهانی که تغییرات اقلیم به سرعت در حال تغییر آن است، و پتانسیل بالایی برای ایجاد ستیز و مهاجرت بزرگ وجود دارد، سیاستمداران باید به آن به عنوان یک اولویت و اضطرار نگاه کنند.

گاردین هم نوشته است هرچند این گزارش گفته است که تاثیرات تغییرات اقلیم بر خاورمیانه و آفریقا بیشتر است، با این حال می‌افزاید که تغییر الگوهای آب و هوایی، مثل طوفان‌ها و تندبادها که امسال بخش بزرگی از ایالات متحده را در هم کوبید، ثابت می‌کند که کشورهای ثروتمندتر هم از اثرات آن در امان نیستند.

اما دانشمندان هنوز هم امیدوارند بتوانند کاری برای آن انجام دهند.

داشتن اهدافی بلندپروازانه برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و ایجاد مکانیسمی قانونی برای حمایت از پناه‌جویان اقلیمی، باعث خواهد شد اجتماعات فقیرتر و آسیب‌پذیرتر در مقابل این تغییرات حمایت شوند.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن