مشکل سوخت‌ نیروگاه‌های کوچک و پراکنده حل می‌شود

معاون هماهنگی توزیع توانیر با تاکید بر اینکه مشکل سوخت‌رسانی به نیروگاه‌های مقیاس کوچک و تولید پراکنده طی جلسه‌ای که دیروز با مسئولان وزارت نفت داشتیم در حال حل شدن است، گفت: در سال آینده 5 هزار مگاوات از طریق مدیریت مصرف، کاهش مصرف برق خواهیم داشت.

محمودرضا حقی‌فام در حاشیه نمایشگاه برق در پاسخ به سؤالی در خصوص این که 17 نیروگاه مقیاس کوچک و تولید پراکنده به دلیل قطع سوخت‌رسانی به آنها تعطیل شده بودند، آیا وزارت نفت با شرکت توانیر در این خصوص به توافق رسیده است، گفت: طی جلسه‌ای که دیروز با مسئولان وزارت نفت داشتیم مشکل سوخت‌رسانی به نیروگاه‌های مقیاس کوچک و تولید پراکنده در حال حل شدن است. 

حقی‌فام اضافه کرد: نیروگاه‌های تولید پراکنده و مقیاس کوچک با نیروگاه‌های بزرگ هیچ تفاوتی ندارند و شرایطی که آنها اقدام به تولید برق می‌کنند با یکدیگر متفاوت نیست، پس نباید به نیروگاه‌های بزرگ سوخت مجانی و به نیروگاه‌های مقیاس کوچک و تولید پراکنده سوخت با تعرفه بالا داده شود.

وی با اشاره به اینکه مأموریت شرکت توانیر در سال جاری در حوزه توزیع مدیریت مصرف بود، گفت: مأموریت شرکت توانیر در سال 96 و در پیک مصرف کاهش 3500 مگاوات بود که موفق شدیم 4070 مگاوات را کاهش دهیم،این وظیفه سنگینی بود که موفق شدیم با انجام آن 12 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در صنعت برق ایجاد کنیم. 

معاون هماهنگی توزیع توانیر، اضافه کرد: اگر کاهش 4070 مگاوات از بار شبکه اتفاق نمی‌افتاد و پیک مصرف به 59 هزار مگاوات می‌رسید قطعاً در سراسر کشور با خاموشی برق مواجه می‌شدیم.

حقی‌فام با تأکید بر اینکه در سال آینده هم بحث مدیریت مصرف و کاهش پیک مجدداً در برنامه شرکت توانیر و سیاست‌های استراتژیک وزیر نیرو قرار دارد، گفت: طرح جامع مدیریت مصرف آماده شده است که این طرح بحث‌های فناوری و بحث‌های علوم اجتماعی را دربردارد تا مردم به اصلاح الگوی مصرف سوق داده شود پس جهت صنعت برق جدا از اینکه باید به سمت تأسیسات جدید برود، بحث افزایش راندمان انرژی و کاهش پیک مصرف را مدنظر قرار دهد. 

به گفته وی، از سال 1970 به بعد بحث مدیریت مصرف در زمان پیک یکی از سرفصل‌های مهم در صنعت برق در دنیا بوده است.

معاون هماهنگی توزیع توانیر اضافه کرد: پیش‌بینی می‌شود سال آینده مصرف برق از 7.8 درصد رشد برخوردار شود، بنابراین اگر بتوانیم سال آینده 5 هزار مگاوات از پیک مصرف برق را کاهش دهیم می‌توانیم همانند امسال که در مأموریت خود در جهت کاهش مصرف برق موفق عمل کرده‌ایم، موفق شویم.

حقی‌فام تأکید کرد: برای مدیریت مصرف برق در سال آینده شرایط سخت‌گیرانه‌تری از سوی شرکت‌های برق و شرکت توزیع برای مدیریت مصرف برق اعمال خواهد شد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن