هشدار درباره قاچاق چوب درختان بلوط زاگرس

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس با انتقاد از اینکه حیات درختان بلوط به دلیل قاچاق چوب و تهیه زغال به خطر افتاده است،گفت: با ژست‌های محیط زیستی نمی‌توان از تخریب جنگل ها جلوگیری کرد.

عبدالرضا مصری درباره وضعیت درختان بلوط جنگل‌های زاگرس، گفت: حقیقت آن است که اگر برای تامین سوخت مناطق غربی کشور چاره ای اندیشیده نشود مردم برای تامین سوخت و تهیه غذا به تخریب جنگل و قطع درختان بلوط اقدام می کنند.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی، در دسترس نبودن سوخت ارزان را عامل قطع و مرگ درختان بلوط زاگرس دانست و با انتقاد از کاهش تعداد این درختان، گفت: هر چند ممکن است در پی عبور خطوط انتقال گاز تعدادی از درختان بلوط قطع شود اما موضوع احیای درختان بلوط وظیفه ای است که تحت هیچ شرایطی نباید فراموش شود.

برخی افراد سودجود با آتش زدن، جنگل های بلوط را به زمین کشاورزی تبدیل می کنند

مصری با انتقاد از اینکه برخی با آتش زدن جنگل های بلوط آنها را به زمین کشاورزی تبدیل می کنند، تصریح کرد: درآمد یک هکتار از بلوط زمانی که خشک می شود و سودجویان آنها را تبدیل به زمین دیم و کشاورزی می کنند به اندازه 4 درخت هم نیست.

حیات درختان بلوط زاگرس به دلیل بیماری، قاچاق چوب و تهیه زغال در معرض تهدید قرار دارد

این نماینده مردم در مجلس دهم با ابراز تاسف از اینکه حیات درختان بلوط زاگرس به دلیل بیماری، قاچاق چوب و تهیه زغال به خطر افتاده است، تصریح کرد: متأسفانه سودجویان به دلیل آنکه از درخت بلوط زغال مرغوبی به دست می آید و قیمت آن قابل مقایسه با باقی زغال ها نیست، درختان را به آتش کشیده و تبدیل به زغال می کنند که تبعات سوء این اقدام برای بلوط ها بسیار بیشتر از قطع درختان برای انتقال خطوط گاز است.

وی یادآور شد: برخی بر این باورند که انتقال خط لوله از روی زمین سبب کاهش قطع درختان می شود این در حالی است که با کوچکترین جرقه یا آتش سوزی کل جنگل دچار حریق می شود یعنی ما برای جلوگیری از قطع صد درخت میلیون ها درخت را از دست می دهیم.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس دهم، با هشدار نسبت به قطع و تخریب درختان بلوط زاگرس، گفت: در گذشته روستاییان برای پخت نان نیازمند آتش بودند، آنها شاخه های خشک را جمع آوری و با این کار از جنگل ها حفاظت و سوخت خود را تامین می کردند اما متاسفانه در حال حاضر سودجویان برای تهیه زغال بیشتر اقدام به قطع درختان کهنسال بلوط می کنند.

مصری ادامه داد: کاهش تعداد درختان بلوط جنگل های زاگرس بسیار محسوس بوده و درختان کهنسال که تنه بزرگ داشته و از آنها زغال بیشتری به دست می آید در حال تخریب و تهدید هستند؛ متاسفانه زغال موجود در بازار شهرهای مجاور کوه زاگرس از چوب درخت بلوط تهیه شده که بسیار مرغوب است.

با ژست‌های محیط زیستی و تعداد محدودی کارمند نمی‌توان از تخریب جنگل ها جلوگیری کرد

این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه با ژست‌های محیط زیستی و تعداد محدودی کارمند نمی‌توان از تخریب جنگل‌ها جلوگیری کرد، افزود: محیط زیست برای حفاظت از میلیون‌ها هکتار جنگل آن هم در دامنه‌ها و مناطق صعب العبور، کوه‌ها، دشت‌های پنهان شده بین کوه‌ها و دامنه‌ها و در تمامی فصول و همچنین روزها و شب‌ها با کمبود نیروی انسانی مواجه بوده  و به هیچ وجه نمی تواند چنین کاری را تحقق بخشد.

لزوم نصب و تعبیه دوربین در نقاط مرتفع برای جلوگیری از تخریب و قطع درختان بلوط توسط سودجویان

وی بر ضرورت نصب و تعبیه دوربین در نقاط مرتفع برای جلوگیری از تخریب و قطع درختان بلوط توسط سودجویان تاکید کرد وگفت: همانطور که در حال حاضر در همه جاده‌های کشور دوربین هوشمند تعبیه شده تا افرادی که با سرعت بیش از 80 کیلومتر رانندگی می‌کنند شناسایی شوند بنابراین اگر حفظ جنگل و مراتع در اولویت باشد برای غلبه بر تخریب جنگل می توان در نقاط مرتفع اقدام به نصب دوربین کرد.

وسعت بالای جنگل‌های بلوط امکان کنترل و نظارت بر قطع آنها را غیرممکن کرده است

مصری با بیان اینکه وسعت بالای جنگل‌های بلوط امکان کنترل و نظارت بر قطع آنها را غیرممکن کرده است، یادآور شد: باید سیستمی مشابه دوربین‌های ردیاب جاده‌ها در ارتفاعات مشرف به جنگل‌ها تعبیه و در کنار این مراکزی برای رصد و کنترل ایجاد شود؛ با این اقدام نه تنها از تخریب بلکه از آتش سوزی و اتفاقات مشابه نیز جلوگیری می شود.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس دهم، افزود: در این رابطه بهتر است سالانه 50 تا 100 هزار هکتار را پوشش داده و به تدریج در تمامی جنگل های زاگرس و مراتع کشور دوربین های مجهز نصب و تعبیه شود.

وی ادامه داد: راهکار دیگر برای جلوگیری از تخریب جنگل های بلوط این است که گشت و کنترل هوایی در اختیار محیط زیست قرار داده شود هر چند هزینه تامین هلی کوپتر زیاد است اما در حال حاضر دستگاه‌هایی به شکل پرنده وجود دارد که می توانند چندین کیلومتر را پوشش داده و خرید آنها نیاز به صرف هزینه زیادی ندارد البته این دستگاه ها امروزه حتی در قالب اسباب بازی بچه ها خریداری می شود.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس دهم، یادآور شد: می توان از پهپاد ها هم برای حفاظت از جنگل ها و مراتع استفاده کرد؛ خوشبختانه کشور ما در زمینه پهپادها پیشرفت بسیار خوبی داشته است به نحوی که پهپادهای نسل یک دارای دوربین بوده و نسل های بعد آن قابلیت حمله هوایی را نیز دارند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: به منظور عملیاتی کردن نظارت هوایی می توان میان سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت دفاع موافقتنامه‌هایی در خصوص پایگاه‌های پهپادی منعقد کرد تا علاوه بر هزینه بسیار پایین این پهپادها، از آنها برای مناطقی که بیشتر در معرض آسیب هستند نیز استفاده کرد؛ البته جنگل‌هایی که سبز هستند کمتر در معرض آسیب قرار دارند اما جنگل های بلوط به دلیل اینکه در طول سال با بیماری و خشکی زیاد مواجه هستند آسیب پذیرترند.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن