طراحی، تولید و آزمون پمپ طبقاتی برای اولین بار در ایران

نخستین بار در تاریخ صنعت پمپ‌سازی ایران طراحی، تولید و آزمون پمپ طبقاتی با جدایش محوری سری API 610-BB3 بر پایه توان ساخت داخل، در شرکت صنایع پمپیران با موفقیّت انجام پذیرفت.به گزارش انرژی امروز، پمپیران در راستای تحقق نیازها و انتظارات مشتریان خود و همچنین افزایش گستره محصولات، با تکیه بر دانش فنّی روزآمد کارشناسان اقدام به طراحی و ساخت یکی از تجهیزات استراتژیک و شریان اصلی انتقال نفت خام در صنعت نفت کشور نمود.

مهندس محمّدحسین هیهات، مدیرعامل شرکت صنایع پمپیران، دراین‌باره در گفتگویی با خبرنگار ما توضیحاتی ارایه داد:

آقای مهندس! سابقه ساخت پمپ‌های جدید چیست؟

در سال 1394، شرکت ملّی مناطق نفت‌خیز جنوب پس از ارزیابی دقیق سازندگان، قرارداد طراحی و ساخت این نوع پمپ‌ها را به شرکت صنایع پمپیران سپرد. کلیه مراحل طراحی، ساخت و آزمون این تجهیزات در شرکت صنایع پمپیران انجام شده است. وجه تمایز این قرارداد، مشارکت و نظارت مرحله‌ای کارفرما بر کلیه فرآیندهای طراحی تا آزمون و صحه‌گذاری است.  چه انگیزه‌ای موجب تولید پمپ‌های BB3 در شرکت پمپیران شد؟ما اعتقاد راسخ داریم که باید نیازها  و انتظارات مشریان را ابتدا شناسایی و در جهت تحقق آن‌ها، تلاش کنیم. شرکت پمپیران دارای ساختار سازمانی منسجم و راهبردهای مبتنی بر استراتژی مشخص است. در سال‌های اخیر یکی از استراتژی‌های اساسی و مهّم، افزایش گستره محصولات به‌ویژه در حوزه‌ی صنعت نفت در  این شرکت بوده است. بدون شک پمپ‌های BB3 یکی از تجهیزات مهّم و استراتژیک در انتقال نفت‌خام هستند که کاربردهای وسیع در صنایع نفت دارند. این نوع پمپ‌ها با توجه به ساختارشان  برای انتقال سیّال با فشار بالا استفاده می شوند. تاکنون این تجهیزات از خارج از کشور تامین  و دانش فنّی آن نیز در اختیار پیشتازان صنعت پمپ‌سازی دنیا قرار داشت.

با تکیه بر سرمایه‌های انسانی موجود در شرکت و توانمندی ایشان از یک سو و اعتماد و حسن همکاری شرکت ملّی مناطق نفت‌خیز جنوب از سوی دیگر، این تجهیزات در سال 1394 برای نخستین بار در ایران طراحی،تولید و در اسفندماه سال 1395 در حضور مشتری در مجتمع آزمایشگاه آکرودیته بین‌المللی شرکت پمپیران،  با موفقیّت آزمون‌عملکردی را سپری نموده و تحویل کارفرما شده است. نمونه‌ این دستاورد عظیم را در نهمین نمایشگاه تخصصی ساخت داخل تجهیزات صنعت‌نفت در خوزستان، مشاهده می‌‌فرمایید. لطفاً مزیت‌های این محصول را تشریح فرمایید؟  این پمپ برای نقطه کار هیدرولیکی مشخص مشتری طراحی شده و مراحل راستی‌آزمایی نتایج طراحی، با بهره گیری از روش‌های دینامیک سیّالات محاسباتی (CFD)  تحلیل و پس از شبیه‌سازی و حصول اطمینان از نتایج و همچنین تائید کارفرما به مرحله مدل‌سازی و ریخته‌گری انجامید. نکته قابل تامل مقادیر NPSHr  مورد درخواست مشتری بود که با توجه به شرایط بهره‌‌برداری، بسیار پائین و سخت‌گیرانه و یکی از الزامات مهّم و اجتناب‌ناپذیر برای مشتری به‌شمار می‌رفت.

جنس قطعات این محصولات از گروه D-1 و با متریالDuplex  انتخاب گردید و کلیه فرآیندهای مدل‌سازی و ریخته‌گری قطعات این سفارش در مجموعه‌ی شرکت پمپیران انجام پذیرفت.

چنانچه اشاره گردید کلیه فرآیندهای طراحی و ساخت این محصول، گام به گام با نظارت کارشناسان کارفرما همراه و انطباق محصول با درخواست اولیه، صحه‌گذاری شد؛ به‌طوری که در آزمون عملکردی محصول، عملکرد پمپ از نظر بازده مطابق گرید 1E  تائید شده است ؛که نشان می‌دهد نتایج عملکردی پمپ منطبق بر طراحی انجام شده است. به سیر تکاملی این تجهیز اشاره نمودید لطفاً درخصوص دانش‌فنّی این محصول توضیح دهید.قطعاً نخستین گام در ساخت این پمپ ها، توانمندی فنّی بخش تحقیق و توسعه و طراحی مهندسی شرکت پمپیران است. ما با داشتن تجربیات کسب شده ذی‌قیمت از ساخت انواع پمپ‌های گریز از مرکز طی بیش از چهل سال فعالیّت در عرصه صنعت پمپ‌سازی برگرفته از انتقال دانش فنّی و تکنولوژی تحت لیسانس شرکت پمپ‌سازی KSB  آلمان، با آگاهی کامل به عرصه تولید پمپ‌های فرآیندیBB3  وارد شدیم. واحد مهندسی و تحقیق و توسعه یکی از اهرم های توانمند شرکت بوده و کارشناسان خبره و با تجربه با دانش فنّی روز در این واحد مشغول به فعالیّت هستند. مطالعات وسیع و دامنه‌د‌اری در خصوص امکان‌سنجی طراحی و تولید این محصول از یک‌سال پیش  از قرارداد در شرکت انجام شد و وقتی دانش طراحی این محصول منجر به محصول نمونه شد، یقین یافتیم که `ما می‌توانیم ` و تعهد ساخت این تجهیزات را پذیرفتیم.

طراحی و ساخت این تجهیزات موجبات تسهیل ورود شرکت صنایع پمپیران به جمع شرکت های دانش‌بنیان را فراهم کرده و به‌عنوان اولین شرکت پمپ‌ساز ایرانی  مطابق ارزیابی معاونت محترم علمی ‌و فن‌آوری ریاست جمهوری به این دستاورد نیز نائل گشتیم.آیا شرکت‌های دیگر هم تمایل به سفارش این محصول داشته‌اند؟ما سه دستگاه دیگر از این نوع پمپ‌ها را البته با مشخصات فنّی متفاوت به سفارش شرکت توسعه‌ نفت و گاز پرشیاطراحی، تولید و تحویل نموده‌ایم که در میادین یاران شمالی در حال بهره‌برداری هستند و عملکرد آن‌ها نیز  رضایت بهره‌بردار را به دنبال داشته است.

امیدواریم با توجه به اینکه این محصول به صورت 100% بومی سازی شده است، سفارشات افزون‌تری اخذ نموده و یکی از چالش‌های صنعت نفت کشور  را در تامین این تجهیزات، مرتفع نموده و در تحقق اقتصاد مقاومتی سهم حداکثری داشته باشیم.و سخن آخر؟پمپیران همواره دستیابی به نتایج موفقیت‌آمیز و  پایدار را جزو اهداف کلیدی خود قرارداده است چنانکه؛ براساس مدل بین‌المللی  EFQM هرساله عملکرد سازمان خود را مورد سنجش و ارزیابی قرار داده و در آخرین ارزیابی انجام شده، موفق به دریافت تندیس سیمین جایزه تعالی سازمانی صنعت پتروشیمی در سال 1395 گردیده است.قطعاً تحقق دستاورد خودکفایی در طراحی  و ساخت  پمپ‌های BB3 ، مرهون حمایت همه‌جانبه و همراهی مدیران و کارشناسان شرکت ملّی مناطق نفت‌خیز جنوب است، که با اعتماد به توانمندی شرکت صنایع پمپیران موجبات تولید این تجهیزات را فراهم نمودند.

بسیار شیرین است که پس از سال‌ها وابستگی به خارج از مرزهای این مرز و بوم، شاهد هستیم که صنعت نفت کشور عمده‌ی تجهیزات مورد نیاز خود را از سازندگان داخل تامین می‌نماید. ما در مجموعه‌ی شرکت صنایع پمپیران مفتخریم به ساخت یکی از پیچیده‌ترین تجهیزات دوّار مورد استفاده در حوزه‌ی انتقال نفت و فرآورده‌های آن و تلاش خواهیم کرد تا در راستای رفع نیازهای اساسی صنایع مختلف در جهت بی‌نیازی از واردات پمپ گام موثری برداریم.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن