دولت‌ها انتشارات گاز طبیعی را دست کم گرفته‌اند

دولت‌ها انتشارات متان گاز طبیعی را دست کم گرفته‌اند و اگر قرار است اهداف اقلیمی پاریس محقق شود باید تا سال 2035 زغال سنگ و نفت از سبد انرژی دنیا حذف شود.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل «انرژی امروز»، گاردین می‌نویسد که مطالعات جدید نشان داده است که دولت‌ها انتشارات متان حاصل از گازطبیعی را دست کم گرفته‌اند و همین امر باعث خواهد شد اهداف اقلیمی کنفرانس پاریس محقق نشود.

بر اساس همین مطالعه که توسط مرکز تیندال تحقیقات تغییرات اقلیم منتشر شده است، ادامه انتشار متان از گاز طبیعی 0.6 درجه سانتی‌گراد بر گرم شدن زمین خواهد افزود، و در کنار دیگر سوخت‌های فسیلی بودجه کربن اروپا را به اتمام خواهد رساند.

در این مطالعه آمده است که اروپا باید تا سال 2035 انتشارات خود را به میزان 12 درصد در سال کاهش دهد تا با اهداف دو درجه سنتی‌گراد توافق پاریس سازگار باشد.

کشورهای اتحادیه اروپا به همراه بریتانیا، متعهد شده‌اند که از گاز طبیعی به عنوان «سوخت ارتباطی» استفاده کنند چون این سوخت مبنایی برای جایگزین کردن انرژی‌های خورشیدی در روزهای ابری و انرژی‌های بادی در روزهای آرام است و از طرفی گاز طبیعی دی‌اکسید کربن کمتری منتشر می‌کند.

اما بر اساس این گزارش، گاز، ‌نفت یا زغال سنگ به هیچ عنوان نمی‌توانند نقشی در این کاهش انتشارات داشته باشند.

گزارش تاکید می‌کند که با در نظر گرفتن انتشارات دی‌اکسید کربن و متان این منابع فسیلی، اتحادیه اروپا باید برنامه اضطراری برای کنار گذاشتن مصرف گاز طبیعی و دیگر سوخت‌های فسیلی را در سراسر این قاره به کار گیرد.

در سال 2016، ‌صنایع گاز اروپا، بیش از 100 میلیون یورو خرج کردند و بیش از هزار لابی تشکیل دادند تا توانستند گاز طبیعی را به عنوان یک سوخت پاک‌تر معرفی کنند.

فعالین محیط زیست می‌گویند این غیر قابل تحمل است که کمسیون اروپا و اعضای آن در تلاش هستند تا تعداد پروژه‌های گازی خود را افزایش دهند، ‌پروژه‌هایی که باعث خواهد شود ما تا دهه‌ها بعد باز هم به استفاده از سوخت فسیلی ادامه دهیم.

متان یک گاز بسیار قوی گلخانه‌ای است که پتانسیل آن 30 برابر بیشتر از دی‌اکسید کربن است و می‌تواند وضعیت گرم شدن کره زمین را به حدی برساند که دیگر قابل برگشت نباشد.

به طور طبیعی متان بخشی از گازهای منتشره توسط میکروارگانیسم‌ها و کشاورزی است.

مطالعات جدید نشان داده است که منابع آنتروپوژنیک متان 48 تا 65 درصد در گرم شدن کره زمین موثر هستند و سوخت‌های فسیلی تقریبا یک سوم آن را تولید می‌کنند.

استخراج و سوزاندن گاز طبیعی مقادیر بسیار زیادی دی‌اکسید کربن و متان تولید می‌کند که به طرق مختلف باعث گرم شدن کره زمین می‌شوند.   

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن