میانمار پروژه مشترک تولید برق با چین را کنار گذاشت

با وجود حمایت‌هایی که چین از نسل کشی مسلمانان میانمار به عمل آورده است، دولت میانمار تصمیم دارد یک پروژه مشترک تولید برق‌آبی را با شرکت‌های چینی به حالت تعلیق درآورد.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل «انرژی امروز» وزیر جدید انرژی میانمار گفته است که که در استراتژی جدید انرژی این کشور، برای مقابله با کمبود دائم برق در میانمار، سدهای بزرگ برق‌آبی اولویت ندارند.

وین خاین، ‌وزیر انرژی میانمار، که پیش از این وزیر سازندگی هم بود، در جمع خبرنگاران در خصوص شک و تردیدهای مطرح شده درباره پروژه‌های بزرگ میانمار در شمال این کشور با حمایت چین گفت سدهای بزرگ از اولویت‌های تامین انرژی این کشور نیستند.

آنگ سانگ سو چی، رهبر غیررسمی غیرنظامی میانمار، از وین خاین خواسته است تا به بازسازی شبکه‌های برق و جاده‌های در هم شکسته و از بین رفته این کشور کمک کند.

وین خاین اعلام کرده است که این کشور قصد دارد LNG وارد کند و به پروژه‌های کوچک برق آبی به عنوان بخشی از راه‌حل‌های موجود برای ترکیب انرژی کشور اهمیت دهد.

رویترز می‌نویسد چین حمایت‌های دیپلماتیک زیادی از میانمار به عمل آورده است،‌ از جمله حمایت چین از این کشور در برابر تصمیمات شورای امنیت سازمان ملل متحده در خصوص آنچه که مقامات سازمان ملل آن را «نسل کشی» مسلمانان روهینگیا توسط ارتش میانمار خوانده‌اند.

اما رویترز می‌نویسد با این حال به نظر می‌رسد وین خاین اشتیاقی به اجرای یک پروژه بزرگ سدسازی با یک شرکت دولتی چینی ندارد.

از زمان سرنگونی دولت نظامی قبلی میانمار، پروژه سد میتسون به ارزش 3.6 میلیارد دلار محل منازعه بین دو کشور بوده است.

در ماه آوریل رویترز گزارش داد که مقامات چینی و میانمار بر سر گزینه‌های دیگری که به میانمار اجازه بدهد در کنار نگرانی‌های زیست محیطی، پروژه‌های بزرگ خود را کنار بگذارد، مذاکره کرده‌اند.

این سد که بر بالادست رودخانه آییاروادی در استان کاچین ساخته می شود، قرار بود برق مورد نیاز استان یونان چین را تامین نماید، ‌درحالی که این استان با اجرای سیاست‌های مختلف برای ایجاد صنایع با شدت انرژی کم و نیز کاهش رشد اقتصادی، با اشباع برق مواجه است.

وین خاین می‌گوید «موضوع الان عوض شده است. چین هم اکنون به این برق نیازی ندارد. آنها با برق مازاد روبه‌رو هستند. به ویژه برق حاصل از سدهای برق‌آبی. آنچه که ده سال پیش خیلی مهم بود، حالا تغییر کرده است».

حالا دولت میانمار با بهره‌بردار چینی این پروژه، شرکت استانی سرمایه‌گذاری برق به مذاکره نشسته است.

وزیر جدید انرژی میانمار با بیان اینکه تا سال 2025 این کشور برنامه‌ای برای سدهای بزرگ نخواهد داشت گفت که علاقه‌ای به گیرافتادن در موضوعات مربوط به محیط زیست و سیاست ندارد. «ما فقط برق می‌خواهیم».

وین خاین گفته است که چین می‌تواند در دیگر پروژه‌های میانمار مشارکت داشته باشد.

میانمار با مشکل جیره بندی برق در فصول بسیار گرم مواجه است.

بر اساس گفته این وزیر، میانمار قرار است با تولید کنندگان بزرگ LNG برای تامین انرژی مورد نیاز این کشور وارد مذاکره شود. از پنج سال پیش تولید برق از نیروگاه‌های بادی فراساحلی این کشور کم شده است.

به گفته وین خاین، این اولین بار است که میانمار تصمیم گرفته است از LNG استفاده کند. اما این کشور مجبور است ترمینال‌های LNG بسازد و نیز مجبور به راه‌اندازی واحدهای گازی‌سازی دوباره در برخی مناطق کشور است،‌ از طرفی وجود خطوط انتقال گاز هم ضروری است.

علی‌رغم نگرانی‌های زیست محیطی در خصوص نیرو‌گاه‌های زغال سنگ سوز، این نیروگاه‌ها هم در برنامه‌های میانمار وجود دارند.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن