بازار متشنج مس و پتروشیمی، مانع صادرات کابل

عضو سندیکای صنعت برق ایران با تاکید بر موانع صادرات سیم و کابل، بر دشواری‌های صادرات در ایران تاکید کرد و گفت: هزینه بالای تامین مالی و قیمت بالای مواد اولیه در صنعت برق بزرگ‌ترین موانع توسعه صادرات هستند.

علیرضا کلاهی در گفتگو با خبرنگار نیروی «انرژی امروز»، با اشاره به بازار متشنج مس در سال گذشته و روند نامطلوب عرضه مواد اولیه در بازار از جمله مواد پتروشیمی و آلومینیوم، گفت: کافی است تنها به این یک آیتم توجه کنیم که کشور ترکیه بدون معدن مس، 2.3 میلیارد دلار صادرات کابل دارد؛ ایران اما با داشتن 6 درصد ذخایر مس دنیا، 150 میلیون دلار کابل صادر می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه با برنامه ریزی و کار منسجم به راحتی می‌توانیم بیش از یک میلیارد دلار کابل صادر کنیم، گفت: این امر نیاز به برنامه‌ریزی دارد و به ویژه نباید اجازه دهیم که با انحصارات دولتی در حوزه مواد اولیه چون مس، آلومینیوم، فولاد و پتروشیمی اینگونه با صنایع پایین دستی چه از نظر تامین نامنظم کالا و چه از نظر قیمت‌گذاری، رفتار شود.

رییس اسبق سندیکای صنعت برق ایران، با تاکید بر وجود مشکل در حوزه تامین کالا، گفت: از بهمن‌ماه سال گذشته، بازار مس متشنج بوده و شرکت ملی مس ایران، مقدار زیادی مس را به خریداران صادراتی پیش‌فروش کرد، در حوزه تامین آلومینیوم هم دچار نوسانات شدید بودیم و بازار مواد پتروشیمی نیز شرایط مشابهی داشت.

کلاهی تصریح کرد: برای مثال ما یک قرارداد صادراتی با وزارت نیرو عراق به ارزش 50 میلیون دلار بستیم، سپس مجبور بودیم مواد اولیه را با هزار گرفتاری، با نرخ‌های متفاوت و قیمت‌های غیر قابل پیش‌بینی تامین کنیم. واقعا چگونه با این شرایط قرار است در بازار خارج حضور گسترده و جدی پیدا کنیم؟

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن