احتمال حادثه هسته‌ای در روسیه یا قزاقستان

موسسه ایمنی هسته‌ای فرانسه IRSN می‌گوید: در هفته‌های اخیر، وجود یک ابر آلوده به رادیواکتیو بر بالای سر اروپا نشان می‌دهد که احتمالا در هفته آخر سپتامبر یک اتفاقی در تاسیسات هسته‌ای روسیه یا قزاقستان رخ داده است.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل «انرژی امروز»، IRSN که بازوی فنی قانون‌گذاری هسته‌ای فرانسه ASN است؛ در بیانیه‌ای اعلام کرده که دقیقا قادر نیست محل انتشار مواد رادیواکتیو را مشخص کند اما بر اساس الگوهای آب و هوایی، محتمل‌ترین محل برای این انتشارات جنوب کوه‌های اورال بین اورال و رودخانه ولگاست.

مقامات IRSN احتمال می‌دهند این مواد آلاینده از روسیه یا قزاقستان برخاسته باشند.

IRSN نقشه‌ای طراحی کرده است که نشان می‌دهد محل احتمالی این حادثه اتمی در چه منطقه‌ای ممکن است باشد.

بر همین اساس، مقامات این موسسه اعلام کردند که IRSN و دیگر موسسات تحقیقات هسته‌ای اروپایی سطح بالایی از اورانیوم 106 شناسایی کردند. این ماده که یک نکلوئید رادیواکتیو است و محصول شکافت اتمی در راکتور است و به صورت طبیعی در طبیعت وجود ندارد.

IRSN حدث می‌زند مقدار قابل توجهی از اورانیوم 106، مثلا بین TBq 100 تا 300 منتشر شده باشد و اگر حادثه‌ای در چنین ابعادی در فرانسه رخ می‌داد باید به شعاع چند کیلومتری مردم منطقه تخلیه می‌شدند.

این اورانیوم احتمالا از یک سایت تصفیه سوخت هسته‌ای برای طب هسته‌ای منتشر شده باشد. از آنجایی که اورانیوم 106 نیمه عمر کوتاهی دارد از این ماده در طب هسته‌ای استفاده می‌شود به عنوان مثال در درمان سرطان. اما به هنگان فرآوری مجدد سوخت هسته‌ای هم امکان انتشار این نوع اورانیوم وجود دارد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن