زلزله سرپل زهاب گسل تبریز و تهران را تحریک نمی‌کند

استاد پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله گفت: این زلزله را حدود 150 میلیون نفر در ایران و عراق و در هر دو پایتخت حس کرده‌اند ولی طبیعتا رخداد آن به تحریک گسل‌های دور از منطقه رومرکزی (مثلا گسلهای تهران، تبریز، قم یا … ) ربطی ندارد. 

به گزارش خبرنگار توسعه پایدار «انرژی امروز» مهدی زارع، استاد پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله در کانال تلگرامی خود نوشت: زلزله 21:48 روز یکشنبه 21-8-96 در 30 کیلومتری شمال غرب سرپل ذهاب و  32 کیلومتری جنوب غرب حلبچه  در ناحیه مرزی ایران و  عراق رخ داد.

به گفته این استاد دانشگاه، کانون این زلزله در مرز ایران و عراق و در داخل خاک عراق واقه بوده است . گسل مسبب این رخداد  هنوز مشخص نیست ولی گسله فعال خمیدگی جبهه کوهستان زاگرس و گسل‌های پهنه گسله  ذهاب (یا سرپل ذهاب)  در همین منطقه قرار دارد. گسل پی سنگی  ذهاب از گسل‌های سامانه گسله خمیدگی جبهه کوهستان زاگرس است.

به گفته زارع، سازوکار این زلزله فشاری و صفحه گسله نزدیک به قائم بوده است. در شهر سر پل ذهاب 60 هزار نفر و در قصر شیرین حدود 30 هزار نفر زندگی می‌کنند و زلزله‌های حلوان و سر پل ذهاب از جمله زلزله‌های تاریخی این منطقه است.

زارع با تاکید بر این که «زلزله کم عمق بوده ولی ژرفای آن هنوز  تدقیق نشده است» می‌نویسد: زلزله‌های تاریخی این منطقه  زلزله‌های تاریخی  958 میلادی و 1150 میلادی سرپل ذهاب و در سده بیستم  زلزله‌ 1967 م  بزرگای 5.7 و سال 1983 م  بزرگای 5.1 در همین منطقه  رخ داده‌اند. 

وی ادامه می‌دهد: این زلزله را حدود 150 میلیون نفر در ایران و عراق و در هر دو پایتخت حس کرده‌اند ولی طبیعتا رخداد آن به تحریک گسل‌های دور از منطقه رومرکزی (مثلا گسلهای تهران، تبریز، قم یا … ) ربطی ندارد. 

زارع ادامه می‌دهد: هیچ پیشبینی از هیچ منبعی قبل از رخداد 21-8-96 وقوع آن را اعلام نکرده بود، از جمله مطلبی که به سازمان زمین شناسی آمریکا در سال 2013 نسبت داده می‌شود، اساسا آن سازمان هرگز چنین کاری نمی‌کند، و نکرده است و متاسفانه خبرگزاری ایرنا متنی جعلی را که بعد از زلزله 2013 (1392ش) سراوان در فضای مجازی منتشر شده بود، به عنوان پیشبینی سازمان زمین شناسی آمریکا منتشر کرده است.  این خبر مطلقا واقعیت علمی ندارد.

شایعات دروغ از پیش بینی زلزله

زارع ادامه می‌دهد شایعات بی‌اساس و دروغ  که حتما باید نسبت به آنها بی‌اعتنا بود و از بازنشر آنها اجتناب کرد، امشب منشر شد و همچنان در حال انتشار است:

 1- شایعه دروغ: شایعه زلزله طبیعی نبوده، و حاصل از انفجار  (اتمی؟ هسته ای ؟ نظامی؟) بوده بی پایه و اساس است، چرا که هزاران دستگاه لرزه نگاری این زلزله  طبیعی را ثبت کرده‌اند، اگر انفجار بود در دقایق اولیه  از سوی تمام مراکز بین المللی زلزله شناسی اعلام می شد که این اتفاق انفجار بوده نه زلزله طبیعی .

2- شایعه دروغ: شایعه این زلزله توسط سازمان زمین شناسی آمریکا یا مرکز لرزه نگاری آمریکا که اساسا معلوم نیست کجا هست!؟ چهار سال قبل  در 2013 پیش بینی شده بود یا جاها یا افراد  دیگری این زلزله را پیشبینی کرده‌اند و از قبل اعلام کرده بودند بی‌پایه است، چرا که ما نه در ایران و نه در هیچ جای دنیا روشی مخفی و پنهانی برای پیش بینی زلزله یا هیچ پدید طبیعی دیگر نداریم.

3- شایعه دروغ : شایعه زلزله اصلی در ساعات آینده در نیمه شب رخ خواهد داد بی پایه است، کسی تا کنون در هیچ جای دنیا پیشبینی دقیق بر مبنای زمان، مکان و اندازه دقیق نکرده است، روش‌های منتشر نشده و مخفی نیز مبنای بحث علمی نیستند و ضمنا اعلام رخداد یک زلزله احتمالی با بزرگای بیش از 5 نمی‌تواند صحت  پیش بینی وقوع زمین‌لرزه با بزرگای 7.2 تلقی شود .

 4- شایعه دروغ : شایعه زلزله  امواجی ناشاخته  داشته و با گسلی منطبق نیست، بی پایه است چرا که چنین رویدادی لرزه نگاشتهای شفاف و شاخته شده ثبت شده در ایران و سایر نواحی جهان داشته است.

5- شایعه دروغ : شایعه زلزله مهمتر در شهرهای دیگر رخ خواهد داد بی پایه است، چرا که این اتفاق مربوط به پهنه رومرکزی پهنه خمیدگی جبهه کوهستان زاگرس و  پهنه گسله ذهاب است، بنابراین اینکه زلزله چون در تهران و تبریز حس شده، موجب تحریک گسل‌های تهران و تبریز و سایر شهر ها خواهد شد مطلقا بی پایه است.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن