ایران آب سنگین مازاد خود را به مشتری بهتر می‌فروشد

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: آژانس با هدایت ایالات متحده به دنبال آن است که توپ بدعهدی در برجام را در زمین ایران بیاندازد.

به گزارش «انرژی امروز» محمدابراهیم رضایی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در واکنش به اظهارات مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره احتمال نقض برجام از سوی ایران در حوزه نگهداری آب سنگین در این کشور، گفت: به نظر من جبهه غرب به دنبال ایجاد یک فضای تبلیغاتی علیه جمهوری اسلامی است تا وانمود کنند که ایران در حال فاصله گرفتن از توافق هسته‌ای است.

نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آژانس بین المللی انرژی اتمی از آغاز اجرای برجام نظارت ویژه و سخت گیرانه ای را علیه برنامه هسته ای ایران صورت داده و در این بازه زمانی بازرسی های مکرری از تأسیسات و مراکز هسته ای کشورمان صورت گرفته است.

وی افزود: آژانس در گزارشهای خود در ماه های گذشته بارها پایبندی ایران به اجرای مفاد توافق هسته ای را تأیید کرده است، اما همین نهاد جرأت و توان اعلام نقض برجام از سوی غربی ها را ندارد و آن ها به روند پیشین خود در عدم اجرای تعهداتشان ادامه می دهند.

رضایی تصریح کرد:آژانس با هدایت ایالات متحده به دنبال آن است که توپ بدعهدی در برجام را در زمین ایران بیاندازد، زیرا افکار عمومی عرصه بین الملل نسبت به بدعهدی و نقض تعهدات آمریکا در راستای اجرای توافق هسته ای معترض هستند.

این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: ایران بر اساس توافق هسته ای می تواند سالانه حدود 20 تن آب سنگین در تأسیسات هسته ای خود تولید کند و این میزان در مجموع نباید از 130 تن تجاوز کند؛ البته جمهوری اسلامی می تواند از طریق فروش محصول یا انتقال آب سنگین به کشور دیگر این مسئله را مدیریت کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: در چند ماه اخیر معاملات خوبی میان ایران و برخی کشورها مانند روسیه وآمریکا برای فروش محصول آب سنگین صورت گرفته و قراردادهای جدیدی نیز در راه است، زیرا به علت بالا بودن کیفیت آب سنگین ایران، بسیاری از کشورها به دنبال خرید این محصول از کشورمان هستند.

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مصاحبه اختصاصی با روزنامه وال‌استریت ژورنال مدعی شد: ایران طی سال گذشته، دو بار به نقض تعهداتش از طریق تولید آب سنگین نزدیک شد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن