محاسبات توتال برای بازگشت به ایران

ایران با دراختیار داشتن ذخایر عظیم نفت و گاز طبیعی، چشم انداز بسیار روشنی پیش چشمان شرکت های بزرگ نفتی گسترانده است. از سوی دیگر، این کشور برای حفظ موقعیت خود در بازار جهانی اوپک و خلیج فارس، نیازمند صدها میلیارد دلار سرمایه گذاری است تا علاوه بر صیانت، اکتشاف و استخراج از میادین جدید و بازسازی میادین فرسوده و قدیمی، خطوط انتقال نفت و گاز، پالایشگاه ها و تاسیسات نفتی خود را گسترش داده و با سرمایه گذاری های عظیم، انتقال دانش فنی و تکنولوژی را با مشارکت شرکت های معتبر خارجی در دستور کار قرار دهد.

به گزارش خبرنگار بین الملل انرژی امروز، نشریه نیویورک تایمز در گزارشی نوشت: شرکت فرانسوی توتال مدتهاست که به ذخایر عظیم انرژی ایران چشم دوخته و برنامه ریزی طولانی مدتی برای حضور در این عرصه درنظر گرفته است. اما با روی کار آمدن ترامپ و درنظر گرفتن تحریم‌های جدید علیه ایران و محدودساختن شرکت ها از انجام فعالیت های تجاری، حضور این شرکت با اما و اگرهایی مواجه شده است.

اگرچه برخی ازشرکت های مهم از جمله بوئینگ و ایرباس این تهدیدات را نادیده گرفته و قراردادهایی با مسئولان ایرانی مبنی بر فروش هواپیما به ایران منعقد ساختند. شرکت خودروسازی پژو – سیتروئن نیز متعهد شد بالغ بر 300 میلیون یورو (320 میلیون دلار) برای ساخت سیتروئن در ایران سرمایه گذاری نماید. گروه هتلداری Rotana و Accor نیز موافقتنامه هایی مبنی برتوسعه صنعت توریسم با مقامات ایرانی به امضا رساندند. اما همچنان سایه هایی از نگرانی درمیان شرکت های بزرگ انرژی بر سر سرمایه گذاری در ایران موج می زند.

چشم‌انداز مثبت ذخایر طبیعی ایران

طبق آمار منتشرشده توسط بریتیش پترولیوم، ایران دارای یکی از بزرگ ترین ذخایر گاز طبیعی در دنیاست و با لغو تحریم ها، بسیاری از شرکت های بزرگ امیدوار شدند که می‌توانند در این حوزه سرمایه گذاری نمایند. اما با وجود اعلام آمادگی مقامات ایرانی مبنی برمذاکره با شرکت های نفتی آمریکایی در صورت پذیرش شرایط قراردادی ایران،  به دلیل مواضع واشنگتن بسیاری از آنها از جمله بریتیش پترولیوم، فرصت حضور در ایران را از دست داده و تمامی این عوامل، فرصتی ایده آل برای توتال فراهم ساخته است، به نحوی که پاتریک پویان، در مصاحبه ای با اعلام آمادگی شرکتش برای سرمایه گذاری بالغ بر 2 میلیارد دلار در صنعت گاز ایران، اظهار داشت  ما برای حضور در عرصه انرژی ایران شجاع تر از شرکت های دیگر هستیم و این امر، حاکی از توانایی ماست.

به گفته صنم وکیل، تحلیلگر ایرانی موسسه چتهام هاوس، بازگشت معاملات اقتصادی ایران به روال عادی، یکی از بخش های توافق هسته ای بود که توتال در تلاش است از آن، نهایت استفاده را ببرد.

طبق برنامه ریزی مقامات شرکت، بخش عمده این سرمایه گذاری در میدان گازی مشترک بین ایران و قطر، موسوم به پارس جنوبی خواهد بود. به اعتقاد پویان، توتال هیچ مشکلی برای انجام فعالیت در ایران ندارد زیرا پیش از تحریم ها نیز در ایران حضور داشته و به طور کامل با نحوه ساخت سکوهای تولید و حفاری چاه ها آشنایی دارد، از سوی دیگر، این شرکت سابقه چندین سال همکاری با قطر را نیز در کارنامه خود ثبت کرده است.

اما با وجود منافع دوجانبه ای که این همکاری می تواند برای طرف ایرانی و فرانسوی دربر داشته باشد، همچنان پویان، بازیگر سابق راگبی، در حال سنجیدن شرایط برای آغازحضور گسترده در ایران است.

به اعتقاد هلیما کرافت، تحلیلگر حوزه انرژی موسسه سرمایه گذاری RBC مستقر در واشنگتن، با وجود مانع تراشی های بیشمار کابینه ترامپ، ممکن است سرمایه گذاری ها آنچنان که موردانتظار شرکت های بزرگ اروپایی است با سرعت پیش نرود، و این شرکت ها مجبور به انتخاب بین سرمایه گذاری در ایران یا دسترسی به بازارهای مالی آمریکا شوند؛ اما ظرفیت بالای ذخایر هیدروکربوری، ایران را به یکی از بزرگ ترین موقعیت های سرمایه گذاری در طرح های نفت، گاز و پتروشیمی جهان تبدیل کرده که چشم پوشی از آن، کار آسانی نخواهد بود.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن