برخورد سیاسی مانع تمدید توافق اوپک می‌شود

نماینده سابق ایران در اوپک گفت: اگر با دید اقتصادی و کارشناسانه به وضعیت مدیریت بازار نگاه کنیم، طبیعتا لازم است که  توافق کاهش تولید تمدید شود؛ اما اگر کشورها بخواهند برخورد سیاسی و غیرکارشناسانه داشته باشند، ممکن است مانع تمدید آن شود.

محمد علی خطیبی در گفتگو با خبرنگار نفت و گاز «انرژی امروز» درباره احتمال تمدید دوباره توافق کاهش تولید اوپک گفت: با توجه به اینکه بسیاری از کشورها چه اوپکی و غیراوپکی‌ها از وضعیت مطلوب بازار در نتیجه توافق کاهش تولید اوپک ابراز رضایت کرده اند  و تمایل به تمدید این توافق دارند، احتمال بسیاری وجود دارد که اگر این پیشنهاد در نشست آینده مطرح شود، با آن موافقت شود و شش ماه دیگر نیز این توافق تمدید شود.

او در پاسخ به خبرنگار انرژی امروز درباره عواملی که ممکن است مانع تمدید توافق بشود، گفت: دخالت عوامل سیاسی و برخورد غیرکارشناسانه ممکن است مانع تمدید توافق شود. اگر با دید اقتصادی و کارشناسانه به وضعیت مدیریت بازار نگاه کنیم، طبیعتا لازم است که این توافق تمدید شود؛ اما اگر کشوری بخواهد برخورد سیاسی و غیرکارشناسانه با موضوع توافق کاهش تولید نفت بکند، همانند برخوردهایی که در چند سال اخیر مانع توافق شده بود، ممکن است مانع تمدید این توافق شود.

این تحلیلگر بازار نفت و انرژی افزود: این توافق تاکنون آثار مثبتی داشته است و اگر تمدید نشود؛ به شرایط قبلی یعنی بازاری بدون مدیریت عرضه بازخواهیم گشت.

خطیبی با بیان اینکه «ممکن است کسانی بخواهند اختلال در بازار ایجاد کنند و شرایط را به قبل از توافق بازگردانند»، گفت: با وجود مدیریت عرضه‌ای که در بازار به وجود آمده است و  علیرغم افزایش تولید نفت شیل توسط آمریکا و برخی دیگر از کشورها، اما باز هم بازار مدیریت شده است و شاهد بازاری متعادل از لحاظ عرضه بوده‌ایم که به نفع همه تولیدکنندگان است.

نماینده سابق ایران در اوپک درباره تاثیر توافق اوپک بر عملکرد شرکت‌های نفتی آمریکایی گفت: به طور کلی شرکت‌هایی که در بخش بالادستی هستند، می‌توانند با توجه به شرایط مساعدی که بازار نفت خواهد داشت، نفت خود را نیز با قیمت بالاتری به فروش برسانند. یک بازار مدیریت‌شده به نفع همه فعالان نفتی است؛ همانطور که اکنون نفت را با قیمت 50 تا 55 دلا ر به فروش می‌رسانند.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن