قیمت نفت بین 50 تا 55 دلار باقی خواهد ماند

اقتصاددان برجسته ایرانی- آمریکایی پیش‌بینی کرد که قیمت نفت در حدود 50 تا 55 دلار در هر بشکه خواهد بود و تغییر جدی چه در افزایش چه در کاهش نخواهد داشت.

به گزارش خبرنگار بین الملل «انرژی امروز» مارک زندی گفت: یکی از مهمترین مسائلی که قیمت نفت را تحت تاثیر قرار می‌دهد موضوعات ژئوپلیتیکی چون جنگ‌های داخلی و تنش بین کشورها، و به خصوص در منطقه خاورمیانه است.

به اعتقاد زندی، این موارد چندان قابل پیش‌بینی نیست ولی قیمت نفت را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد.

زندی ادامه می‌دهد اگر بخواهیم فقط از جنبه اقتصادی به موضوع نگاه کنیم، شرایطی داریم که در آن اقتصاد آمریکا در حال رشد است، نرخ بیکاری این کشور به کمتر از نرخ طبیعی بیکاری رسیده است. معنی و مفهوم آن این است که حقوق کارگران بالا خواهد رفت و در نتیجه تورم بالاتر خواهد رفت. و به تبع آن نرخ بهره هم بالا خواهد رفت.

زندی در ادامه با تاکید بر اینکه «رشد اقتصادی منجر به افزایش تقاضای نفت می‌شود» می‌گوید: اما از جهتی افزایش نرخ بهره باعث می‌شود ارزش دلار در مقابل سایر ارزها افزایش پیدا کند.

بنابراین زندی پیش‌بینی می‌کند که در 2018 و 2019، ارزش دلار نسبت به ارزهایی مثل یورو، ین و سایر ارزهای بین‌المللی افزایش خواهد یافت.

از سویی دیگر زندی می‌گوید چون نفت به دلار قیمت‌گذاری می‌شود افزایش ارزش دلار باعث فشار رو به پایین در واحد دلار بر قیمت نفت خواهد شد. و از این رو اثر افزایشی بر روی قیمت نفت که ناشی از رشد اقتصادی است و اثر کاهش که ناشی از رشد ارزش دلار هست؛ همدیگر را خنثی خواهند کرد.

بنابراین زندی پیش‌بینی کرد که قیمت نفت بین 50 تا 55 دلار باقی خواهد ماند و از همه مهم‌تر این‌که باقی ماندن نفت در این رنج 50 تا 55 درصد نه فقط برای 2018 نیست بلکه در 2019 و احتمالا تا 2020 هم ادامه خواهد داشت.

البته زندی با ارائه دلایلی گفته است که احتمالا از نیمه دوم 2020 این ریسک را داریم که وارد یک رکود اقتصادی شویم و اگر این موضوع محقق شود در این صورت تا حدی باعث کاهش تقاضای نفت خواهد شد اما با توجه به این که در حال حاضر عرضه نفت در بازار آمریکا بالاست، عرضه نفت قیمت نفت را تعیین می‌کند و نیز قیمت نفت شیل کانادا که در محدوده 50 تا 55 دلار است.  

مارک زندی، تحلیل‌گر و اقتصاددان برجسته آمریکایی ایرانی ساکن فیلادلفیا است. او مشاور اقتصادی جان مک‌کین بوده است. زندی هم‌اکنون یکی از اقتصادانان ارشد موسسه مودی است. او یکی از سرمایه‌گذاران Economy.com است که در سال 2005 توسط Moody’s Analytics خریداری شد. پیش از آن زندی اقتصاددان Chase Econometrics بود.

مارک زندی، فرزند ایرج زندی، پروفسور مرکز مدیریت و تکنولوژی منابع در دپارتمان مهندسی الکتریکال و سیستم‌ها در دانشگاه پنسیلوانیاست.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن