70 میلیون نفر هزینه اشتغال خودروسازان را میدهند!
نایب رییس کمیسیون انرژی اتاق ایران با انتقاد از بیکفایتی خودروسازان در تولید خودروها بر اساس سوخت یورو4، گفت: انصافا دولت با وجود افزایش مصرف، نگذاشت کمی و کاستیای در حوزه سوخت در کشور ایجاد شود.
آرش نجفی در گفتگو با خبرنگار «انرژی امروز»، با تاکید بر اینکه «چالش جدید درحوزه پالایش و پخش نداریم»، تاکید کرد: لازم است بیشتر به مساله کیفیت سوخت پرداخته شود. تولید بنزین یورو4 در پالایشگاه ستاره خلیج فارس و عرضه این سوخت در کلانشهرها، از مشکلات خودروها و میزان آلایندگی شهرهای بزرگ کم میکند.
وی با اشاره به لزوم توجه به استانداردهای یورو4 و یورو5، گفت: هنوز به تولید بنزین یورو4 نرسیدهایم؛ اما واردکنندگان بزرگ را موظف کردهایم که خودرو با قابلیت مصرف سوخت کمتر از یورو5 وارد نکنند. درحالیکه در جایگاههای سوخت بنزین یورو4 هم عرضه نمیشود.
نایب رییس کمیسیون انرژی اتاق ایران با اشاره به توزیع بنزین یورو3 در بسیاری از جایگاههای عرضه سوخت، تصریح کرد: این کار باعث میشود موتور خودروها به طور جدی آسیب ببینند.
نجفی با تاکید بر لزوم جذب شریک خارجی در بخش پالایش، گفت: لازم است در بخش پالایش هزینه و تکنولوژی وارد کنیم؛ وگرنه در مساله پیمان کیوتو به طور جدی با مشکل مواجه میشویم.
وی با اشاره به 17 میلیون دلار مالیات بر تولید کربن بر اساس پیمان کیوتو، گفت: پیشنهاد میکنم وزارت نفت در بخش تولید سوخت باکیفیت تلاش بیشتری کند. تولید بنزین یورو4 در پالایشگاه ستاره خلیج فارس قطعا کمک شایانی میکند؛ اما الان دنیا برای تولید بنزین یورو5 تلاش میکند و خیلیها وارد عرصه بررسی تولید بنزین یورو6 شدهاند.
نایب رییس کمیسیون انرژی اتاق ایران اظهار کرد: در کشور ما، خودرو بسیار است؛ حمل و نقل های خودرویی نیز بسیار است. هنوز به جایی نرسیدهایم که از مکانیزمهای دیگر به جای خودرو شخصی استفاده کنیم. ایران وسیع است و همه اینها باعث میشود که به اندازه کافی دلیل منطقی برای ارتقاء کیفی سوخت و کاهش آلایندگی داشته باشیم. بنابراین؛ از مدیران پالایشگاه خلیج فارس تشکر می کنیم که بنزین یورو4 تولید میکنند؛ اما قاعدتا همه سوخت مورد نیاز کشور تامین نخواهد شد.
سالانه چندهزارنفر با جانشان هزینه حمایت از خودروسازی داخلی را میدهند
نایب رییس کمیسیون انرژی اتاق ایران درمورد عقبماندن خودروسازان در تولید خودرو بر اساس مصرف سوخت یورو4، گفت: نمی دانم ما تا چه موقع باید هزینه بیکفایتی تولیدکنندگان خودرو داخلی را دهیم. تا کی باید مردم ( 70 میلیون نفر) هزینه اشتغال 18 هزار کارگر خودروسازی را دهند؟ سالا نه چند هزار نفر کشته میشوند تا 18 الی 20 هزار نفر در خودروسازی کار و مدیران خودروسازی نیز حیف و میلشان را کنند. واقعا نمیدانم تا کی باید هزینه خودروسازیهای داخل را بپردازیم؟