آمریکا علیه آمریکا، به نفع اوپک

قیمت نفت خام معاملات بازار نیویورک تغییر خاصی نکرد و روند کاهشی که روز دوشنبه آغاز شده بود، ادامه نیافت. با این حساب سریع‌ترین رشد قیمت دوماه اخیر نیز کمی آرام گرفته و همه چیز موقتا در بازار طلای سیاه ثابت است.

این ثبات تقریبی و موقتی بخشی از تحلیل سیتی‌گروپ است. قیمت نفت در محدوده بالای 53 دلار تثبیت شده اما رشد و افت خاصی ندارد و به‌نظر می‌رسد این وضعیت به‌زودی در جهت مثبت نمودار برهم بخورد. سیتی گروپ نقش دو عامل ذخایر آمریکا و تعداد دکل‌های فعال در میدان‌های نفتی این کشور را خنثی کننده توصیف کرده است به این شکل که با وجودی‌که 13 هفته است تعداد دکل‌های آمریکا افزایش پی‌در پی داشته، کاهش میزان ذخایر نفتی این کشور اثر این پدیده بر قیمت نفت را خنثی کرده و همچنان این کاهش تولید اپک است که نبض بازار را در دست دارد. از سوی دیگر موسسه مالی اعتباری گلد من سگز به دنبال این تغییرات به موکلینش توصیه کرد این هفته را صبورانه معامله کنند تا بازار نفت شفاف تر و قابل پیش بینی شود.

تاکنون رویه بازار به این شکل بود که به دلیل کاهش تولید اپک قیمت جهانی نفت روندی افزایشی در پیش گرفته بود و این افزایش قیمت احتمال بازگشت منابع غیر متعارف به چرخه تولید را بالا می برد و در صدر این منابع میدان های شیل آمریکا قرار دارد که خریداران نفت برای کاهش قیمت چشم به تولید انفجاری آنها دوخته بودند.

آمار منتشر شده از وضعیت تولید و ذخایر نفت آمریکا که چهارشنبه هفته قبل در اختیار رسانه ها قرار گرفت برخلاف انتظار به سود قیمت بود. از اینرو تحلیلگران سی تی گروپ در آخرین براورد خود به این جمع بندی رسیده اند که درصورت تمدید طرح کاهش تولید و پایبندی کشورهای صادرکننده نفت به این طرح نقش اپک در بازار را تقویت کرده و بار دیگر می تواند یاداور معادلات قدیمی در این بازار باشد. گلدمن سکز با احتیاط بیشتری مشتریانش را به صبر فراخوانده اما اگر بخواهیم از نگاه بدبینانه ی خاورمیانه به موضوع نگاه کنیم باید رشدی بسیار بالاتر در قیمت و رفع کامل مازاد عرضه در بازار را توقع کنیم. نکته ای که از این زاویه دید باز هم جلب توجه میکند این است که چنین آمار و ارقامی و تحلیل های دوگانه ای از این دست قابلیت شیطنت های تجاری و غیرمستقیم را در خود دارد پس اوپک باید محتاط تر و با اتکا به داده های قابل اعتماد خودش عمل کند تا اینکه گرفتار تحلیل های دیگران شود.

معاملات در بازار نیویورک همچنان درحال انجام و ادامه است اما نوسان گیران کنار نشسته و سودی در این بازار ندارند به‌نظر می‌رسد بحران های ونزویلا، خاورمیانه، شبه جزیره کره و البته انتخابات هفته آینده ی فرانسه همگی به سود اوپک و قیمت نفت خواهند بود.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن