هدف IPF جذب سرمایه و تکنولوژی نوین است

مدیر برنامه ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی با تاکید بر این که سیزدهمین همایش بین المللی صنعت پتروشیمی ایران (IPF) با تم تولید، فرآیند توسعه و تسهیم موفقیت های حاصل از اجرای برنامه ها و با هدف جذب سرمایه گذاری خارجی برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار پتروشیمی انرژی امروز، فرناز علوی با اشاره به حضور شرکت های خارجی از کشورهای دانمارک، فرانسه، نروژ، سنگاپور،  آلمان و انگلیس، در پاسخ به خبرنگار انرژی امروز درمورد مذاکرات برای جذب سرمایه گفت: با اکثر این شرکت ها مذاکره‌ خواهیم کرد.

وی همچنین در پاسخ به خبرنگار ما، درمورد محصولات پتروشیمی تولیدی منحصر به فرد ایران در منطقه اظهار  کرد: ایزوسیانات ها به طور اختصاصی در ایران تولید میشود و واحد تولید MDI پتروشیمی کارون به تازگی به بهره برداری رسیده است اما بازار این محصول در دست ما نیست.

مدیر برنامه‌ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به این که IPF در سال های قبل با هدف گردهم‌آوردن صنایع پتروشیمی جهان و بهره‌مندی حداکثری از بازیگران اصلی پتروشیمی در زمینه تامین سرمایه برگزار می‌شد، گفت: صنعت پتروشیمی انرژی‌بر و نیازمند تکنولوژی نوین است.

علوی همچنین با تاکید بر دیگر هدف NPC از برگزاری همایش پیش رو IPF گفت: تلاش می‌شود پوشش بیمه‌ای و تسهیلات مالی پروژه‌ها را تامین کنیم.

وی با تاکید بر لزوم استفاده از پتانسیل‌های داخلی و خارجی، گفت: دور قبل همایش IPF زمانی برگزار شد که در آستانه امضای توافق برجام بودیم؛ تا پیش از آن بسیاری از شرکت‌های خارجی امکان ورود به صنعت و تامین سرمایه را به دلیل اعمال تحریم علیه ایران، نداشتند. طی این دوره ساختار صنعت پتروشیمی ایران نیز با اجرایی شدن اصل 44 و خصوصی‌سازی‌ها، دستخوش تغییر و تحولات شده بود.

مدیر برنامه‌ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی تصریح کرد: در همایش IPF در دور قبل، تلاش شد که با توجه به شرایط، فرصت‌های سرمایه‌گذاری را با شکل جدید صنعت، معرفی کردیم؛ در آن زمان تغییرات قیمت نفت و کاهش نرخ شروع شده بود و اقتصاد دنیا دچار چالش می‌شد.

علوی در ادامه با اشاره به شرایط صنعت پتروشیمی در دو سال قبل و توسعه تولید خوراک در امریکا، امکان تولید متانول از الفین‌ها و افزایش تولید متانول در چین، گفت: این مسایل چالش‌های جدید صنعت پتروشیمی بودند.

وی با اشاره به این‌که سیزدهمین همایش بین‌المللی IPF در دو روز با سخنرانی 27 سخنران در هفت جلسه تخصصی، گفت: 2300 نفر در روزهای شنبه و یکشنبه هفته آینده برابر با دوم و سوم اردیبهشت‌ماه در مرکز ملی همایش‌های صدا و سیما برگزار می‌‌شود.

مدیر برنامه‌ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی با تاکید براین‌که در فاصله زمانی بین دو همایش IPF اخیر، با شرکت‌های بین‌المللی برای جذب سرمایه وارد مذاکره شده‌ایم. در همایش پیش‌رو نیز بار دیگر، جذب سرمایه خارجی و معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری را محور قرار داده‌ایم.

جذب سرمایه خارجی در برنامه سوم

علوی با اشاره به این‌که پیش از این در برنامه سوم توسعه، سرمایه‌گذار خارجی جذب صنعت پتروشیمی ایران شده بود، گفت: در سیزدهمین همایش IPF، طرح‌های محرومیت‌زدایی و ایجاد اشتغال مدنظر قرار گرفته‌اند. معرفی قطب‌های جدید توسعه صنعت پتروشیمی نیز در دستورکار همایش است.

وی با تاکید براین‌که نقش فن‌آوری در پتروشیمی کاملا مشهود است، به نیاز صنعت به فن‌آوری‌های نوین اشاره کرد و گفت: مدعوینی به همایش می‌آیند که می‌توانند اطلاعات کاملی در این زمینه ارائه کنند. تعهدات زیست‌محیطی نیز دیگر محور همایش است و امیدواریم بتوانیم طی کارگاهی که برگزار می‌شود بتوان به طور کامل به مساله ریسک‌ها و مدیریت آن‌ها پرداخت.

مدیر برنامه‌ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به جلسات تخصصی سیزدهمین همایش IPF، اظهار کرد: روند بازار تکنولوژی، خوراک‌های صنعت پتروشیمی، چشم‌انداز صنعت پتروشیمی ایران و زنجیره ارزش در این صنعت در همایش بررسی می‌شود.

برگزاری کارگاه استاندارد مدیریت ریسک

علوی همچنین با تاکید بر برگزاری دو پنل تخصصی سرمایه‌گذاری و تامین مالی و توسعه و انتقال تکنولوژی، گفت: از نظر تامین خوراک با توجه به مزیت موجود، مشکلی نداریم.

وی با اشاره به برگزاری کارگاه جانبی ریسک، توسط شرکت معتبر بلژیکی به نام «موسسه بین‌المللی استانداردهای مدیریت ریسک»، گفت: نمایشگاهی نیز در جوار همایش برای ایجاد تعامل بهتر، دایر می‌شود که تا امروز 27 شرکت برای حضور در نمایشگاه ثبت‌نام و جانمایی کرده‌اند.

شرکت‌های بزرگ پتروشیمی جهان به ایران می‌آیند

مدیر برنامه‌ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به حضور شرکت‌ها و سخنرانانی از کشورهای فرانسه، انگلستان، دانمارک، هند، بحرین، لبنان، نروژ، رومانی، ترکیه، سنگاپور، سوییس، بلژیک، ژاپن، هلند، تایوان، ایتالیا و امارات متحد عربی، گفت: شرکت دانمارکی Holder Topsoe، شرکت نروژی Norner، شرکت سنگاپوری ICIS، شرکت آلمانی InfraLeuna، شرکت آلمانی Ferrostaal Topsoe Gmbh، شرکت فرانسوی Total، شرکت انگلیسی Honeywell UOP، شرکت انگلیسی Nexant، شرکت انگلیسی Johnson Matthey  و شرکت فرانسوی Air Liquide Group در سیزدهمین همایش بین‌المللی IPF حضور خواهند داشت.

علوی با اشاره به تعداد شرکت‌کنندگان نیز گفت: در این همایش 325 شرکت ایرانی و 74 شرکت ایرانی و به طور کلی 1360 نفر ایرانی و 101 نفر خارجی از 16 کشور حضور خواهند داشت. در همایش مذکور 32 نفر سخنرانی دارند که از این میان 12 سخنران کلیدی حاضر خواهند شد.

عسلویه و ماهشهر فضای جدید توسعه‌ای ندارند

مدیر برنامه‌ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی درمورد توسعه منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر و عسلویه در بخش پتروشیمی، گفت: این دو قطب پتروشیمی فضای توسعه همچنان دارند اما زمین طرح‌ها اختصاص داده شده و فضایی برای طرح‌های جدید نیست.

علوی با ابراز امیدواری نسبت به آغاز فعالیت‌های اجرایی انتقال تکنولوژی و جذب سرمایه خارجی از سال جاری، گفت: در برنامه ششم توسعه 40 میلیون دلار طرح تعریف شده‌اند که برخی طرح‌ها واگذار شده‌اند و برخی نیز درحال واگذاری هستند.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن