تخریب 4000 واحد شهری در مناطق زلزله‌زده ارسال 8000 کانکس توسط قرارگاه خاتم

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با تاکید بر اینکه این بنیاد دو روز پس از زلزله برآورد اولیه خسارات را تهیه کرد تا مبنای اقدامات بعدی قرار گیرد گفت: براساس برآورد اولیه تعداد واحد‌های خسارت دیده احداثی غیرقابل تعمیر ۱۵ هزار و ۵۰۰ واحد است که ۱۱ هزار واحد آن روستایی و چهار هزار واحد آن شهری است.

ه گزارش خبرنگار مدیریت شهری و حوادث «انرژی امروز»، علیرضا تابش در نشست خبری که به منظور بررسی اقدامات بنیاد مسکن در رسیدگی به امور زلزله زدگان استان های غربی کشور برگزار شد؛ با اشاره به اینکه «هیات وزیران در یک اقدام تاریخی فقط طی دو روز بعد از وقوع زلزله کرمانشاه با جمع بندی دقیق مصوبه ای برای تامین مالی و کمک رسانی به زلزله زدگان کرمانشاهی مصوب کردند»، گفت: در همان روز اول تصویب نیمی از هزینه پیش بینی شده در مصوبه دولت به حساب بنیاد مسکن پرداخت شد.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در پاسخ به سئوال خبرنگار «انرژی امروز» در مورد تامین مالی تفاهمنامه با قرارگاه خاتم نیز گفت: در حال حاضر به دلیل اضطرار در بحث خدمت‌رسانی مساله مالی مطرح نیست و در این زمینه در آینده ای نزدیک با قرارگاه خاتم توافقی صورت می گیرد و هزینه های آن پرداخت می شود

وی در ادامه در پاسخ به سئوال دیگر خبرنگار «انرژی امروز» در مورد میزان نیاز به کانکس برای اسکان زلزله زدگان گفت: طبق برآوردهایی که صورت گرفته است برای اسکان موقت و پایدار زلزله زدگان به 8 هزار کانکس نیازمند هستیم که توسط قرارگاهخ خاتم این میزان کانکس در حال تدارک و ارسال به مناطق زلزله زده هست.

وی با تأکید بر اینکه «بازسازی و تعمیر واحدهای تجاری در شهرها و روستاها بلافاصله پس از اعطای تسهیلات آغاز می شود»، گفت: طبق مصوبه دولت پرداخت تسهیلات به مبلغ 767 میلیارد و 500 میلیون تومان با نرخ سود 4 درصد تصویب شده است که این مصوبه به بانک مرکزی و پس از آن به بانک‌های عامل ابلاغ شده تا هرچه سریع تر این مبلغ به دست زلزله زدگان برسد.

تابش با اشاره به اینکه ضمانت وام شامل سفته زنجیره‌ای برای پرداخت تسهیلات است، گفت: ضمانت وام سریعترین روش تامین تسهیلات بود که در نظر گرفته شد و در حال حاضر هماهنگی بسیار خوبی بین مدیران شعب در منطقه انجام شده است و شعب اعلام آمادگی کردند تا سریعتر وام‌ها را پرداخت کنند.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسامی در مورد جزئیات تسهیلات گفت: تسهیلات بازسازی اماکن روستایی آسیب دیده که ۱۱ هزار واحد مسکونی است ۲۵ میلیون تومان و تسهیلات بازسازی ۴ هزار و ۵۰۰ واحد شهری ۳۵ میلیون تومان است.

وی ادامه داد: برای تعمیر اماکن مسکونی شهری، روستایی و تجاری ۱۲ میلیلون تومان و برای تامین لوازم خانگی ۱۰ میلیون تومان تسهیلات در نظر گرفته شده است که به مردم پرداخت خواهد شد.

تابش بند دیگر مصوبه هیات وزیران را در مورد جبران خسارات زلزله زدگان کرمانشاه را کمک بلاعوض عنوان کرد و گفت: ۲۸۱ میلیارد و ۶۱۶ میلیون تومان کمک‌های بلاعوض با ابلاغ بانک مرکزی و مصوبه هیات وزیران در اختیار بنیاد مسکن قرار گرفته است.

وی جزئیات کمک‌های بلاعوض را تشریح کرد و گفت: برای ۱۱ هزار واحد مسکونی روستایی ۵ میلیون تومان، برای ۴ هزار و ۵۰۰ واحد شهری ۶ میلیون تومان و برای تامین و مرمت ۱۵ هزار واحد مسکونی شهری و روستایی و تجاری به ازای هر واحد ۲ میلیون تومان کمک بلاعوض در نظر گرفته شده است.

تابش همچنین به سفر مقام‌معظم‌رهبری به مناطق زلزله‌زده کرمانشاه که موجبات برکت برای آن مناطق بود اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ستادهای معین ۹ استان بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در منطقه کرمانشاه مستقر شده‌اند و به ارایه خدمات به زلزله‌زدگان کرمانشاه می‌پردازند.

وی ادامه داد: بنیاد مسکن استان کردستان در ثلاث باباجانی، بنیاد مسکن استان تهران در قصر شیرین، بنیاد مسکن استان قزوین در گیلان غرب، بنیاد مسکن استان لرستان در اسلام آباد غرب، بنیاد مسکن آذربایجان غربی در شهر و روستاهای دالاهو، بنیاد مسکن استان اصفهان در شهر سرپل ذهاب، بنیاد مسکن استان مرکزی در روستاهای نیمه شمالی سرپل ذهاب، بنیاد مسکن استان همدان در شهرها و روستاهای نیمه جنوبی سرپل ذهاب و بنیاد مسکن استان کرمانشاه در سایر شهرها و روستاهای استان کرمانشاه در حال ارایه خدمات هستند.

وی در ادامه نسبت به اسکان موقتی که بنیاد برای افراد زلزله زده در نظر گرفته شده است پرداخت و گفت: تاکنون ۴۵۰ نفر نیرو و ۲۵۰ ماشین آلات در مناطق زلزله زده توسط ستادهای معین مستقر شده اند که کار آوابرداری را انجام می دهند.

تابش گفت: راه های تامین اسکان موقت مردم زلزله زده کرمانشاه، تهیه و نصب اتاقک در محل عرصه مردم است. در مورد ایمن سازی اسکان موقت نیز با قرارگاه خاتم الانبیاء تفاهم نامه ای در سه بند به امضا رسیده است و بر اساس آن تفاهم‌نامه همکاری در تامین اسکان موقت روستاییان، تامین بخشی از مصالح موردنیاز واحدهای مسکونی روستایی و کمک به تسریع عملیات آواربرداری از جمله کارهایی است که برعهده قرارگاه خاتم است.

تابش همچنین در مورد شیوه بازسازی به ارایه توضیحاتی پرداخت و گفت: مدیریت احداث واحدهای مسکونی آسیب دیده اعم از مشورت با مهندسان، طراحی، پیگیری تامین مصالح موردنیاز، انتخاب پیمانکار، نظارت عالیه، حفظ و نگهداری و مصرف بهینه مصالح ساختمانی در حین عملیات ساختمانی و مدیریت هزینه برعهده مالک است و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به نیابت از مالک هزینه نمی کند.

وی تصریح کرد: مدیریت و مشارکت در ساخت مسکن های مناطق زلزله زده با مالکان است.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن