سهم ایران در بازار LPG جهانی افزایش مییابد؟
سرمایهگذاری در کارخانجات جدید، یافتن مصرف کنندگان جدید و در نتیجه امضای قراردادهای جدید و همچنین تولید پلیمرهای مختلف از اهداف بلندمدت ایران در حوزهگاز مایع (LPG) است.
نسیم خانه زرین، خبرنگار نفت و گاز «انرژی امروز»
به گزارش خبرنگار گاز «انرژی امروز»، ایران در بسیاری از حوزههای انرژی پیشرو است و در ذخایر گاز جهانی نیز سهم بسیاری دارد و در مورد ذخایر خام نیز میتوان گفت چهارمین مقام را در بین کشورها دارد، اما جنبه مهمی که میتوان به آن اشاره کرد این است که ایران از لحاظ جایگاه ژئوپلیتیکی در قلب خاورمیانه است و یکی از کریدورهای مهم انرژی در منطقه است و در پی ورود هر چه بیشتر به بازارهای جهانی و گسترش ارتباطات و مشارکت با دیگر کشورهاست.
منابع LPG در ایران، در سه حوزه اصلی پارس جنوبی، شرکتهای پتروشیمی و پالایشگاههای نفت و گاز وجود دارند؛ اگرچه بیشتر تولیدات از پارس جنوبی صورت میگیرد. تولید LPG در ایران در حال افزیش است و تخمین زده شده تا 2020 افزایش بسیار چشمگیری داشته باشد، همچنانکه حجم آن از 2015 تا 2016 پنج برابر شده است و از 1.2 تا 5.8 مترمکعب در سال افزایش داشته است و با وارد عملیات شدن فازهای جدید انتظار تولید بیشتری از پارسجنوبی خواهیم داشت. پیشبینی شده که سهم ایران در بازار LPG به زودی به 35 درصد خواهد رسید.
خرید و فروش LPG پس از تحریمها
یکی از مشکلات مالی ایران در خصوص امضای قراردادها با سرمایهگذاران خارجی وجود تحریمهایی بوده که طی چندین سال علیه ایران شکل گرفت و همیشه سرمایهگذاران را برای ورود به عرصه نفت و گاز دچار تردید میکرده، وجود مشکلات متعدد LC و به طور کلی خرید و فروش با ایران از دغدغههای همیشگی سرمایهگذاران بوده است.
اگرچه مسئولان و صادرکنندگان LPG دراینباره اعتقاد دارند که طی تحریمها سیستم بانکی ایران از سیستم بین المللی بانکی بسیار دور افتاده است؛ از این رو زمان بیشتری مورد نیاز است تا بتوان با این قواعد کنار آمد.
مهدی معینی، مدیر بخش مواد خام و LPG ایران، دراینباره میگوید: ایران بهعنوان فروشنده باید امر خرید از ایران را تسهیل کرده و همچنین ارتباط با بانکهای ایرانی مانند ملت و تجارت بهعنوان دریافت کننده LC یا اعتبارنامههای مالی برقرار شود و در پایان اکنون ایران در موقعیتی قرار گرفته است که میتواند پرداختها را از بانکهای بین المللی دریافت کند؛ ایران اذعان داشته که اکنون تحریمها برداشته شده و در حال حاضر مشکلات و محدودیتهای مالی اندکی داریم که بهراحتی قابل حل شدن هستند؛ همچنین شماری از شرکتهای پتروشیمی در موقعیتی هستند که میتوانند LC را دریافت کنند.
آفریقا، بازار نوظهور صادرات LPG ایران
جیمز کارول، مدیرعامل مجمع جهانی LPG، درگفتگو با خبرنگار «انرژی امروز» از آفریقا بهعنوان بازاری جدید برای صادرات LNG خبر میدهد و در مورد موانع و ساختار انتقال LPG به ساحل شرقی آسیا میگوید: ما بازارهای افریقا را آزمودهایم و فرستادن محمولهها از طریق ایزوتانک ها را بررسی کردهایم؛ محدودیتهایی در صادرات به افریقا وجود دارد و یکی از آنها اندازه تانکهاست که امکان نگهداری وجود ندارد. مشکلاتی نیز در پلتفرمها و همچنین کشش بنادر وجود دارد که در این حوزهها نمیتوان کار زیادی انجام داد، اما در حوزه گسترش بازارها در موقعیتی هستیم که قراردادهایی ببندیم که یا از طریق ایزوتانکها و یا از طریق ارسال محمولهها با کشتی انتقال انجام شود.
او در ادامه تاکید میکند: یکی از امکاناتی که برای بخش خصوصی وجود دارد، این است که گاز صادراتی را با کمک دولت به وسیله شناور به کشورهای آفریقایی برسانند و از آنجا به جاهای دیگر توزیع بکنند.
او میافزاید: در زمینه زیرساختها ایران میتواند بحث بازارهای مقیم را نیز ساپورت کند که این امر فرصتی است برای پروژههایی که در حال حاضر در مراحل اولیه است.
جیمز کارول معتقد است بازار LPG ایران فرصت دارد که به بازارهای بنگلادش نیز وارد شود.
امضای نخستین قرارداد فروش گاز مایع به هند
مدیرعامل شرکت بازرگانی گاز ایران با بیان اینکه «ایران بازار بسیار خوبی برای عرضه فرآوردههای نفت، گاز و پتروشیمی به بازارهای جهانی است»، گفت: در حال حاضر، مسئولیت فروش LPG مخازن 4 و 5 پارس جنوبی و کل گوگردهای تولید شده در این منطقه بر عهده این شرکت است؛ این در حالیست که قرار است LPG کلیه فازهای پارس جنوبی، پالایشگاه گاز سرخون و قشم و فجر جم نیز برای فروش به شرکت بازرگانی گاز ایران سپرده شود.
براتی با بیان اینکه «طی این مدت، جلسات بسیار خوبی با شرکتهای بینالمللی فعال در این عرصه انجام شده»، از امضای نخستین قرارداد فروش گاز مایع به هند خبر داد و گفت: در تلاش برای متنوع ساختن بازارهای هدف خود هستیم.
براتی میافزاید: در تلاشیم بازار خود و حجم محصولات خود را در بازارهای سنتی و جدید بخصوص در اندونزی، هند، آسیا و اقیانوسیه افزایش دهیم و برنامهای برای زنجیره ارزش پروپیلن داشته باشیم. شرکت ملی گاز ایران برای اولین بار و بعد از 7 سال با هند قرارداد بسته است و امیدواریم با افزایش کیفیت، دیدگاه خوبی برای صادرات گاز مایع در آینده داشته باشیم.
ایران قیمتگذار LPG منطقه خواهد بود؟
حسینی مشاور شرکت صنایع پتروشیمی خلیجفارس (PGPICC) درباره انتقاداتی که برخی کشورها از ایران میکنند، میگوید: برخی از کشورها میگویند که ایران میخواهد قیمت گذار باشد، اما اعتقاد ما براین است که همه چیز تغییر خواهد کرد و اکنون ارتباط خوبی با بازار اروپا وجود دارد، عربستان نیز تعیینکننده قیمت نیست؛ بلکه جنوب شرق آسیا در این حوزه قیمت گذار است. بنابراین، در خاورمیانه قیمتگذار واقعی نداریم، حتی در سطوح بالاتر در آمریکای شمالی، این وضعیت عمیقتر نیز خواهد شد.
او از امضای یک قرارداد 300 میلیون دلاری خبر داد و افزود: طرفین قرارداد راضی هستند و در دورهای بسیار کوتاه PGPICC صادرات بسیار مستقیم خواهد داشت و در شرکت حمل و نقل دریایی نیز سرمایهگذاری خواهیم کرد.
استراتژی بلند مدت ایران در بازارهای جهانی LPG
حسینی درباره سرمایهگذاری در آسیای شرقی و نیز شکل سرمایهگذاری در بازارهای جدید میگوید: ما به طور فعال به بحث سرمایهگذاری جهانی نگاه میکنیم و به کاوش در کشش تقاضا در بازار میپردازیم و ممکن است در برنامههای فعلی خود تغییر سهم داشته باشیم.
وی افزود: پروژههای تازهای در ایران و دیگر جاهای جهان خواهیم داشت و نیازمند مشارکت بسیار هستیم؛ به دلیل اینکه بسیار مشکل است که بخواهیم در ارتباط با دیگر بازارهای تازه یا بازارهای افریقایی از صفر شروع کنیم بدون اینکه آن بازارها را آزموده باشیم، به همین دلیل ما به دنبال مشارکت محلی هستیم تا بتوانیم سرمایهگذاری مشترک داشته باشیم.
وی ادامه داد: ما درحال سرمایهگذاریهای بسیاری هستیم و برخی ارقام به ما میگویند که وزارت نفت بیش از 150 میلیارد دلار سرمایهگذاری احتیاج دارد و ما نمیخواهیم پیشپرداخت بگیریم، چراکه این پیشپرداخت مجانی نخواهد بود و به همین خاطر ما به کشورهای دیگر پریمیم میدهیم و در مقام مقایسه با کشورهای دیگر ایران کشوریست که بعد از تحریمها تنها ایستاده است و شرکتهای خارجی لازم است بفهمند که باید به قوانین ایران احترام بگذارند و 10 تا 20 درصد پریمیم بین LPG ایران و LPG دیگر کشورهای منطقه وجود دارد، و سعی بر رقابت با دیگر بازیگران این منطقه است و هزینه صرف این پول بین هفت تا هشت درصد است؛ اما برای شرکتهای خارجی فقط بین یک تا دو درصد است و درتلاشیم برای شرکتهای خارجی نیز فرصتهای سرمایهگذاری را فراهم کنیم.
مشاور شرکت صنایع پتروشیمی خلیجفارس گفت: ما در استراتژی خود روابط بلند مدتی را پیش بینی میکنیم. سرمایهگذاری در کارخانجات جدید، یافتن مصرفکنندگان جدیدی و در نتیجه امضای قراردادهای جدید و همچنین تولید پلیمرهای مختلف که کسب و کار اصلی ما را تشکیل میدهند، از اهداف بلند مدت ما در حوزه LNG است. همچنین صادرات با کشتی یکی از عوامل سودآور در پنج تا شش سال آینده خواهد بود؛ ما تیم متخصص خود را داریم و به ریسکهای موجود بازار نیز توجه میکنیم.
حسینی پیشبینی کرد سهم ایران در بازار LPG به 35 درصد خواهد رسید و ادامه داد: در حال گفتگو و رایزنی با همکاران خود در شرکت ملی نفت ایران و شرکت ملی گاز هستیم و امیدواریم این دو شرکت بتوانند با هم همکاری و مشارکت داشته باشند و بتوانیم محصولات خود را به جاهای مختلف دنیا صادر کنیم.