برگزاری کنفرانس بین‌المللی کشاورزی پایدار در غذا، انرژی، محیط زیست و صنعت

هشتمین کنفرانس بین‌المللی کشاورزی پایدار در غذا، انرژی، محیط‌زیست و صنعت با حضور دکتر فرهاد رهبر رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و جمعی از متخصصان و صاحب نظران بین المللی، برای نخستین بار در ایران و به میزبانی واحد علوم و تحقیقات برگزار شد.

به گزارش «انرژی امروز» از روابط عمومی واحد علوم و تحقیقات، دکتر ناصر مقدسی، قائم‌مقام سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور در هشتمین کنفرانس بین‌المللی کشاورزی پایدار در غذا، انرژی، محیط‌زیست و صنعت از بروز مخاطرات جدی تا سال ۲۰۲۵ با وجود کمبود بارش‌ها و تغییرات اقلیمی در ایران خبر داد و گفت: موضوع کنفرانس امروز بحث وسیعی است که از انرژی تا صنعت سبز را دربرمی‌گیرد.

او مهم‌ترین معاهده بین‌المللی در حوزه محیط‌زیست را معاهده پاریس اعلام کرد و گفت: در این معاهده امنیت غذایی و کشاورزی پایدار مورد تاکید قرار گرفته است.

قائم‌مقام سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور افزود: کماکان اختلاف‌نظر در میان کشورهای توسعه‌یافته و در واقع مهم‌ترین چالش در میان آنها در زمینه توسعه پایدار این است که کشورهای فقیر و کمتر توسعه یافته یا در حال توسعه کشورهای قربانی هستند.

او ادامه داد: کشاورزی امروز در دنیا آسیب‌پذیرترین صنعت است. در پیمان کیوتو کشورهای صنعتی موافقت کردند که گازهای گلخانه‌ای خود را کاهش دهند. این پیمان سال ۲۰۰۸ به اتمام رسید و پس از آن دو متمم دیگر به این معاهده اضافه شد که عملیاتی نشد، در نهایت در سال ۲۰۲۰ که معاهده پاریس دوباره فعال می‌شود، کاهش گازهای گلخانه‌ای از سر گرفته خواهد شد.

مقدسی اعلام کرد: در تحقیقات صورت گرفته مشخص شده که همه پهنه‌های ایران تا ۲۰۲۵ با کمبود بارش و تولید کشاورزی مواجه خواهد بود. یعنی تا سال ۲۰۲۵ آب‌های روان و شیرین در کشور به شدت کاهش می‌یابد، همچنین ما در این سال‌ها افزایش دمای بیشتری نسبت به نرم جهانی را در کشور شاهد هستیم. با اتفاقات آینده مخاطرات زیادی در انتظار ما است. تقریباً سالی ۴۰ میلیارد دلار به خاطر تغییر اقلیم متضرر می‌شویم.

توسعه و محیط زیست لازم و ملزوم یکدیگرند

همچنین دکتر علیرضا نورپور دبیر اجرایی این کنفرانس با قدردانی از حمایتهای دکتر فرهاد رهبر رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در برگزاری کنفرانس، اظهار داشت: سه شاخصه اقتصاد، عدالت و توسعه در کارنامه مدیریتی وی به وضوح قابل مشاهده است و رضایتمندی خانواده بزرگ دانشگاه تهران در طول مدیریت دکتر رهبر کاملاً ملموس است.

وی با بیان اینکه دکتر رهبر بیشترین دوره مدیریت در دانشگاه تهران را داشتند، گفت: تلاش ایشان برای عدم حذف سازمان برنامه ریزی زمانی که معاون رئیس جمهور بودند، در حافظه تاریخ ایران ثبت شده است.

دکتر نورپور افزود: مقام معظم رهبری در دیدار با دانشگاهیان از دکتر رهبر به عنوان مدیری مقتدر یاد کرده اند.

دبیر اجرایی کنفرانس کشاورزی پایدار در غذا، انرژی، محیط زیست و صنعت، خاطر نشان کرد: این همایش علمی بین المللی به صورت دوره ای تاکنون در کشورهای اروپایی و آسیایی نظیر ژاپن، دانمارک، کانادا، چین و مالزی برگزار شده است.

وی با اشاره به اینکه ۳۰ نفر در قالب کمیته های علمی و اجرایی با این همایش همکاری داشته اند، افزود: از مقالات دریافتی، ۶۰ مقاله از کشور ایران و ۱۵ مقاله از سایر کشورها پذیرفته شده است.

ایران قطع درختان جنگلی و بهره برداری از آنان را ممنوع اعلام کرده است

دکتر هادی کیادلیری دبیر علمی کنفرانس بین المللی کشاورزی پایدار در غذا، انرژی، محیط زیست و صنعت، نیز در این همایش گفت: در گذشته عدم توسعه یافتگی و امروزه توسعه یافتگی بی قاعده باعث تخریب محیط زیست بوده است.

وی افزود: توجه به مسایل اقتصادی و کشاورزی در کوتاه مدت بدون در نظر داشتن مسائل محیط زیست فاجعه آور خواهد بود.

دکتر کیادلیری با تأکید بر اینکه توسعه و محیط زیست لازم و ملزوم یکدیگرند، گفت: هیچ کشور توسعه یافته ای را پیدا نمی کنید که دارای محیط زیست تخریب شده باشد. یا کشوری که با محیط زیست تخریب شده به توسعه دست پیدا کرده باشد.

دبیر علمی این کنفرانس با بیان اینکه توسعه در بستر فرهنگی هر جامعه صورت می گیرد، افزود: توسعه یک موضوع چند وجهی و دارای تنوع است که به مسایل کمی و کیفی با هم می پردازد.

وی با اشاره به اینکه براساس تعریف توسعه پایدار، هر نسلی باید سهم برابر از منابع طبیعی داشته باشد، خاطر نشان کرد: ایران در سند چشم انداز و برنامه های توسعه ای، نگاه ویژه ای به توسعه پایدار در حوزه های مختلف از جمله تولید غذا و محیط زیست دارد.

دکتر کیادلیری به اقدامات و گام های بزرگ ایران در زمینه توسعه پایدار اشاره و تصریح کرد: برای اولین بار ایران قطع درختان جنگلی و بهره برداری از آنان را ممنوع اعلام کرده است که نقطه عطفی در تحقق توسعه پایدار است.

وی اظهار امیدواری کرد که برگزاری کنفرانس بین المللی کشاورزی پایدار در غذا، انرژی، محیط زیست و صنعت، فرصتی برای تبادل افکار و اندیشه های پژوهشگران در حوزه های کشاورزی سازگار، اقتصاد کم کربن و فناوری های نوین باشد.

رئیس دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی واحد علوم و تحقیقات، افزود: در این راستا دانشگاه آزاد اسلامی به ویژه واحد علوم و تحقیقات می تواند با بهره گیری از توان علمی محققان برجسته، امکانات، آزمایشگاه ها، مراکز تحقیقاتی، دانشجویان و استادان با همکاری سازمان های تحقیقاتی و اجرایی در پیشبرد و دستیابی به اهداف توسعه ای کشور نقش ایفا کند.

گفتنی است در این همایش پروفسور مانفرد رئیس AgriExcelence آلمان، پروفسور ریداکر رئیس افتخاری مرکز تحقیقات کشاورزی فرانسه، پروفسور ریشی بل استاد دانشگاه هاریانا هندوستان، پروفسور نصیر البسام رئیس مرکز تحقیقات بین‌المللی انرژی‌های تجدیدپذیر آلمان نیز به ایراد سخنرانی پرداختند.

کنفرانس بین المللی کشاورزی پایدار در محیط زیست، غذا و انرژی که تاکنون در کشورهای آلمان، دانمارک، چین، کانادا، ژاپن و مالزی با حضور بیش از ۲۰ کشور اروپایی و آسیایی در ۷ دوره برگزار شده با محورهای کشاورزی سازگار با اقلیم، فناوری های نوین در کشاورزی پایدار، مدیریت یکپارچه منابع آب، مدیریت پسماند کشاورزی، امنیت غذایی، رویکردهای سبز در صنعت و کشاورزی و انرژی های تجدیدپذیر برای نخستین بار در ایران به میزبانی واحد علوم و تحقیقات برگزار شد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن