ردپای پررنگ بابک زنجانی در مبارزات انتخاباتی

سمیه متقی، خبرنگار سیاسی «انرژی امروز»

نام بابک زنجانی به‌عنوان بزرگترین مفسد اقتصادی سده اخیر کشورمان، طی روزهای اخیر نقش پررنگی در مبارزات و مناظرات انتخاباتی داشت. به گونه ای که بدهی او به وزارت نفت و پولی که از این کشور برده، همچون ننگی بر پیشانی دولت نهم و دهم به شمار می‌رود و همین موضوع به تنهایی گویای فساد در دستگاه‌های دولتی آن زمان و دستگیری و باز شدن پرونده آن نشان از موفقیتی برای دولت یازدهم است.

چندی پیش از آغاز رقابت‌های انتخاباتی رستم قاسمی، وزیر نفت دولت احمدی نژاد، در اظهاراتی رسمی، وزارت خانه تحت تصدی خود را از اتهامات موجود در پرونده فساد نفتی بابک زنجانی مبرا کرده بود و تاکید داشت هیچ فردی در این وزارت خانه در بروز و وقوع آن نقشی نداشتند.

البته همان زمان غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات، پاسخ این اظهارات را در گفتگو با «انرژی امروز» داد و تصریح کرد: «مگر وزارتخانه بی در و پیکر است که فردی سرش را بیندازد پایین و وارد شود و این چنین دزدی و اختلاسی اتفاق بیفتند».

بابک در مناظره

حال این روزها که تریبون در اختیار کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری دوره دوازدهم است؛ هم حسن روحانی و هم اسحاق جهانگیری به این فساد در مناظره اشاره کردند.

چنانچه در بخشی از مناظره که به موضوع عدالت اجتماعی اشاره شده بود و محمدباقر قالیباف در تلاش بود دولت کنونی و عملکردش را عامل چنین اتفاقی معرفی کند؛ اسحاق جهانگیری به بابک زنجانی و فساد او اشاره کرد و گفت: کسی که موفق می‌شود به واسطه تماس با برخی مسئولان به درآمدهای کلان دست پیدا کند و بیش از 3.8 میلیارد دلار به جیب بزند، این یعنی جامعه به سمت بی‌عدالتی رفته است.

روحانی:بابک زنجانی به ستاد من در سال 92 کمک نکرده است

علاوه بر آن در پایان برنامه،  قالیباف به زعم خود به افشای رابطه بابک زنجانی با روحانی پرداخت و پس از اینکه روحانی تقدیرش از بابک زنجانی را به عنوان کارآفرین برتر در سال 86 عنوان کرد و گفت:او را نمی شناخته است. قالیباف با طعنه خطاب به روحانی گفت:چطور او را نمی شناختید رییس قوه قضاییه اعلام کرده، ستاد شما از بابک زنجانی پول دریافت کرده است.

اگر چه همانجا روحانی به تکذیب این موضوع از سوی ستادش اشاره کرده و گفت:یک آدم مفسد چیزی گفته، از مفسد نقل قول نمی کنند. اما همان شب او در اینستاگرامش نیز متنی منتشر کرد که در آن آمده است:ادعای این فرد مبنی بر کمک به ستاد انتخاباتی این جانبا در سال 92 کذب محض است و بارها از سوی مسئولان وقت ستاد تکذیب شده است.

البته اگر به سخنان آیت الله آملی لاریجانی، رییس قوه قضاییه در 13 دیماه سال گذشته که در جلسه مسئولان عالی قضایی انجام گرفت، نگاه بیندازید، صحت ادعای سخنان روحانی مشخص می شود. وی چنین گفته است: بابک زنجانی گفته است که میلیاردها تومان به ستاد انتخابات رئیس جمهور کمک کرده است؛ ما سخنان او را عین واقع نمی دانیم و ایشان حرف زیاد می زند و ادعا زیاد می کند.

جهانگیری: به رهبری گفتم

در تشریح و توضیح بیشتر  فساد در دستگاه های دولتی و ظهور بابک زنجانی جهانگیری شب گذشته با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری به موضوع فساد در دستگاه‌های دولتی و اداری اشاره کرد و گفت: «در آسیب‌شناسی که در مسائل فساد داشتم به این نتیجه رسیدم که در مواقعی فساد به موضوع سیاسی تبدیل می‌شود که من چگونه رقیبم را از صحنه خارج کنم و به او مارک فساد بزنم، اینکه فردی بگوید اگر کسی که فساد کرده است دوست من است نباید مطرح شود، اگر از طرف مقابل است باید برخورد چند برابر شود.این مشکلاتی هست که وجود دارد؛ ما در این دولت این موضوع را پیگیری کردیم، ستاد مبارزه با فساد با همکاری سه قوه در حال فعالیت است».

وی در ادامه افزود: «دولت باید فسادهای بزرگ را پیگیری کند. بابک زنجانی به‌عنوان کسی که بزرگترین فساد قرن را انجام داده است و حدود 14 هزار میلیارد تومان اموال این مملکت را برده است، دستگیر کردیم. اما هنوز چیزی عاید ما نشده، کل اموال بابک زنجانی که شناسایی شده است به 2 هزار میلیارد هم نمی رسد».

این کاندیدای ریاست‌جمهوری با اشاره به دیدارش با رهبری، گفت: «مهمترین موضوع مباحثم با مسئولان قضایی حتی وقتی خدمت رهبری رسیدم این بود که باید این پول برگردد وگرنه مدیرانی که در کشور مسئولیت دارند نمی‌تواند به مردم در آینده پاسخ دهند که چگونه این حجم پول از ایران رفت و برنگشت».

وی همچنین تصریح کرد: بعدش باید مشخص شود که چگونه بابک زنجانی‌ها ایجاد می‌شود، چگونه یک جوانی می‌تواند به سیستم مدیریتی کشور نفوذ کند و این حجم فساد انجام شود.

جهانگیری درباره نحوه چنین اتفاقاتی توضیح داد: اینکه در مقطعی گفته می‌شد به دلیل تحریم‌ها باید پول نقد وارد کشور کنیم و وقتی از کشوری پول به فرودگاه می‌آوردند  تا تحویل بانک مرکزی دهند، می‌گفتند 30 میلیون دلارش نیست. این فسادهای بزرگ باید بررسی شود.

مطمئنا دولت یازدهم بر افشا و پیگیری برای بازداشت چنین اعجوبه‌ای در فضای اقتصادی کشور به خودش می‌بالد و می‌تواند از آن برای دفاع از عملکردش برای مبارزه با فساد نام ببرد. ضمن اینکه توضیحات جهانگیری در این زمینه به نوعی پاسخی است به اظهارات قاسمی درباره دوران وزارتش، نیروهای حاضر در این مجموعه و اتفاقاتی که منجر به ایجاد پدیده بابک زنجانی در دوره تحریم‌ها شد. 

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن