قالیباف را گمراه کردند

پانیسا حسن‌زاده، خبرنگار پتروشیمی «انرژی امروز»

معاون اسبق وزیر نفت در امور پتروشیمی درمورد وعده اشتغالزایی برای 600 هزار نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم به ازای هر تن تولید پتروشیمی، گفت: آقای قالیباف یا مشاور ندارد یا به او اطلاعات غلط می‌دهند و یک نفر می خواسته او را گمراه کند.

عباس شعری‌مقدم در گفتگو با خبرنگار پتروشیمی «انرژی امروز»، با اشاره به اینکه «اطلاعاتی که به قالیباف داده‌اند، اشتباه است»، گفت: صنعت پتروشیمی به تنهایی صنعت اشتغالزایی نیست. هدف این صنعت تبدیل فرآورده‌های نفتی و گازی به ویژه گاز طبیعی به فرآورده‌های قابل صدور و ایجاد درآمد ارزی است. صنایع پایین‌دست اشتغالزایی بیشتری دارد و به ازای هر یک شغلی که در بالادست ایجاد می‌شود، 10 تا 15 شغل نیز در پایین‌دست بوجود می‌آید.

مدیرعامل اسبق شرکت ملی صنایع پتروشیمی تصریح کرد: یک واحد یک میلیون تنی پتروشیمی حداکثر برای 2000 نفر در بالادست اشتغالزایی دارد؛ اگر 10 تا 15 برابر این میزان را در صنایع پایین‌دست درنظر گیریم، 20 تا 30 هزار شغل ایجاد می‌شود؛ ایجاد اشتغال برای 200 هزار نفر، عدد درستی نیست. به آقای قالیباف اشتباهی اطلاع دادند، یک نفر می‌خواسته گمراهش کند.

وی با اشاره به اینکه «صنایع دیگر چون نساجی اشتغالزایی بیشتری دارند»، ادامه داد: در پایین‌دست 200 هزار شغل عدد بالایی است و نمی تواند صورت گیرد؛ ایجاد اشتغال در بخش پلیمری هم بستگی دارد که زنجیره تولید تا چه اندازه توسعه یابد. یکی از مشکلاتی که صنایع پلیمری ما اکنون با آن مواجه هستند، این است که تکنولوژی به‌روز ندارند؛ تکنولوژی هم هرچه پیشرفته‌تر باشد، اتوماسیون در آن بیشتر و اشتغالزایی آن کمتر می شود. بنابراین، اشتغالزایی برای 200 هزار نفر، عدد اشتباه است.

شعری‌مقدم با اشاره به استفاده از پلیمرها در صنایع گفت: به عنوان مثال، محصول پتروشیمی تبدیل به الیاف و نخ می‌شود، سپس در صنعت نساجی، این الیاف تبدیل به پارچه شده، رنگ و سپس پوشاک می‌شود. تا بخش الیاف تولید در صنعت پتروشیمی‌است در ادامه صنعت نساجی مصرف‌کننده مواد پتروشیمی می‌شود.

وعده اشتغالزایی قالیباف با تکنولوژی روز سازگار نیست

معاون اسبق وزیر نفت در امور پتروشیمی، با تاکید براینکه «صنعت پتروشیمی نیازمند تکنولوژی جدید است»، گفت: نیاز به نیروی انسانی کمتر می‌شود. بنابراین، این اعداد ممکن است اعداد از مدافتاده باشد؛ ایجاد 200 هزار شغل، اعدادی است که با تکنولوژی امروز محقق نمی‌شود و اگر تکنولوژی استفاده نکنیم، نمی‌توانیم رقابت کنیم.

این عضو هیات‌مدیره پتروشیمی سیراف، تصریح کرد: اگر در بالادست، حدود 50 واحد تولیدی و طرح را درنظر گیریم، می‌توان گفت که در این واحدها حدود 100 هزار نفر بیشتر به طور مستقیم و حدود 100 هزار نفر هم به صورت غیرمستقیم شاغل نیستند که در مجموع حدود 200 هزار شغل می‌شود. البته این رقم تقریبی است.

شعری‌مقدم درمورد نامه رییس دفتر صنایع تکمیلی نیز مبنی بر اشتغالزایی برای 200 هزار نفر به ازای مصرف هر تن پلیمر گفت: از آقای محتشمی‌پور بپرسید که چرا این رقم را به کار برده است.

مدیرعامل اسبق شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به اینکه «هدف صنعت مادر، اشتغالزایی نیست»، گفت: از روز اول هدف این بوده که از سوختن گازهای همراه جلوگیری و تبدیل آنها به فرآورده‌های قابل استفاده و صادرات بوده است. درواقع هدف ایجاد ارزش افزوده برای فرآورده‌های هیدروکربنی است که خام فروخته نشود. اشتغالزایی در جوار هدف اصلی و هدف جنبی است.

 از 50 تا 500 هزار دلار هزینه ایجاد هر شغل در پتروشیمی است

شعری مقدم درمورد هزینه ایجاد یک شغل در صنعت پتروشیمی، نیز خاطرنشان کرد: هزینه ایجاد شغل بسیار بالا است؛ با احتساب هزینه 500 میلیون دلار برای یک واحد دارای 1000 پرسنل، به ازای هر نفر  500 هزار دلار در اشتغالزایی صرف می‌شود.

وی با اشاره به اینکه «هزینه اشتغالزایی در پایین‌دست کمتر است»، گفت: سرمایه‌بری صنایع پایین دست بسیار کمتر و حدود 10 درصد هزینه ایجاد اشتغال در بالادست است، یعنی به ازای هر نفر شاغل 50 هزار دلار صرف می‌شود که این رقم باز هم نسبت به صنایع دیگر مانند نساجی بیشتر است.

برای اشتغالزایی باید به سمت صنعت توریسم برویم

معاون اسبق وزیر نفت در امور پتروشیمی همچنین با تایید سخنان سیدمصطفی هاشمی طبا، دیگر کاندیدای ریاست‌جمهوری، گفت: کشور برای اشتغالزایی باید به سمت توریسم برود. این صنعت با چالش اتوماسیون نیز مواجه نیست و اشتغالزایی بالایی دارد؛ تامین غذا، ترجمه و … نیاز به نیروی انسانی دارد. اشتغالزایی را باید در این حوزه ها دنبال کرد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن