برداشت آب‌های زیرزمینی بزرگترین فجایع دولت قبل

مدیرکل دفتر بررسی آلودگی‌های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست ضمن تکذیب گزارش منتشره در روزنامه وطن امروز نوشت: شما و کارفرمایانتان ناراحت هستید که ساختار فروپاشیده محیط زیست ناشی از عملکرد دولت قبل طی تنها سه و نیم سال در دولت یازدهم بازسازی شده است و پایش منظم ماهانه شناگاه‌ها برای اولین بار در این دولت در سه سال متوالی بی‌وقفه در حال انجام است.

 به گزارش «انرژی امروز» پیرو انتشار گزارشی در روزنامه وطن امروز با عنوان «مرور عملکرد فانتزی محیط زیستی ترین دولت ایران!؛ نهضت شیک ابتکاری» که در برخی رسانه‌های همسو با این روزنامه نیز بازتاب داشت، ضیاء الدین الماسی مدیرکل دفتر بررسی آلودگی‌های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست یادداشتی به این شرح نوشت: خواهر گرانقدر، سرکار خانم زهرا طباخی، یادداشت سرکار عالی در روزنامه وطن امروز با عنوان مرور عملکرد فانتزی محیط زیستی دولت ایران را خواندم و چون متأسفانه در نوشته هایتان از انصاف فاصله گرفته بودید، لازم دیدم مواردی را برای خوانندگانتان روشن کنم:

دستاوردهای دولت یازدهم در حوزه محیط زیستی واقعیت‌های انکار ناپذیری است 1.  حتما گروه مخاطبین خودتان را در نظر گرفته اید و برایشان مطلب نوشته اید، جماعت روزنامه خوان، معنای لغوی فانتزی را می دانند و شما به عنوان یک فعال حوزه محیط زیست بهتر از همکاران و کارفرمایانتان می دانید، دستاوردهای دولت یازدهم در حوزه محیط زیستی واقعیت های انکار ناپذیری است که احیای دریاچه ارومیه یکی از ده ها مورد است. شما به خوبی می دانید که تنها بارش باران برای زنده کردن این پهنه بزرگ آبی کافی نیست و مدیریت منسجم و توانمندی برای تخصیص حقابه این دریاچه، ایجاد توازن بین تقاضاهای آب در حوزه آبریز بدون هرگونه تنش میان ذینفعان بخش های کشاورزی، صنعت و شهری لازم است و گرنه در دولت‌های قبلی هم دریاچه بود و هم دولت و هم باران.

تعهدات بین المللی محیط زیستی همگی در مجلس شورای اسلامی به تصویب می رسند 2.  در ادامه همان مطلب عبارت هایی را چنان سر هم کرده اید که گویا هدفی جز تخریب افراد ندارید و رسالت آگاهاننده روزنامه و خبرنگار را پاک بدست فراموشی سپرده اید. با ردیف کردن عبارت هایی مثل `شرکت در اجلاس های بین المللی`، `نخوانده امضا کردن تعهدات بین المللی`، `رئیس سازمان محیط زیست ایران با 12 سال سابقه کار` چه هدفی را دنبال می کنید؟ انگار که شرکت در اجلاس (ها نمی خواهد، اجلاس خودش اسم جمع است) گناه کبیره است و نیز گمان نکنم که شما از فرآیند امضای یک تعهد بین المللی بی خبر باشید و می دانید که تعهدات بین المللی محیط زیستی پس از طی مراحل نفس گیر بررسی و مذاکره با طرف های ذیربط، همگی در مجلس شورای اسلامی به تصویب می رسند و به همین سیاق مدت زمان سابقه کار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست (اسم درستش این است) نشان از تسلط ایشان در این حوزه دارد.

چرا بر حق لباس باطل می پوشانید؟ 3.  اما در خصوص پسماندهای شهرهای شمالی و ارتباط آن با تعداد آراء آقای روحانی در استان گیلان چنان نوشته اید که انگار دولت قبلی با درآمدهای سر به فلک کشیده همه تمهیدات حل این معضل را فراهم کرده بوده و سرزمینی پاکیزه با زیر ساخت های مدیریتی مثل دفنگاه های بهداشتی، سیستم جامع جمع آوری و حمل، بازیافت، امحاء فناورانه و دیگر ملزومات را راه اندازی کرده و تحویل دولت یازدهم داده و سهل انگاری این دولت، موجد وضعیت کنونی است. شما که خبرنگار حوزه محیط زیست هستید می دانید مبالغ هزینه شده طرح های عمرانی محیط زیستی برای ارتقاء مدیریت پسماند شهرهای شمالی در دولت یازدهم به نسبت دولت های قبل از خود چقدر بوده. چرا بر حق لباس باطل می پوشانید؟

سازمان محیط زیست در دولت یازدهم، دسترسی به اطلاعات قابل اطمینان را حق شهروندی آحاد مردم می شناسد 4.  اما در خصوص آلودگی شناگاه ها، هیچ با خودتان فکر کرده اید که این آمار را کجا ارائه کرده است؟ بی گمان خواهید گفت سازمان حفاظت محیط زیست. بله سازمان حفاظت محیط زیست در دولت یازدهم، اطلاع رسانی شفاف را وظیفه خود می داند و دسترسی به اطلاعات قابل اطمینان را حق شهروندی آحاد مردم می شناسد. اگر پیگیر اخبار مربوط به شناگاه ها باشید (که نعل وارونه زدن شما در این رابطه نشان می دهد از این اخبار بی اطلاع نیستید) می دانید پایش منظم ماهانه شناگاه ها برای اولین بار در این دولت در سه سال متوالی بی وقفه در حال انجام است. شما می دانید که ضوابط محیط زیستی شناگاه ها از سوی سازمان حفاظت محیط زیست این دولت، به کلیه بخش های ذیربط دولتی و عمومی ابلاغ شده و دستور العمل بازرسی این عرصه ها در حال اجراست و گردشگران نسبت به وضعیت آلودگی شناگاه ها با پرچم گذاری مطلع می شوند.

گویا از هماهنگی دستگاه های اجرایی در پیشبرد اهداف محیط زیستی در این دولت خیلی عصبانی هستید! 5.  به نظر می رسد که از هماهنگی و انسجام دستگاه های اجرایی در پیشبرد اهداف محیط زیستی در این دولت خیلی عصبانی هستید و نتوانسته اید ناراحتی خود را از شکایت نکردن سازمان حفاظت محیط زیست از وزارت نیرو پنهان کنید. این عصبانیت بر یادآوری اطلاعات و قدرت تحلیل شما سایه انداخته است. برای همین به یادتان می آورم که احداث و تکمیل شبکه های جمع آوری و تصفیه فاضلاب ذیل برنامه های مصوب توسعه و در چارچوب قوانین مصوب بودجه ای پیش برده می شود. این بدان معناست که شکایت سازمان حفاظت محیط زیست از پیشبرد اجرای طرح های فاضلاب شهرهای شمالی توسط وزارت نیرو، وفق برنامه های مصوب محلی از اعراب ندارد. در این رابطه نظارت برنامه ای و بودجه ای از سوی سازمان برنامه و بودجه صورت می پذیرد که بد نیست نگاهی به پیشرفت این طرح ها بیندازید.

دولت قبل با لگام گسیختگی در برداشت آب های زیر زمینی، یکی از بزرگترین فجایع محیط زیستی تاریخ این کشور را رقم زد 6.  می خواهم نکته دیگری را هم به یادتان بیاورم. در حالی که دولت قبل با لگام گسیختگی در برداشت آب های زیر زمینی، یکی از بزرگترین فجایع محیط زیستی تاریخ این کشور را رقم زد و با اصرار نابجا بر آبگیری سد گتوند و با 2800 میلیارد تومان هزینه توانست 160 میلیون متر مکعب آب شیرین ارزشمند را شور کند، شاهکار بزرگ دیگری را در بحران سازی محیط زیست به نام خود ثبت کرد، وزارت نیرو دولت یازدهم (که شما خیلی علاقه دارید عملکرد محیط زیستی اش به زیر سوال رود و در مقام متهم بنشیند) توانست با اجرای 11 اقدام تعادل بخشی آب های زیر زمینی، طی دو سال یک میلیارد و چهارصد و پنجاه میلیون متر مکعب برداشت سالانه آب های زیر زمینی را کاهش دهد و تا پایان برنامه ششم به یازده میلیارد متر مکعب کاهش برداشت دست یابد و نیز راهکار برون رفت از بحران سد گتوند را پس از مطالعه علمی – فنی به اجرا گذارد. وزارت نیرو این دولت سیستم مشخصی برای تخصیص حقابه تالاب ها و رودخانه ها ایجاد کرده و برغم دولت های قبلی، ده میلیارد و هفتصد میلیون متر مکعب آب برای این عرصه ها تخصیص داده است. این همان عملکرد محیط زیستی است که شما فانتزی اش می خوانید. 

شما و کارفرمایانتان از بازسازی ساختار فروپاشیده محیط زیست ناشی از عملکرد دولت قبل ناراحت هستید 7.  شما و کارفرمایانتان ناراحت هستید که ساختار فروپاشیده محیط زیست ناشی از عملکرد دولت قبل طی تنها سه و نیم سال در دولت یازدهم بازسازی شده است. ناراحت هستید که نمی توانید پنهان کنید شورای عالی منحل شده حفاظت محیط زیست در این دولت احیاء شد؛ سازمان حفاظت محیط زیست از یک موی دماغ به مولفه تاثیر گذار در تصمیم گیری های کلان کشور ارتقاء جایگاه یافته است؛ تالاب خشک شده هورالعظیم در این دولت 70% آبگیری شد؛ این دولت، نظام ارزیابی اثرات محیط زیست که در دولت قبل نادیده انگاشته شده بود و بیش از 170 طرح بزرگ کشور، بدون ارزیابی محیط زیستی اجرا شد را دوباره احیاء کرد؛ این دولت، روند ارتقای استاندارد محیط زیستی خودروها که از سال 1386 تا 1392 متوقف مانده بود را مجددا جاری سازی کرد؛ تولید و توزیع بنزین سرطان زای پتروشیمیایی در این دولت متوقف شد و بجای آن بنزین با استاندارد یورو 4 تولید و توزیع شد؛ بزرگترین نیروگاه خورشیدی با توان تولید 10 مگاوات برق در این دولت راه اندازی شد (و ده ها نمونه دیگر که ازظرفیت این یادداشت خارج است) به همین دلیل است که انصاف را کنار گذاشته اید و با نفی همه این واقعیت ها عملکرد دولت محیط زیستی یازدهم را فانتزی می نامید.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن