46 طرح پتروشیمی از برنامه پنجم باقی ماند

مدیر برنامه‌ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به اینکه 46 طرح از برنامه پنجم توسعه به صورت نیمه‌تمام باقی مانده است، گفت: امیدواریم در سال‌های 97 و 98 شاهد بهره‌برداری از عمده طرح‌ها که فعالیت اجرایی آن‌ها به نوعی شروع شده، باشیم.

فرناز علوی در گفتگو با خبرنگار پتروشیمی «انرژی امروز»، اظهار کرد: پروژه‌ها ممکن است به دلیل مشکلات ناشی از تحریم و مسایل مبتلا به از جمله تامین تکنولوژی های مورد نیاز آن، با چالش هایی مواجه بودند و تاخیراتی را در اجرای طرح‌داشتند؛ اما با شرایطی که پسابرجام به وجود آورد چون امکان مذاکره با شرکت‌های صاحب تکنولوژی و از سوی دیگر مذاکره درمورد نحوه تامین منابع مالی، پروژه‌ها مقداری حالت اجرایی‌تر پیدا کردن و اکنون فعال‌تر شدند.

وی با اشاره به بهره‌برداری از 12 طرح در سال 95، با احتساب پتروشیمی کردستان، گفت: انتظار می‌رود تا پایان کار دولت یازدهم طرح‌های دیگری هم به بهره برداری برسد و بیشتر از 10 میلیون تن را بتوانیم به بهره‌برداری برسانیم. این پروژه‌ها در راستای اهداف و برنامه های برنامه ششم توسعه مبنی بر اجرای سیاست‌های کلی کشور و به طور عمده جلوگیری از خام فروشی است.

مدیر برنامه‌ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به تلاش برای تبدیل متانول به الفین، اظهار کرد: با استفاده از این روش، طبیعی است واحدهای متانولی که الان پیشرفت کمی دارند، تغییر رویه دهند و روی زنجیره تولید کار کنند. در این صورت ‌هم می‌توان اجرایی شدن طرح‌های باقی مانده از برنامه پنجم توسعه را با سرعت بیشتری پیش برد و هم به اهداف برنامه ششم توسعه دسترسی پیدا کرد.

علوی با تاکید براینکه در میان 46 طرح باقی‌مانده، طرح‌هایی هستند که اصلا پیشرفت ندارند، گفت: همه طرح‌های اقتصاد مقاومتی را توانستیم طبق برنامه پیگیری و تکمیل کنیم. اکنون هم باقی‌مانده طرح‌ها را با مجریان رصد می‌کنیم تا شاهد پیشرفت  باشیم.

وی با ادامه داد: تلاش می‌کنیم تا اگر با کمک بدنه دولت می‌شود چالش ها را رفع کنیم، در این زمینه همکاری داشته باشیم تا مشکلات حل شود و با سرعت مناسب‌تری پروژه را پیگیری کنند.

مدیر برنامه‌ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی درمورد احتمال لغو مجوزطرح‌هایی که پیشرفت ندارند، گفت: بازنگری مجوزها شامل مسایل متنوعی می‌شود و باید با حضور سرمایه گذار شرایط بررسی و چالش‌ها سنجیده شود. امیدوارم حتی اگر سرمایه گذاری به هر دلیلی تمایل به ادامه اجرای طرح ندارد بتوانیم شرکایی برای آن ایجاد کنیم یا مجری دیگری پیدا کنیم.

علوی با تاکید براینکه «هنوز برای هیچ طرحی لغو مجوز اتفاق نیافتاده و در حال بررسی طرح‌ها هستیم»، درمورد زمان بهره‌برداری از آخرین طرح برنامه پنجم توسعه، گفت: زمان بهره‌برداری بستگی به طرح دارد، برخی از طرح‌ها شامل دو فاز هستند که یک فاز آن‌ها در سال 96 به بهره‌برداری می‌رسد و فاز دوم وابسته به بدست آوردن تکنولوژی برای ادامه زنجیره است.

وی افزود: بنابراین به صورت دقیق نمی‌توان زمان پایان طرح‌ها را گفت اما امیدواریم در سال‌های 97 و 98 شاهد بهره‌برداری از عمده طرح‌ها که فعالیت اجرایی آن‌ها به نوعی شروع شده، باشیم.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن