یک شرکت پتروشیمی ایران در بورس استانبول

در سال جاری یک شرکت از صنعت پتروشیمی برای اولین بار در تاریخ بازار سرمایه کشور به طور همزمان در بورس تهران و بورس استانبول پذیرش خواهد شد.

مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران درباره رفع محدودیت های معاملاتی در بازار سهام گفت: بورس تهران در خصوص این موضوع بررسی های زیادی را انجام داد و نتایج را برای سازمان بورس ارسال کرد.

حسن قالیباف اصل با اشاره به اینکه سازمان بورس نیز در این خصوص مطالعات و بررسی های متعددی انجام داده است، افزود: جمع بندی این موضوع، رفع برخی محدودیت ها از معاملات بازار سهام بود.

به گفته این مقام مسئول باید به گونه ای عمل کرد که شرکت ها ملزم شوند در زمان های زیاد و با تواتر به بازار اطلاعات بدهند و به محض اطلاع از معاملاتی با تغییرات قیمت غیر عادی سهام از آن شرکت درخواست شود به بازار اطلاعات لازم را ارائه دهد.

وی با تاکید بر اینکه چنین روندهایی در دنیا به همین روال است، افزود: این موضوع باعث می شود عدم تقارن اطلاعاتی کم شود، شفافیت افزایش یابد نقدشوندگی زیاد و گره های معاملاتی در بازار کم شود. چون با این روش ها اگر شرکت اطلاعات بدهد، آپشنی می گذارند که اگر گره در معاملات باشد، برطرف شود.

مدیرعامل شرکت بورس با اشاره به اینکه رفع این محدودیت ها به روند معاملات کمک شایانی می کند، گفت: دو بحث در بازار خیلی جدی است، کاهش عدم تقارن اطلاعاتی که بحث بسیار مهمی در بازارهای سرمایه است و باعث افزایش شفافیت و نقدشوندگی می شود . همچنین مسئولیت شرکت ها از باب اینکه شفاف سازی کنند و اطلاعات به بازار بدهند نیز بیشتر می شود، چراکه وقتی نماد بسته است شرکت عکس العملی ندارد اما در شرایط جدید شرکت ها ملزم به اطلاع رسانی می شوند و نماد هم باز است.قالیباف اصل به برنامه شرکت بورس برای پذیرش همزمان یک شرکت در بورس تهران و بورس استانبول خبر داد و گفت: یک شرکت از صنعت پتروشیمی در حال طی فرآیند پذیرش در دو بورس تهران و استانبول برای ورود همزمان به این دو بازار است.

وی با اشاره به اینکه مذاکرات و نامه نگاری هایی با مسئولان بورس استانبول در این خصوص انجام شده است، افزود: بورس استانبول هم علاقمند به ورود این شرکت است.

مدیرعامل شرکت بورس اظهار داشت: چنین رویدادی تمرین خوبی برای شرکت ها است تا شفاف تر بشوند و گزارش های خود را مطابق با استانداردهای بین المللی منتشر کنندقالیباف درباره آخرین وضع پذیرش این شرکت پتروشیمی در بورس استانبول گفت: فعلا مذاکراتی بین سپرده گذاری های مرکزی دو بورس در حال انجام است تا به مجموعه?ای از سئوالات پاسخ داده شود.

وی ادامه داد: به عنوان مثال باید درباره اینکه همه سهم ترک ها را در یک کد در ایران داشته باشیم، آنها در چه مقاطعی آخرین ترکیب سهامداری را اطلاع می دهند و مجامع را چگونه می توانیم برگزار کنیم و مشابه چنین سوالاتی ، تعیین تکلیف شود.

مدیرعامل شرکت بورس با اشاره به اینکه لازم است زیر ساخت فنی فراهم شود ، تصریح کرد: ارتباطات میان سپرده گذاری ایران با سپرده گذاری بورس استانبول در حال برقراری است.

قالیباف اصل در باره پیش بینی وضع بازار سرمایه در سال جاری گفت:گزارش های شرکت ها در پایان سال 95 نشان داد که پیش بینی صنایع فراتر از انتظارات بازار است این موضوع خبر مثبتی بود که شرکت ها

بودجه های سال 96 را بالاتر از سال 95 تهیه کردند اما به طور طبیعی باید منتظر عملکرد شرکت ها در گزارش های دوره ای سه ماهه و شش ماهه بود.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن