با برداشت گاز متان انفجار در معادن زغال کاهش می‌یابد

استادیار انستیتو مهندسی نفت دانشگاه تهران با بیان اینکه انفجار گاز متان داخل معدن زغال سبب این اتفاق بوده است، گفت: در دنیا از این گاز استفاده و بهره برداری می شود در حالی که در ایران هنوز این موضوع یعنی ارزیابی مخازن گاز لایه زغال هنوز مطالعه نشده است.

علی شکاری فرد در گفتگو با خبرنگار نفت و گاز «انرژی امروز» گفت: می بایست زون های پرفشار گازی در زغال شناسابی می شد که البته این امر، کار ساده ای نیست، اما اگر پیشاپیش گاز از لایه زغال برداشت می شد، دیگر زون پرخطر پرفشار وجود نداشت.

او با اشاره به فواید بهره برداری گاز از لایه زغال گفت: در برخی کشورها مانند امریکا و استرالیا از گاز متان داخل لایه های زغال بهره برداری می شودِ، این کار 3 فایده دارد؛ نخست بعنوان یک منبع اقتصادی از این گاز برای تولید انرژی برق داخل معدن استفاده می شود و حتی قابلیت انتقال و فروش دارد؛ بنابراین کمک به اقتصاد معادن زغال است.

این عضو هیات علمی دانشگاه تهران درباره فواید دیگر این امر گفت: با برداشت گاز رخداد انفجار گاز و مرگ و میر معدنکاران در اثر آن بشدت کاهش می یابد و معدنکاری ایمن خواهد شد.

او در ادامه افزود: متان یک گاز گلخانه ایی بسیار مهم است و لذا برداشت آن نقشی مهمی در کاهش گازهای گلخانه ای دارد.

شکاری فرد با بیان اینکه «امروزه 12 درصد گاز امریکا توسط زغال سنگ تولید می شود»، تصریح کرد: ما نیز باید در خصوص امکان بهره برداری از این گاز در معادن زغال مطالعات و تحقیقات لازم را انجام دهیم. این مقوله در مهندسی نفت بعنوان مخازن نامتعارف گازی در نظر گرفته می شود.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن