گشایش مالی و هدررفت آن در دولت دهم قابل تصور نبود

وزیرنفت با تاکید بر اینکه در میانه سال 92 هنگام ورود به وزارت نفت، نه فرد ناآگاهی با صنعت نفت بودم و نه کم‌سابقه در عرصه تصدی‌گری وزارت، گفت: اما آنچه در وزارت نفت دیدم مرا شگفت‌زده کرد و وضعیت قابل تصور نبود. از سال 89 تا سال 91 بیشترین گشایل مالی در وزارت نفت رخ داد و به نحوی ناکارآمد هزینه شد.

به گزارش خبرنگار «انرژی امروز»، بیژن نامدار زنگنه در مراسم افتتاحیه نمایشگاه بین المللی نفت، گاز وپالایش و پتروشیمی با اشاره به اقدامات وزارت نفت در دولت یازدهم و رشد آن در 4 سال اخیر، اظهار کرد: وقت زیادی صرف شد تا وزارت نفت و جریان نابسامان را تا جای ممکن ساماندهی کنیم.

وی تصریح کرد: از سال 1389 تا سال 1391 بیشترین گشایش مالی در وزارت نفت بوجود آمد اما به نحو بسیار ناکارآمد هزینه شد به گونه‌ای که وقتی وارد شدیم چندان پولی وجود نداشت؛ یک سال از شدت تحریم‌ها گذشته بود و قیمت نفت سقوط کرد. در این مدت با خرج کردن منابع به صورت قطره‌چکانی و با کمک همه مدیران و پیمانکاران توانستیم به موفقیت‌های بزرگی دست یابیم.

حتی من هم انتظار افتتاح 11 فاز پارس جنوبی را نداشتم

 وزیر نفت با اشاره به اینکه ظرف سه سال و نیم، 11 فاز پارس جنوبی به بهره‌برداری رسید که خود من هم انتظار آن را نداشتم، گفت: در این مدت ظرفیت تولید از پارس جنوبی را دو برابر کردیم و از 205 میلیون مترمکعب به 575 میلیون مترمکعب، رسید. همچنین از سال 92 تا پایان سال 95، سهم خود از سوخت مایع در سبد مصرفی را کاهش داده و از 43 درصد به کمی بیش از 10 درصد رساندیم.

زنگنه با تاکید بر افزایش گاز تحویلی نیروگاه‌ها را از 62 درصد در سال 92 به 95 درصد در پایان سال 1395افزایش دادیم، اظهار کرد: در سال 95 توانستیم به صادرکننده مهم نفت و گاز تبدیل شویم و به جای نفت گاز، روزانه 50 میلیون لیتر نفت کوره صادر کردیم.

وی تصریح کرد: با صرف 750 میلیارد تومان اعتبار، گازرسانی به زاهدان را محقق کردیم و گازرسانی از 14 هزار روستا در سال 92 به بیش از 23 هزار روستا تا پایان سال 95 رسید که به معنی گاز رسانی روزانه به 10 روستا است. این کار بدون اتکا به بودجه عمومی صورت گرفت.

این عضو کابینه دولت یازدهم با اشاره به توسعه میدان‌های نفتی مشترک در غرب کارون، آزادگان شمالی و جنوبی و یادآوران شمالی و جنوبی ، گفت: تولید در این میادین از 72 هزار بشکه در ابتدای سال 92، به 280 هزار بشکه در سال 95 رسید. در لایه نفت پارس جنوبی نیز اصلا برداشت صورت نمی‌گرفت اما اکنون روزانه 25 هزار بشکه نفت از این لایه استخراج می‌شود.

بازپس گیری سهممان در بازار نفت، اولین دستاورد برجام بود

وزیر نفت خاطرنشان کرد: اولین دستاورد برجام، بازگشت ایران به بازار نفت دنیا بود، به گونه‌ای که توانستیم سهم ایران را از بازار که بیم آن می‌رفت دیگر به دست نیاوریم، دوباره کسب کردیم.

زنگنه در ادامه با اشاره به دستاوردهای صنعت پتروشیمی در دولت یازدهم نیز یادآور شد: در بخش پتروشیمی تا کنون 5 میلیون تن ظرفیت پلی اتیلن در پتروشمی‌های ایلام، مهاباد، سنندج و… افزایش یافته است. واحد 2 اتیلن کاویان، تخت جمشید پارس، ایزوسیانات‌های کارون، واحد اتیلن گلایکول مروارید و … افتتاح شدند و در مجموع در 3.5 سال اخیر 9 میلیون تن به ظرفیت پتروشیمی افزوده شده است.

وی افزود: تا تابستان .احد متان.ل پتروشیمی مرجان با ظرفیت 1.6 میلیون تن نیز افتتاح می‌شود و درمجموع در دولت یازدهم افزایش ظرفیت پتروشیمی به 10.5 میلیون تن می‌رسد.

وزیر نفت گفت: پالایشگاه ستاره خلیج فارس نیز با وجود تمام مشکلاتی که داشت به تولید مستمر بنزین رسید.

زنگنه با تاکید بر استفاده از تولید داخل و توان سازندگان ایرانی، گفت: 10 قلم کالای ایرانی در صنعت نفت در اولویت قرار گرفتند و در اکثر موارد با سازندگان داخلی و در مواردی با اشتراک با سازندگان خارجی قرارداد بسته شده است.

بی‌نیاز ار واردات لوله‌های CRA

زنگنه با اعلام خبر عقد قراردادی بزرگ با سازنده ایرانی و خودکفایی در بخش لوله‌های CRA، گفت: در همین روزها با یک سازنده داخلی برای استفاده از لوله‌های CRA قرارداد می‌بندیم و امییدواریم از واردات این لوله‌ها بی‌نیاز شویم.

وی تاکید کرد: اکنون می‌توانیم بگوییم صنعت نفت برای جهش به پیش آمده است. ظرفیت‌های امروزمان قابل مقایسه با گذشته نیست و پیمانکاران و سازندگان داخلی در منطقه نیز می‌توانند نقش سازنده‌ای داشته باشند. صنعت نفت شاهد توسعه کار پیمانکاران، سازندگان داخلی و بخش خدمات فنی مهندسی است و نیازمند تعریف و اجرای پروژه‌های مهم هستیم که منابع مالی بزرگ می‌طلبد.

وزیر نفت با اشاره به ملزومات صنعت نفت، اظهار کرد: برداشت نفت و ضریب بازیافت نفت باید افزایش یابد؛ بخش مهمی از تجهیزات صنعت نفت نیاز به نوسازی ـ نه بازسازی ـ دارد؛ جهش دوم صنعت پتروشیمی که آغاز شده را باید به سرانجام برسانیم؛ ظرفیت پالایشگاهی و میعانات را به 3 میلیون بشکه در روز برسانیم.

قراردادهای نفتی، عامل توسعه

زنگنه با تاکید براینکه قراردادهای جدید نفتی، عامل توسعه صنعت نفت است؛ در این قراردادها با ایرانیان قرارداد بسته می‌‌شود و هر شرکت خارجی باید با یک شرکت استخراج ایرانی فعالیت کند که عمده کار بردوش شرکت ایرانی خواهد بود. باید قراردادها را به سکوی توسعه صنایع و پیمانکاران داخلی تبدیل کنیم.

توان جذب 80 میلیارد دلار قرارداد ظرف 2 سال

وی با اشاره به اینکه می‌توانیم ظرف دو سال 80 میلیارد دلار قرارداد ببندیم که به معنای ارجاع 50 میلیارد دلار کار است.

این عضو کابینه با تاکید بر لزوم افزایش همکاری بین پیمانکاران و سازندگان داخلی، گفت: تا صنعت نفت حرکت نکند، مابقی نیز نمی‌توانند حرکت کنند. پتروشیمی و پالایش نیز همین‌گونه هستند. تامین خوراک برعهده وزارت نفت است؛ در برنامه ششم توسعه 40 میلیارد دلار پروژه برنامه‌ریزی کردیم که به اعتقاد من عملی است.

دوشنبه، زنگنه در جمع فعالان نفت

وزیر نفت با اشاره به اینکه روز دوشنبه در نمایشگاه نفت، حضور دارد تا به مشکلات پیمانکاران و سازندگان داخلی رسیدگی کند، گفت: برای مذاکره رودررو با شما این‌جا هستم؛ تلاش می‌‌کنم تا مشکلات را حل کنم.

زنگنه در بخش پایانی صحبت‌های خود از رییس مجلس، اعضای کمیسیون انرژی مجلس و تمام سازندگان و پیمانکارانی که در نمایشگاه حضور پیدا کردند، تشکر کرد و گفت: از رییس مجلس به دلیل نقششان در به سرانجام‌رسیدن توافق برجام و الکوی جدید قراردادهای نفتی سپاسگزارم.

وی با دعوت از همه برای شرکت در انتخابات، یادآور شد: آینده شما و فرزندانتان در گرو نتیجه انتخابات است؛ شما تصمیم می‌گیرید ایران در آینده در چه مسیر و به چه سمت و سویی حرکت کند. آینده شما و فرزندانتان در گرو شرکت در انتخابات روز بیست و نهم اردیبهشت‌ماه است.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن