دیپلماسی بدون پشتوانه مقتدر واقعی کاری از پیش نمی برد

وزیر نفت گفت: دیپلماسی بدون داشتن پشتوانه مقتدر واقعی نمی تواند کاری از پیش ببرد  و  باید مقتدر باشیم تا بتوانم صحبت کنیم.

زنگنه  در  بیست و دومین نمایشگاه بین المللی نفت گاز و پتروشیمی در جمع خبرنگاران درباره دیپلماسی ایران گفت: قدرت در دیپلماسی ناشی از قدرت واقعی اقتصاد واقعی، قدرت واقعی سیاسی، قدرت واقعی نظامی، و عمدتا قدرت نرم هست.

او با بیان اینکه دیپلماسی بدون داشتن پشتوانه مقتدر واقعی نمی تواند کاری از پیش ببرد افزود: اگر ما دوباره عقب بیفتیم، دوباره کسی ما را تحویل نخواهد گفت ما باید مقتدر باشیم تا بتوانم صحبت کنیم.

زنگنه با اشاره به میادین مشترک گفت: اولویت یک ما از نظر مکانی میادین مشترکند از نظر فنی بالابردن ضریب برداشت نفت از همه میادین .

او با اشاره به برنامه های آتی وزارت نفت برای برداشت از میادین گفت: ما برنامه مان این است که در ظرف این دولت آتی تمام میدان های مشترک ما تعیین تکلیف شده باشد به معنای اینکه طرح توسع انها یا تمام شود  یا در حال اجرا باشد.

وزیر نفت در پاسخ به اینکه شما گفتید در سال 92 که به نفت آمدید شگفت زده شدید، شرایط چگونه بود؟ گفت: در آن زمان هیچ چیزی سر جایش نبود. نه رابطه کارفرما و پیمانکار تنظیم بود و نه پیمانکار در جای خودش نشسته بود.

زنگنه در ادامه گفت: پیمانکار جای کارفرما نشسته بود،کارفرما از ترس پیمانکار جرات نمی کرد حرف بزند ، پیمانکار که باید پولش را بر مبنای پیشرفتش بگیرد، خارج از آن گرفته بود، وقتی پیمانکار پولش را پیش از تحویل 100 درصدی کار بگیرد و کارش در هفتاد درصد باشد دیگرکار نخواهد کرد، به معنای واقعی هیچ چیزی سر جایش نبود و آشفتگی بسیاری حاکم بود.

او با ابراز رضایت از شرایط فعلی گفت: الان شرایط بهتر شده است. می توانم بگویم ما آوارها را برداشتیم تا بتوانیم کار کنیم.       

وزیر نفت در خصوص همکاری با دانشگاه ها گفت: ما از دانشگاه شیراز شروع کردیم و دانشگاه های دیگر هم هستند البته در حوزه بالادستی پیشرفته تر هستند.

او از دانشگاه های انستتیتو نفت دانشگاه تهران، دانشگاه امیر کبیر و دانشگاه شریف، شیراز و سهند در همکاری با وزارت نفت نام برد و گفت: به پیوندی که بین دانشگاه ها و چهار شرکت اصلی صنعت نفت برقرار شده است امیدوارم و تقریبا منابع زیادی برای این کار گذاشتیم و تا حدی که پیش برود پرداخت می کنیم تا صاحب فناوری شویم، فناوری هایی که مفید و واقعی باشند .

زنگنه در ادامه افزود: در زمینه سرمایه گذاری قراردادی نبسته ایم همه بحث ها این است که همه کمک کنند و اجماع داشته باشند که قرارداد ببندیم.

او با اشاره  به عدم حضور شرکت های آمریکایی گفت: شرکت های آمریکایی نیامدند چرا که محدودیت هایی در داخل کشور خود دارند و از جانب ما محدودیتی نبوده است.

وزیر نفت در پایان گفت: در پایین دستی سرمایه گذاری نداشته ایم ، اما در حد قابل توجهی فاینانس داشتیم.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن