ناگفته‌های وضعیت پارس‌جنوبی در ابتدای دولت روحانی

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس تاکید کرد: تحریم و مدیریت ضعیف، از چالش‌های توسعه پارس جنوبی در دولت گذشته بود.

به گزارش خبرنگار «انرژی امروز»، محمد مشکین‌فام  در نشست خبری دومین روز از بیست‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی گفت: پالایشگاه فازهای ۱۷ و ۱۸ در دولت گذشته، همانند کلافی سردرگم بود و ما  فکر نمی‌کردیم این پالایشگاه به بهره‌برداری برسد.

وی در مورد بحث‌هایی که در جریان رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری درباره پارس جنوبی مطرح شده، توضیح داد: فارغ از بحث‌های سیاسی، در سال ۹۲ فازهای ۱۵ ۱۶ ۱۷ ۱۸، همکاران مجبور بودند هر چه به دستشان می‌رسد با آن کار کنند. اصلا تصورمان نبود روزی ۱۷ و ۱۸ تکمیل شود؛ چون محدودیت خرید تجهیزات داشتیم. نبود مدیریت منسجم مزید بر علت و موجب آشفتگی کار شد.

مشکین‌فام با تاکید بر اینکه «۵۰ درصد پیشرفت با سردرگمی بود و خود پیمانکار نمی‌دانست چه کار کند»، یادآور شد: خرید‌های چند برابر و دوباره انجام می‌دادند؛ چراکه با طراحی سازگار نداشت. بخشی از تاخیر فازهای 15- 16 و 17-18 به خاطر همین بود.

وی افزود: یکی از پیمانکاران ۱۲ بار تغییر مدیرعامل داشت. یک پالایشگاهی که سر و ته آن مشخص نبود و همه چیز به هم ریخته بود، به ما تحویل دادند. در یک پروژه تمام لوله‌ها را عوض کردیم. خیلی از تجهیزات خریداری شده بود و با توجه به شرایط تحریم تحویل نمی‌دادند؛ مگر همه پول را می‌دادیم.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس یادآور شد: با یک سفارش، پیمانکار ۵۰ درصد پول را می‌گرفت. اگر انصاف داشت، در کار خرج می‌شد؛ وگرنه پنج درصد در کار و مابقی در جای دیگر صرف می‌شد، آقایان اینگونه درصد پیشرفت را اعلام می‌کنند. بله ۵۰ درصد پروگرس پول داشتند که گرفتند و کار نکردند. دوباره بعدا بیشتر پول گرفتند!

وی با بیان اینکه «وقتی اینگونه می‌شود کسی که کار را تمام می‌کند، دچار مشکل می‌شود»، گفت: پروگرس را دوستان گرفته بودند؛ ما بدون پروگرس کار کردیم و میزان نفرساعت کار شاهد این امر است. همه این‌ها قابل رصد است؛ اما در عوام فقط به رقم نگاه می‌کنند.

مشکین‌فام تصریح کرد: اگر کار خوب بود چرا مدیرعامل یک شرکت سرشناس در صنعت ۱۲ بار عوض شود؟  شرکت IPMI (مدیریت صنعتی ایران) را ببینید! چند مدیرعامل عوض کرده است. عدم ثبات در مدیریت، عدم پیگیری مسایل را باعث می‌شود.

وی افزود: فاز‌ها باید تا سال ۹۰ تمام می‌شد؛ چرا فاز ۱۷ و ۱۸ با ۵۰ درصد پروگرس باقی مانده بود؟ فازهای 17-18 باید در اواخر دولت قبل افتتاح می‌شد. بروید چک کنید چرا گفتند ۳۵ ماه؟ هرچه گفتیم ۳۵ ماه نمی‌شود؛ باز تاکید بود که ۳۵ ماهه اجرا شود که در فروردین ۹۲ راه‌اندازی می‌شد. چرا نشد؟ آقایان فکر می‌کردند روی کاغذ بنویسند، عملی می‌شود!

دو سکوی پارس جنوبی تا پایان سال وارد مدار می‌شوند

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با اشاره به پیشرفت کار در فاز 14 پارس‌جنوبی نیز خاطرنشان کرد: دو سکوی فاز 14 تا پایان سال وارد مدار می‌شود. خط لوله دریا درحال تکمیل است و همه قطعات پکیج آماده است. تلاش می‌شود که یک میلیارد فوت‌مکعب گاز تولیدی فاز ۱۴ را به بخش خشکی منتقل کنیم. اکتون تمام مساله پیش‌رو با شرکت‌های خارجی، مربوط به استفاده از ساخت داخل است.

مشکین‌فام در مورد جمع‌آوری گازهای همراه نیز از عقد نخستین قرارداد خبر داد و گفت: اولین قرارداد در فاز ۲ و ۳ منعقد شده است.  در عسلویه هشت پالایشگاه داریم که سه مدار اخیرا وارد مدار شده است و سه پالایشگاه دیگز نیز از جمله پالایشگاه فازهای ۱۷ و ۱۸ نیز به‌زودی وارد مدار می شوند. جمع‌آوری گازهای همراه یکی پس از دیگری پیگیری خواهد شد.

علت درخواست قطری‌ها برای برگزاری جلسه پس از افتتاح فازهای پارس جنوبی

وی درمورد درخواست قطری‌ها برای برگزاری جلسه با ایران درمورد پارس جنوبی، گفت: بحث کمیته فنی مشترک با قطر از گذشته بوده است به گونه‌ای که سالانه یا دوسالانه ۱۵ تا ۲۰ جلسه داریم و اطلاعات مبادله می‌شود. ما و قطر هیچ‌یک در توسعه دخالت نمی‌کنیم؛ بلکه درمورد اطلاعات مخزن و حفظ صیانتی مخزن مذاکره می‌کنیم. بیشتر این نشست‌ها برای هماهنگی است‌، شاید طرف قطری توصیه هم داشته باشد اما ما برنامه‌های خود را داریم و دنبال می‌کنیم.

 بلوک مخزنی شبهه‌دار را در اولویت کار نمی‌گذاریم

مشکین‌فام درمورد سکوی چهار فاز 12 نیز، اظهار کرد: درمورد برداشت از بلوک مخزنی پیش‌بینی شده، شبهه وجود دارد. بنابراین، روی گزینه‌های دیگر کار می‌کنیم. سکوهایی که درمورد برداشت از آنها،عدم قطعیت وجود دارد را در آینده پیگیری خواهیم کرد.

وی درمورد ازدیاد برداشت از پارس جنوبی، به زمان آغاز برداشت از این میدان در  اوایل دهه 80 اشاره کرد و گفت: در برخی بلوک‌ها با افت فشار مواجه شدیم و نمی‌توانیم یک میلیارد فوت‌مکعب برداشت داشته باشیم لذا باید فشار را افزایش دهیم، برای این امر درحال مذاکره هستیم تا سیستم‌های فشار نصب شود.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس درمورد نگاه‌داشت تولید، یادآورشد: نگهداشت تولید یکی از دغدغه‌های اصلی ما است که باید توجه ویژه به آن داشته باشیم؛ از سوی دیگر مدیریت مخزن وحفر چاه برای برداشت بیشتر باید صورت گیرد. در این زمینه با کمک مشاورین بین المللی می‌توانیم برنامه جامعی داشته باشیم.

مشکین‌فام همچنین با اشاره به اینکه «90 میلیارد دلار برای توسعه پارس جنوبی هزینه شده است»، اظهار کرد: 10 پالایشگاه از 13 مورد، وارد مدار شده‌اند. به‌زودی طراحی پایه برای افزایش فشار در فازهای پارس جنوبی تکمیل و به پیمانکار ارائه می‌شود. در فاز 2 پارس جنوبی حدود 20 تا 30 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خواهد شد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن