چگونه باید گاز خانگی و صنعتی را اولویت‌بندی کرد؟

مسوول پیگیری و هماهنگی موضوعات مربوط به اقتصاد مقاومتی و مسایل اجتماعی در ستاد وزارت کشور گفت: نگاه به گاز در بخش صنایع سبب توسعه همه‌جانبه می‌شود.

محمد وکیلی درباره نقش گاز در توسعه اقتصادی توضیح داد: نقش گاز در توسعه یک منطقه را می‌توان به دو بخش گازرسانی به واحدهای خانگی و صنعتی تقسیم بندی کرد. در بخش نخست (خانگی) موضوع رفاه اجتماعی مردم مدنظر قرار دارد و به‌عنوان یک اولویت در دستور کار قرار گرفته است. از سوی دیگر نگاه به گاز در بخش صنایع سبب توسعه همه‌جانبه می‌شود. اگر بخواهیم در زمینه اقتصاد مقاومتی که رهبر معظم انقلاب بر آن تاکید دارند، به این مسائل نگاه کنیم، گاز باید به ارزش افزوده تبدیل شود.

وی افزود: مقوله ایجاد اشتغال یکی از مسائل مهم همه کشورها به شمار می‌آید و برای تحقق آن سرمایه‌گذاری‌های کلان انجام میشود.به‌عنوان مثال، با گازرسانی به شرکت تولیدکننده ترانسفورماتور در سطح استان سمنان اشتغالزایی ایجاد شد و با توجه به کاهش هزینه سوخت، هزینه تولید این واحد صنعتی کاهش یافت. از سوی دیگر، با توسعه گازرسانی، صنعت ساخت اتوبوس نیز در سطح استان فعال شده که با این برنامه هزینه آنها نیز کاهش یافته است.

وکیلی ادامه داد: زمانی که هزینه تولید کاهش می‌یابد، قدرت رقابت ایجاد می‌شود و زمانی که قدرت رقابت داشته باشیم، تولیدات شرکت‌ها فروخته می‌شود و با تداوم این روند اشتغال پایدار خواهیم داشت. با گازرسانی به کارخانه‌ها و واحدهای صنعتی هم ارزش افزوده ایجاد میشود و هم زمینه‌ساز ایجاد شغل برای شهروندان خواهد شد، در حالی که این موضوع در زمینه گازرسانی به بخش خانگی وجود ندارد.

وکیلی درباره موفقیت اجرای برنامه‌های تبدیل گاز به ارزش افزوده در سطح استان سمنان گفت: متاسفانه در اجرای طرح‌ها به موضوع آمایش سرزمینی توجه نمی‌شود. بسیاری از صنایع برای تولید به آب نیاز دارند و پیش از ساخت آنها در یک منطقه باید در این زمینه فکر کنیم. به‌عنوان مثال در بخش‌های فولاد و پتروشیمی به آب نیاز داریم و این در حالی است که در بسیاری از صنایع این موضوع حاکم نیست.

وی تصریح کرد: باید در نظر داشت گازرسانی به یک واحد صنعتی عمده، افزون بر مباحث اقتصادی، زمینه‌ساز اشتغالزایی برای بیش از سه هزار نیروی کار می‌شود و در سال‌های گذشته در این زمینه‌ها بحث‌های کارشناسی انجام شده و بر این اساس در مجموع از صنایعی که گاز سبب کاهش هزینه آنها می‌شود، استقبال می‌کنیم و باید در اولویت باشند.

این مقام مسوول درباره نقش گاز در ایجاد رفاه عمومی گفت: گاز را سوختی پاک می‌شناسیم که با ورود به هر روستا مردم آن خوشحال می‌شوند و به ویژه در فصل زمستان آسایش خواهند داشت. با تسهیل در تامین پایدار سوخت اهالی یک روستا از مهاجرت آنان جلوگیری می‌شود و این موضوع منافع ملی در پی خواهد داشت.

وکیلی درباره اینکه «چگونه می‌توان گازرسانی به صنایع و بخش‌های خانگی را اولویت بندی کرد؟»، گفت: در صورتی که بخواهیم در زمینه گازرسانی اولویت‌بندی داشته باشیم، حتما باید به واحدهایی گازرسانی شود که ارزش افزوده ایجاد می‌کنند.

وی توضیح داد: اعتبارات گازرسانی از منابع ملی تامین می‌شود و نباید آنها را هدر دهیم. برای اجرای هر پروژه به پیوست اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی نیاز داریم و معتقدم باید این دو مقوله (گازرسانی به بخش خانگی و صنعتی) را از یکدیگر جدا و بر اساس شرایط کشور اولویت بندی کنیم. به هر حال گازرسانی به تعدادی از روستاها در اولویت نخست قرار دارد و در مواردی نیز میتوان انرژی مورد نیاز آن روستا را از روش‌های جایگزین از جمله انرژی‌های نو تامین کرد. باید بررسی شود مزیت نسبی ما در توجیه اقتصادی چیست و باید در این زمینه فعالیت‌های تحلیلی انجام داد.

این مقام مسوول تصریح کرد: حتی در صورتی که به دنبال جایگزینی گاز با برق در روستاها هستیم، برای سوخت نیروگاه به گاز نیاز است و به نوعی این سوخت پاک به محور توسعه و رفاه بدل می‌شود. از طرفی زمانی که به نیروگاه گاز تحویل میدهیم، این سوخت به انرژی برق تبدیل و در چرخه صنایع نیز به کار گرفته می‌شود.

وی در پایان افزود: خوشبختانه وزارت نفت در بخش‌های مختلف از جمله حمل و نقل عمومی فعالیت خوبی داشته است. مصرف سوخت بالا در خودروهای فرسوده توجیه اقتصادی ندارد. وزارت نفت با ایجاد طرحی خاص، این خودروها را با خودروهای جدید و کم مصرف جایگزین کند و با اجرای این طرح در سطح کلان، شاهد کاهش هزینه‌های سوخت رسانی خواهیم بود. با اجرای این طرح، مصرف سوخت‌های مایع نیز، کاهشی چشمگیر خواهد داشت و به جای مصرف در داخل کشور، می‌توان این فرآورده‌ها را به بازارهای هدف صادر کرد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن