مقامات ما در قرارداد با توتال بیگدار به آب نزده اند

دبیر کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: در حین بستن قرارداد با توتال مقامات ما تمهیدات لازم را در نظر گرفته اند و اگر توتال از قرارداد خارج شود؛ غرامت در این زمینه از سوی توتال پرداخت می شود و به عبارتی بیگدار به آب نزده اند.

محمد جواد جمالی نوبندگانی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی «انرژی امروز» درباره وضعیت قرارداد ایران  با شرکت توتال و آینده آن گفت: درباره این قرارداد که به منظور توسعه فاز 11 پارس جنوبی است بارها و بارها بحث شده است و کمیسیون های مرتبط با این فعالیت ها نیز به آن ورود کرده اند. باید توجه داشته باشیم که ضرورت بستن و اجرای چنین قراردادهایی نگاه واقع بینانه به موضوع است.

تجربه تلخی از قرارداد با توتال داریم

وی در ادامه افزود:ما در سالهای گذشته تجربه ای از فعالیت  توتال در صنعت نفتمان داشتیم. توتال در برهه ای از زمان قراردادی با ما بست و پس از وضع برخی تحریم ها قراردادش را ملغی کرد و رفت و حتی با کشورهای رقیب ما در میادین مشترک مانند قطر قراردادهایی بست. بنابر این سابقه نگرانی هایی مطرح است.

دبیر کمیسیون  امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس با بیان اینکه معمولا چنین شرکت هایی منافع محور هستند تصریح کرد: بر همین اساس وقتی مشکلاتی مانند تحریم به میان بیاید این شرکت ها چون منافعشان به خطر می افتد چندان به مناسبات ویژه با کشورها توجه نمی کنند.

تحریم های ثانویه امریکا از مشکلات پیش روی ما در قراردادهای بین المللی است

وی در ادامه افزود: یکی از مشکلات ما با امریکا این است که این کشور به سراغ تحریم های ثانویه می رود به عبارتی علاوه بر اینکه مثلا ما را تحریم می کند خطاب به شرکت هایی که با ایران قرارداد می بندد نیز اعلام می کند که مثلا در حوزه نفت و انرژی اگر بیشتر از مبلغ مشخصی با ایران قرارداد ببندد، شامل تحریم ها می شود. این شرکت ها هم بر اساس همان نگاه منافع محور دچار مشکل می شوند.

نماینده مردم فسا با اشاره به سخنان پویان، مدیرعامل شرکت توتال و سایر مسئولان آن گفت: این اشخاص اعلام کردند اگر شرایط به نحوی شود که ما نتوانیم کار کنیم؛ از قرارداد خارج می شود.

وی در ادامه افزود: مسئولان ما در قبال این سخنان اعلام کرده اند در حین بستن قرارداد تمهیدات لازم در این زمینه را در نظر گرفته اند و اگر توتال از قرارداد خارج شود؛ غرامت در این زمینه از سوی توتال پرداخت می شود و به عبارتی بیگدار به آب نداده اند.

مقامات ما و مسئولان توتال نگفتند که توتال به هیچ وجه از قرارداد خارج نمی شود

دبیر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به سخنان مقامات کشور و مسئولان توتال تصریح کرد: این سخنان بیانگر این است که توتال اگر تحت تحریم های امریکا قرار بگیرد، از قرارداد خارج می شود با این تفاوت که در این قرارداد به بروز چنین اتفاقی پرداخته شده و ابعاد مختلف آن مورد توجه قرار گرفته است.

وی در ادامه افزود: بر خلاف گذشته ما در این قرارداد پیش بینی لازم را انجام داده ایم اما اگر بخواهیم ادعا کنیم که به هیچ وجه توتال از قرارداد خارج نمی شود حتی اگر امریکا تحریم کند؛ اشتباه است.

نه ایران و نه هیچ کشوری نمی تواند مانع خروج توتال از قراردادی در صورت تحریم شود

وی در پایان گفت: در این قرارداد مکانیزم غرامت مطرح شده است و قطعا نه ایران و نه هیچ کشوری نمی تواند به توتال بگوید که اگر امریکا تو را تحریم کند و تو در هیچ جای دنیا نتوانی فعالیت انجام دهی باید در اجرای توافقاتت پایبند باشی. این توقعی نشدنی است.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن