رکوردشکنی در تولید بنزین

با راه‌اندازی واحد ایزومریزاسیون فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج فارس٬ این واحد از ظهر امروز در مدار تولید قرار گرفت.

به گزارش انرژی امروز، با راه اندازی واحد ایزومریزاسیون پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس در ساعت یک و چهل دقیقه بامداد امروز (سه‌شنبه) تولید روزانه این پالایشگاه از ۹ میلیون لیتر در آبان ماه به دوازده میلیون لیتر افزایش یافت. این درحالی است که تولید پالایشگاه نفت خلیج فارس در آبان ماه در حدود ۲۷۰ میلیون لیتر در ماه بوده است.

فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج فارس اردیبهشت سال جاری توسط رییس‌جمهور افتتاح شد. همزمانی این افتتاح با تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری شائبه‌هایی را مبنی بر استفاده سیاسی حامیان دولت برانگیخت؛ اما در این میان و در نهایت تعجب، این مخالفان دولت بودند که با انتساب این افتتاح به نهادهای همسو به خود و تیترهایی از قبیل «سپاه در تولید بنزین کشور را خودکفا کرد»؛ کوشیدند نقش دولت و وزارت نفت را در بهره‌برداری فاز نخست کمرنگ سازند و از این دستاورد حوزه انرژی کشور برای تبلیغات خود سوءاستفاده کنند.

در این چهارچوب بود که روز شنبه، دوم اردیبهشت ماه امسال خبرگزاری تسنیم به نقل از سپاه نیوز در جریان بازدید سرلشکر محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از روند اجرایی ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس در بندرعباس خبری با عنوان «جشن خودکفایی بنزین در چند روز آینده رقم می‌خورد» منتشر کرد، دو روز بعد (دوشنبه، چهارم اردیبهشت ماه) روزنامه کیهان تیتر نخست خود را به گزارشی با عنوان «سپاه در تولید بنزین ایران را خودکفا کرد» اختصاص داد و حتی خبرگزاری فارس هم روز سوم اردیبهشت‌ماه خبری را با عنوان «جشن خودکفایی بنزین در کشور افزایش ۱۲ میلیون لیتری تولید بنزین کشور در فاز اول افتتاح ستاره خلیج فارس» در صفحه استان هرمزگان این خبرگزاری منتشر کرد.

بار دیگر سیزدهم اردیبهشت‌ماه امسال خبرگزاری تسنیم گزارشی با عنوان «عملکرد ستودنی قرارگاه خاتم در خودکفایی تولید بنزین» منتشر کرد، این درحالی بود‌ که وزارت نفت و حتی شخص رییس‌جمهور حرفی از خودکفایی بنزین در آن مقطع نزده بودند و از جمله بیژن زنگنه گفته بود که فاز نخست این پالایشگاه تا پایان سال به مدار خواهد آمد. زنگنه در آن مقطع، تنها از آغاز تولید مستمر بنزین در این پالایشگاه خبر داده بود.

در این میان، تغییر و تحولات در تیم مدیریتی ستاره خلیج فارس  و پس از آن، تغییر مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران که بار دیگر به تغییر مدیرعامل پالایشگاه ستاره خلیج فارس انجامید؛ در کنار کمبود منابع مالی باعث شد این روند با تاخیراتی همراه شود.

این درحالی بود که که علیرضا صادق آبادی، مدیرعامل جدید شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، در مراسم معارفه خود خودکفایی در تولید بنزین و راه اندازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس را مهمترین برنامه‌های خود عنوان کرده بود.در این شرایط، از چند روز پیش شارژ کاتالیست‌های واحد ایزومریزاسیون که نقش اصلی را در تولید بنزین یورو 4 و 5 برعهده دارد؛ آغاز شد که ظهر امروز این واحد به مدار تولید آمد. با راه‌اندازی این واحد روزانه ۱۲ میلیون لیتر بنزین یورو ۴ و یورو ۵ تولید می‌شود که در صورت راه‌اندازی دو واحد دیگر٬ مجموع تولید بنزین به ۳۶ میلیون لیتر در روز خواهد رسید.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن