آواربردای در معدن یورت همچنان ادامه دارد

عملیات امدادرسانی و آواربرداری برای نجات محبوس شدگان در تونل شماره یک معدن «زمستان یورت» درشهرستان آزادشهر در پنجمین روز از وقوع این حادثه درحالی بدون هیچ وقفه‌ای ادامه یافت که تاعصردیروز نیز نیروهای امدادی موفق به عبور از سدهای سنگی مسدود‌کننده مسیرانتهای معدن نشده‌اند.

به گزارش «انرژی امروز» جانشین شورای هماهنگی مدیریت بحران استان گلستان دیروز درباره آخرین وضعیت امدادرسانی به حبس شدگان در معدن اظهار کرد: از روز شنبه امکان اینکه فردی زیر آوار ریزش اول مانده باشد منتفی شد. به همین خاطر با استفاده از لکوموتیوهای مخصوص اقدام به آوار‌برداری از محل ریزش اول کردیم.

رضا مروتی افزود: همزمان با این عملیات، استحکام بخشی و دیواره‌سازی تونل دردستور کار قرار گرفت تا به مرحله دوم آواربرداری برسیم.

وی با اشاره به اینکه به‌دنبال راه دومی نیز برای رسیدن به ریزش‌های دوم و سوم هستیم، تصریح کرد: تا این لحظه از یک «دویل» که در انتهای تونل به صورت عمودی قرار داشته، استفاده می‌کنیم. البته بخش‌هایی از این دویل درانفجار تخریب شده بود که این موضوع روند کار را بسیار دشوار و زمانبر کرد. ضمن اینکه تنها یک نفر می‌تواند در این دویل کار کند. با وجود این، کار آواربرداری از این تونل بدون لحظه‌ای وقفه با جایگزینی شیفت‌های متعدد در حال انجام است.

مروتی به بازدید وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از محل حادثه معدن آزادشهر اشاره کرد و گفت: دکتر ربیعی اصرار داشتند خودشان با ورود به عمق تونل از نزدیک عملیات امدادرسانی و آواربرداری را پیگیری کنند. وی اضافه کرد: دکتر ربیعی در این بازدید نشستی را با مجموعه‌ای از کارگران این معدن و معادن دیگری که در محل حضور داشتند، برگزار کردند و درد دل‌ها و مشکلات آنها را شنیدند و وعده‌های خوبی به آنها دادند. پرداخت وقفه‌های بیمه‌ای که در گذشته برای کارگران این معدن وجود داشته، برقراری مستمری مادام العمر خانواده‌هایی که عزیزانشان را در این حادثه از دست دادند، برقراری مستمری بیکاری کارگران این معدن و تعیین تکلیف وضعیت ایمنی این کارگاه از جمله مواردی بود که در این نشست توسط دکتر ربیعی مطرح شد.

آزادی مدیر معدن با قرار وثیقه رئیس کل دادگستری گلستان نیزروز یکشنبه گفت: مدیر معدن زغال‌سنگ آزادشهر پس از بازجویی با قرار وثیقه آزاد شد.

هادی هاشمیان با بیان اینکه کار ثبت و تشکیل پرونده شاکی‌های این حادثه با سرعت درحال انجام است، اظهارکرد: تاکنون تعدادی از اولیای دم قربانی‌ها و کارگران مجروح حادثه به دادسرای آزادشهر مراجعه و شکایت خود را ثبت کرده‌اند. وی افزود: حادثه دیدگان و بازماندگان این حادثه دلخراش برای ثبت شکایت به دادسرای عمومی و انقلاب آزادشهر مراجعه کنند. آخرین وضعیت مصدومان معدن گلستان سرپرست سازمان اورژانس کشور نیز آخرین وضعیت درمان مصدومان حادثه معدن گلستان را اعلام کرد. پیرحسین کولیوند گفت: در حادثه انفجار معدن گلستان 75 تن توسط اورژانس و بیمارستان‌ها پذیرش شدند که تاکنون 72 تن از آنها با دریافت خدمات لازم از بیمارستان‌ها مرخص شدند. 3 تن از مصدومان همچنان تحت مراقبت و درمان قرار دارند.سرپرست سازمان اورژانس کشور ضمن ابراز تأسف از جان باختن 22 تن از معدنکاران، افزود: 30 تن از مصدومان نیز در محل حادثه خدمات لازم را دریافت کردند.کولیوند مجموع مصدومان و فوتی‌های این حادثه را 127 تن اعلام کرد.

ادامه عملیات امدادرسانی از 3 جهت رئیس سازمان مدیریت بحران کشور هم گفت: عملیات امدادرسانی به محبوس شدگان معدن زمستان یورت آزادشهر از سه جهت در حال انجام است. اسماعیل نجار که همراه با حسن‌روحانی، رئیس‌جمهوری به محل حادثه معدن آزادشهر رفته بود، با حضور در جمع خبرنگاران حاضر در محل حادثه معدن اظهار کرد: بلافاصله بعد از وقوع این حادثه مسئولان استان راهی محل حادثه شده و اقدامات تخصصی از همان دقایق اولیه آغاز شد. وی با بیان اینکه متخصصان معادن از استان‌های خراسان جنوبی، کرمان، سمنان، تهران و مازندران در محل حضور پیدا کردند، گفت: با توجه به اینکه ابعاد تونل بسیار محدود و کار بسیار سخت، پیچیده و تخصصی است، افراد کاربلد و متخصص در این زمینه تلاش خود را آغاز کردند و تا ظهریکشنبه پیکر 22 نفر از جان‌باختگان از تونل خارج شد و طبق آخرین آمار حدود 13 نفر دیگر نیز در تونل محبوس هستند.نجار با تأکید بر اینکه کار آواربرداری به صورت شبانه روزی در حال انجام است، اظهارکرد: در سه نقطه تونل، ریزش صورت گرفته که نیروهای امدادی توانستند از ریزش اول عبور کنند و به محل ریزش دوم برسند. در این محل سنگ‌هایی وجود دارد که امیدواریم معدنچیان متخصص بتوانند از آنها عبور کنند و به محل انتهایی معدن که تعدادی از کارگران در آنجا حضور داشتند، برسند.رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه راه دسترسی دیگری نیز از معدن زیرین در گذشته وجود داشته که در حال حاضر مسدود شده و نیروهای امدادی در حال بازگشایی آن هستند، گفت: اگر این راه باز شود کار امدادرسانی آسان‌تر خواهد بود. متخصصان به دنبال راه دسترسی دیگری نیز از سمت بالای معدن هستند اما به‌دلیل اینکه فاصله تونل تا نزدیک‌ترین لایه سطح زمین 180 متر است و با توجه به سنگی بودن منطقه، کار به سختی انجام می‌شود.

شناسایی جسد بیست و دومین معدنچی

مدیرکل پزشکی قانونی استان گلستان از شناسایی هویت بیست و دومین جانباخته حادثه انفجار معدن زغال سنگ آزاد شهر خبرداد.وی گفت: پس از معاینات تکمیلی، هویت بیست و دومین جانباخته این حادثه به نام ایوب نصیری وطن با همکاری اداره آگاهی مشخص شد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن