قیمت بنزین با کیفیت فعلی نباید افزایش یابد

 عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: قیمت تمام شده بنزین وارداتی که دارای عدد اکتان بالاتری حدود 1500 تومان است. این در حالی است که  به لحاظ بلندینگ در پالایشگاه های ما اکتان پایین تری وجود دارد که باید به سطح یورو 4 و یا بنزین استاندارد برسد.

علی بختیار در گفتگو با خبرنگار پارلمانی «انرژی امروز» درباره امکان افزایش قیمت بنزین در بودجه 97 گفت: افزایش هیچ یک از حامل‌های انرژی در مقطع کنونی به مصلحت کشور نیست. ما باید به سمت یک ثبات اقتصادی حرکت کنیم.

افزایش قیمت حامل‌های انرژی به مصلحت نیست

وی در ادامه افزود: ما باید با کنترل تورم به این مهم دست یابیم حال آنکه بنزین یکی از کالاهایی است که بر تورم به شدت اثرگذار است و به نظر باید در لایحه بودجه از این اتفاق جلوگیری شود و مجلس هم در این رابطه به سمت ثبات قیمت هاست.

نماینده مردم گلپایگان با اشاره به علل مخالفت با افزایش قیمت بنزین تصریح کرد: مردم توان پرداخت بیش از هزینه های کنونی انرژی و بنزین و سایر کالاها را ندارند. چون نمایندگان ملت از نزدیک با آنها در ارتباط هستند و مشکلات مردم را از نزدیک لمس می کنند، مخالف چنین تغییراتی است.

قیمت تمام شده بنزین استاندارد وارداتی 1500 تومان است

وی در ادامه افزود: قیمت بنزین در کشور ما تفاوت چندانی با نرخ آن در سایر کشورها نیست. قیمت تمام شده بنزین وارداتی که دارای عدد اکتان بالاتری است؛ حدود 1500 تومان است. این در حالی است که  در  بلندینگ پالایشگاه های ما اکتان پایین تری وجود دارد که باید به سطح یورو 4 و یا بنزین استاندارد برسد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به نرخ بنزین در کشورهای همسایه گفت: رقم 1000 تومانی که ما برای بنزین تولیدی پرداخت می کنیم نسبت به کشورهای همسایه و منطقه ای، قیمت بالایی محسوب می‌شود. هیچ منطقی برای افزایش آن قابل توجیه نیست.

جاده ها و خودروهای بی کیفیت عامل مصرف بالای سوخت در کشور

وی درباره راهکار کاهش مصرف بنزین در کشور گفت: ما در کشور جاده هایی داریم که وضعیت مناسب ندارند و همین بر مصرف بنزین اثرگذار است و از سویی خودروهایی در کشور تولید می شود که خودروهای استانداردی نیستند. باید در زمینه کاهش مصرف بنزین شرکت استاندارد ورود کند و استانداردهای جهانی را معیار قراردهد.

بختیار در ادامه افزود: همانطور که درباره کیفیت بنزین سطوح مختلف ارتقا از یورو 4 به یورو 5 هدف گذاری شده است باید درباره تولید خودروها هم همین برنامه ریزی ها صورت گیرد. به گونه ای که سازمان استاندارد، سازمان حفاظت محیط زیست و سایر سازمان های متولی به خودروساز اجازه تولید و ساخت خودروی بی کیفیت و ناسازگار با استانداردها را ندهد.

مصرف سوخت خودروهای ما 4 برابر سایر کشورهاست

وی با اشاره به اینکه فعلا خودروسازهای ما خودروهایی با میانگین هر 100 کیلومتر 15 لیتر تولید می‌کنند؛ تاکید کرد: خودروسازان در جهان این رقم را به 4 یا 5 لیتر رسانده‌اند حال آنکه ما با خودروهایمان 3 تا 4 برابر معمول جهانی مصرف سوخت داریم. این عدد بسیار بزرگ  و نگران کننده است .

عضو کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: ما با این روند هم آثار بسیاری بر افزایش گازهای گلخانه ای و کربن و سایر آلاینده های زیست محیطی داریم و هم مصرف سوخت بالایمان به اقتصاد کشور آسیب می رساند. اگر کشور این مسائل را جدی بگیرد هیچ یک از موارد غیر قابل مدیریت نیست.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن