تولید محصولاتی با ارزش افزوده در پارس جنوبی

هم‌اکنون،روازنه 150 تن گاز غنی از پالایشگاه ایلام دریافت و در پالایشگاه چهارم مجتمع گازپارس جنوبی محصولات با ارزش افزوده آن جداسازی می‌شود. 

به گزارش انرژی امروز؛ بهزادسالاری، سرپرست پالایشگاه چهارم مجتمع گاز پارس جنوبی گفت: پالایشگاه گازایلام روزانه بین 300 تا 500 تن برش هیدروکربوری شامل پروپان، بوتان،میعانات گازی و اتان تولید می‌کند.

به گفته وی؛ مطابق طراحیپیش‌بینی شده بود که این گاز به پتروشیمی ایلام ارسال و مواد با ارزش آن ازگاز جداسازی و ارزش افزوده ایجاد شود.

وی افزود: عدم تکمیل پتروشیمی ایلام در سال‌های اخیر باعث شد، این محصولات با ارزش در سال‌های گذشته فلر شود.

سالاریبا بیان اینکه سوزاندن این گاز علاوه بر از بین رفتن محصولات با ارزش باعثآلودگی محیط زیست می‌شد، گفت: در سال گذشته با پیشنهاد مدیر هماهنگی ونظارت بر تولید گاز و با توجه به ظرفیت موجود در پالایشگاه چهارم مقرر شداین گاز به پالایشگاه چهارم ارسال شود و در اینجا محصولات با ارزش از گازجدا شود.

وی گفت: تنها برای طراحی این طرح، مشاور 6 ماه زمان به اضافه مبلغ سنگینی درخواست کرده بود.

به گفته سالاری؛ با توجه به این پیشنهاد و بر مبنای برآورد مشاور اجرای این پروژه چندین میلیارد هزینه داشت.

سرپرستپالایشگاه چهارم پارس جنوبی با ذکر این توضیحات، گفت: با توجه به هزینهبالای درخواست شده توسط مشاور، تیم مهندسی خود پالایشگاه این کار را برعهده گرفت و در مدت 4 ماه این پروژه را طراحی، اجرا و راه‌اندازی کرد.

وی با بیان اینکه این پروژه با هزینه بسیار کمی انجام شد، افزود: برای اینپروژه 35 هزار نفر ساعت صرف فعالیت‌های مهندسی، ایمنی، خدماتی، تعمیرات وراه‌اندازی شد.

به گفته وی، در حال حاضر پالایشگاه چهارم این قابلیت را دارد، که روزانه 150 تن برش هیدروکربوری از پالایشگاه گاز ایلام دریافت کند.

وی اظهار امیدواری کرد: در فاز دوم تا پایان آذر، روزانه 300 تن از این گاز غنی در این پالایشگاه استحصال شود.

گفتنی است؛ ترکیبات این گاز 50 درصد LPG، حدود 35 درصد مایعات گازی و حدود 15 درصد گاز سبک است.

سالاریدر مورد احجام کارهای اجرا شده توضیح داد: در این پروژه یک‌هزار و 550 مترپایپینگ، یک‌هزار و 880 اینچ دیا جوشکاری، 380 متر مکعب حفاری وخاکبرداری، 50 متر مکعب بتن ریزی، 250 متر ساخت کانال زیرزمینی برایکابل‌کشی، یک‌هزار و 890 متر رنگ‌کاری، یک‌هزار و 200 متر عایق‌کاری، 2هزار و 320 متر مکعب داربست و 2 هزار و 500 متر کابل کشی انجام شده است.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن