وزارت نفت اشتباه کرد مساله دانشجویان سیاسی نیست که مذاکره کنند

نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه متاسفانه افرادی برای جذب نیرو تعیین تکلیف می کنند که خود حتی رسمی وزارت نفت نیستند، تصریح کرد: کار پیچیده نیست، وزارت نفت کار را پیچیده کرد با تعیین شاخص‌های منطقی می‌توانستند جلوی حاشیه ها را بگیرند.

هدایت الله خادمی، در گفتگو با خبرنگار پارلمانی انرژی امروز درباره آزمون استخدامی و حکم به لغو آن از سوی دیوان عدالت اداری به توضیح علل بروز این مشکل پرداخت و گفت: به نظر من راه را درست نرفته ایم. اگر به گذشته نگاهی بیندازیم علت بروز این اختلافات و اعتراضات مشخص می شود. حال هم باید با نگاه به همین گذشته راه حل اساسی در این زمینه بیابیم.

چرا به دانشگاه صنعت نفت نیاز داشتیم

وی در ادامه افزود:اول از همه باید به این موضوع توجه کنیم که هدف از تشکیل دانشکده نفت چه بوده است؟ پیش از این دانشکده ها، مهندسان معدن بودند که کار مهندسان حفاری را انجام می‌دادند، کار مهندسان نفت، ژئوفیزیک و سایر بخش‌های صنعت نفت را انجام می‌دادند. پس از آن برای اینکه این صنعت را به خوبی اداره کنند همچون کشورهای دیگر به فکر این افتادند مهندسانی را تربیت کنند که هم تئوری بدانند و هم با صنعت آشنایی داشته باشند. به عبارتی فارغ التحصیلان همین رشته ها را به کار بگیرند.

نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس بابیان اینکه هدف از برنامه ریزی‌ها در این زمینه تربیت دانشجویان کاری برای صنعت نفت بود، تاکید کرد: بر همین اساس دانشگاه صنعت نفت را راه‌اندازی کردند که کارشناس نفت، حفاری، ژئوفیزیک و سایر موارد مرتبط با این صنعت را تربیت کنند. این دانشجویان قرار بر این بود که با صنعت نفت هم در ارتباط باشند و چند ماهی با آنها کار کنند. به عبارتی فارغ التحصیلان هم در تئوری و هم در عملی اطلاعات خوبی داشته باشند. در نهایت هم مهندسانی تربیت می شد که بتوانند مسئولیت بپذیرند.

نباید اجازه ایجاد رشته های صنعت نفت به سایر دانشگاه‌ها داده می‌شد

وی در ادامه افزود: پس از آن برای اینکه این دانشجویان انگیزه لازم را داشته باشند به این دانشجویان اعلام کردند که جذب وزارت نفت می شوند و حتی سربازی آنها در این وزارت خانه خواهد بود. یعنی 2 سال در این حوزه با حقوقی اندک فعالیت می کنید و این زمان بخشی از سوابق شما به شمار می‌رود. همین موجب شد که کارشناسان بسیاری در صنعت نفت تربیت شوند.

نماینده ایذه و باغملک با اشاره به اینکه این روند برای رفع نیازها صنعت نفت انجام گرفت، تاکید کرد: پس از آن اما در دانشگاه‌های دیگر هم رشته های مشابه را راه انداختند و در این بین از اساتید همین دانشگاه های نفت برای تربیت دانشجویان در این دانشگاه های استفاده کردند. همین موجب شد که تعداد فارغ التحصیلان در این حوزه بالا رود و وزارت نفت هم اعلام کند که ما چه نیازی به این داریم که فقط از دانشجویان دانشگاه های صنعت نفت استفاده کنیم.

وی در ادامه افزود: با همین کار اهمیت دانشگاه صنعت نفت را پایین آوردند و این موضوع آنقدر ادامه یافت که وزارت نفت مدعی شد دلیلی برای استخدام این دانشجویان نداریم.

وزارت نفت باید در کنکور اعلام می‌کرد فارغ التحصیلان این دانشگاه را استخدام نمی کند

خادمی با اشاره به اینکه پیشتر هم اعلام کردیم اگر وزارت نفت قصدی بر استخدام این فارغ التحصیلان ندارد و نمی‌خواهد در این زمینه تعهدی داشته باشد؛ باید در کنکور آن را اعلام کند، تاکید کرد: همین رویکرد موجب می شود که بسیاری از این افراد برای دانشگاه صنعت نفت نیایند. چون بسیاری از آنها صرف این روند وزارت نفت حاضر به حضور در گرمای آبادان و اهواز می‌شوند.

وی در ادامه افزود: این دانشجویان به امید استخدام به دنبال ثبت نام در دانشگاه های تهران و تبریز نمی‌روند.  حال وزارت نفت در زمان فارغ التحصیلی این دانشجویان اعلام کرده که ما هیچ تعهدی در قبال استخدام شما نداریم. این یکی از عوامل اختلاف این دانشجویان با وزارت نفت و اعتراض به عملکرد آن است.

تفاوت دانش و مدرک تحصیلی را نمی‌دانیم

نایب رییس کمیسیون انرژی با اشاره به اینکه در همه جای دنیا برنامه ریزی هدفمند(carrier planning) انجام می‌گیرد، تاکید کرد:هیچ دانشجویی از ایران نمی‌تواند پس از فارغ التحصیلی به صنعت برود و صنعت بچرخاند. معمولادر سایر کشورها به دانشجو آموزش همراه با آشنایی به شغل های آینده را ارائه می کنند و هدف گذاری بر اساس آموزش حین خدمت انجام می‌دهند.

وی در ادامه افزود: در هیچ جای دنیا اینگونه نیست که هر که معدلش بالا باشد حتما کارایی دارد؛ چون در موفقیت در کار عوامل متعددی وجود دارد که یکی از آن می تواند معدل باشد. چنانچه اگر توانمندی و انگیزه لازم در فرد نباشد دلیلی بر موفقیت فرد نخواهد بود. حال آنکه ممکن است فردی پشتکار و علاقمندی در کنار آن مطالعه داشته باشد و همین ضامن موفقیت شود.

نماینده مردم ایذه و باغملک با اشاره به اینکه دانش مدرک دانشگاهی نیست، تاکید کرد:وقتی سخن از دانش (knowledge)  می شود ترکیبی از سعی و خطا، EQ، آموزش، تجربه و مدرک تحصیلی است؛ با ارتقای آن ما به خرد که فردوسی به آن اشاره می‌کند، هستیم. بر همین اساس نمی توانیم بگوییم چون معدل تو بالاست معنی آن تواناییت در نجات صنعت نفت است. فردی با معدل بالا در حوزه تدریس می تواند موفق باشد یعنی باید ادامه دهد که استاد شود.

وی در ادامه افزود: کاش وزارت نفت به انتقادات گوش می داد. همان روز اول آقای زنگنه آمدند و ما به آن گفتیم که شروط ثبت نام آزمون اشتباه است؛ رتبه کنکور و معدل را نباید شرط بگذارید. من به آقای وزیر گفتم اگر قرار است افراد خوب و با کیفیت را استخدام کنید باید سئوالات آزمون را به گونه ای  تنظیم کنید که افراد باکیفیت و معلومات بتوانند در آن موفق شوند و حداقل معدل هم در مراحل بعدی اثرگذار باشد نه اینکه مثلا رتبه کنکور زیر 200 و معدل بالای 19 را شرط بگذارد

سال 68 مسئول جذب نیروی وزارت نفت بودم و غیربومیان خود حاضر نمی‌شدند بمانند

خادمی با بیان اینکه در سال 68 مسئول جذب نیرو در وزارت نفت بودم، تاکید کرد: ما در آن سال مصاحبه می کردیم و از چند هزار متقاضی با 1200 نفر مصاحبه کردیم و از این میان غیربومی ها خود فرار کردند و حاضر به تحمل گرمای آن منطقه نشدند.

وی در ادامه افزود: کسی که شرایط را ندارد حتی اگر معدلش 20 باشد آنجا دوام نمی‌آورد اما بومیان اینگونه نیستند و تحملشان بالاتر است. ما از دانش اشتباه برداشت کردیم. مدرک یک جزء از 50 آیتم دانش است. از اینکه از داده به اطلاعات برسیم مسیر طولانی باید طی کرد و حالا هم باید بیایم و درباره مدیریت و گزینه های آن برنامه ریزی کنیم. ابزار نیستند که ما را به توانمند می سازد بلکه مدیریت، منابع انسانی و انگیزه های این مدیران است که موجب موفقیت می شود.

دانشجویان در شادگان با اعتراضاتشان به این آزمون مانع حضورم در جلسه مجمع شدند

نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به گفتگویی که با دانشجویان پیش از ورود به جلسه مجمع نمایندگان استان خوزستان در شادگان انجام گرفت، تصریح کرد: 4 ساعت با آنها صحبت کردم و به جلسه مجمع نرسیدممن دلم می سوزد که این دانشجویان، لیسانس و فوق لیسانس برای اشتغال خود را خرد می کنند و می گوید حاضرم چایی بریزم و هر کاری کنم.

موضوع سیاسی نیست که پای میز مذاکره حل شود

وی در ادامه به لغو آزمون استخدامی و عدم پذیرش مذاکره از سوی دانشجویان اشاره کرد، گفت: ما نباید فضا را به سمت مذاکره ببریم، مگر موضوع سیاسی است و مگر ما 20 سال استخدام نمی‌کردیم که الان به بحران خورده ایم. هر دوره دانشجویان می‌رفتند و امتحان می‌دادند و پس از مصاحبه تعدادی از آنها را می‌گیرند.

خادمی در ادامه افزود: البته ما در گذشته هم شاهد تجمعاتی بودیم و آن زمان باید فکری به حال این اختلافات می کردیم. مگر برنامه ریزی کشور نمی داند استخدام چگونه باید انجام گیرد. مجموعه ای از شاخص ها را اعلام می کنند، آزمون گرفته و در نهایت استخدام می‌کنند. مگر سایر وزارتخانه ها استخدامشان به شکلی دیگر است؟

افرادی برای جذب نیرو تعیین تکلیف می کنند که خود حتی رسمی وزارت نفت نیستند

وی در واکنش به اینکه چرا دانشجویان شاخص وزارت نفت را نپذیرفتند، تصریح کرد: شاخص های وزارت نفت منطقی نبود. مطمئن باش کسانی این شاخص ها را نوشته اند که اطلاعات چندانی در این زمینه ندارند و خود حتی رسمی وزارت نفت نیستند. 4 یا 5 سال است به وزارت نفت آمده اند و نفتی نیستند و فعلا قراردادی و پیمانی هستند.

نماینده مردم ایذه و باغملک با اشاره به اینکه وزارت نفت ما وزارتخانه بی تجربه ای نیست، تصریح کرد: اگر این موضوع را به منابع انسانی وزارت نفت سپرده بودند و از آنها خواسته بودند برای جذب نیرو از طریق آزمون دستورالعمل بنویسند و آنها به شکل سابق عمل کرده بودند ما شاهد چنین مشکلاتی نبودیم.

وی در ادامه افزود:به جای این همه شرط و شروط با طرح سئوال خوب آن تعداد 2500 نفر را جذب کنید. به جای پرسیدن معدل و رتبه در مصاحبه دقت لازم را داشته باشید. شما این تعداد نیرو می خواهید و بالاخره جذب می کنید؛ چرا این چنین رفتار کنیم و افراد را بر اساس گذشته شان محدود کنیم که اختلاف ایجاد شود.

لغو آزمون استخدامی برای ما بار  بسیار دارد

خادمی با اشاره به اینکه لغو این آزمون برای ما بار مسئولیتی بسیاری دارد، تصریح کرد:این اتفاق  موجب ورود افراد غیر متخصص می شود و حواشی بسیاری را به همراه دارد. ما امروز شاهد تجمع این دانشجویان در شادگان بودیم.

وی در ادامه افزود: من با استاندار بودم که این دانشجویان 4 ساعت با ما بحث و درد و دل کردند. این چه حاشیه ای است که وزارت نفت به وجود آورده است.

آزمون را با شاخص‌های متعارف برگزار کنید

نایب رییس کمیسیون انرژی راه حل این موضوع را آزمون با شاخص های متعارف دانست و گفت: ما بی تجربه نیستیم و همین من با چندین هزار نفر مصاحبه کرده ام که بسیاری از آنها امروز مدیر عامل هستند.

وی در ادامه افزود: آزمون باید باشد زیرا متقاضی ما چندین برابر درخواست کنندگان است و معیار مطلوب انتخاب این افراد همین است. نمی توانیم اجازه دهیم هر کسی بیاید و بخواهد وارد وزارت نفت شود. آزمون روش بهین گزینی ماست.

کار پیچیده نبود، وزارت نفت آن را پیچیده کرد

خادمی تصریح کرد: وقتی تعداد پذیرش محدود است چه آسان بگیری و چه سخت بگیری همان تعداد که اینجا 2500 نفر است وارد می‌شوند و در هر دو صورت آنکه معلوماتش بیشتر است وارد می شود. کار پیچیده نیست، کار را پیچیده کردیم و از ابتدا مشخص بود که حاشیه ایجاد می شود. ما گویا یاد نگرفتیم کار بدون حاشیه انجام دهیم، این روند برای وزارتخانه خوب نیست و مورد سئوال قرار می‌گیرد. البته حتی اگر این افراد وارد شوند بار دیگر باید آموزش ببینند و مسیر آموزشی آنها ادامه یابد.

متاسفانه ما شرایطی را فراهم کردیم که دانشجویان موضوع را به کف خیابان بیاورند

وی در پایان گفت: ما شرایطی را فراهم کردیم که دانشجویان این حق را برای خود قائل شوند که برای دست یابی به هدفشان به کف خیابان بیایند. این اشتباه بزرگی بود. البته دانشجویان هم باید بدانند بدون آزمون وزارت نفت نمی تواند نیرو بگیرند مگر اینکه بخواهیم 50 هزار نفر را به دولت تحمیل کند.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن