مشعل نخستین چاه فاز ۱۴ پارس جنوبی روشن شد+ فیلم

عملیات ساخت  سکوی ۱۴A پارس جنوبی با دستیابی به پیشرفت بیش از 95 درصد در حال انجام است و نیمه دوم دی ماه سال جاری بارگیری می شود.

به گزارش انرژی امروز، حمیدرضا مسعودی، مجری فاز ۱۴ پارس جنوبی ضمن اعلام این خبر گفت: طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی دارای ۴ سازه اصلی و اقماری دریایی است که هم اکنون دو سکوی اصلی این فاز ۱۴A و ۱۴B با پیشرفت فیزیکی به ترتیب ۹۵ و ۸۱ درصد در یارد مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران (ایزوایکو) در حال ساخت است.

مسعودی با اشاره به اینکه مطابق با برنامه زمانبندی از پیش تعیین شده، ساخت عرشه A فاز ۱۴ در مراحل پایانی قرار دارد، خاطرنشان کرد: عملیات مهاربندی، بارگیری و نصب این عرشه در موقعیت دریایی خود، در نیمه دوم دی ماه سال جاری به انجام می رسد.

به گفته مجری طرح توسعه فاز ۱۴، دیگر سکوی اصلی این طرح با نام ۱۴B هم اکنون از پیشرفت فیزیکی قابل توجهی برخوردار بوده که عملیات نصب و راه اندازی آن در سال آتی انجام خواهد شد.

همچنین مسعودی   با اعلام روشن شدن مشعل نخستین چاه فاز 14 پارس جنوبی، گفت: در راستای به تولید رساندن سکوی A فاز ١۴ پارس جنوبی در سال جاری، عملیات مشبک کاری و جریان دهی نخستین چاه طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی با موفقیت به انجام رسید و این چاه در نخستین ساعات بامداد امروز (۱۴ آذرماه) آماده تولید شد.

مجری فاز 14 پارس جنوبی  بیان کرد: خوشبختانه نتایج جریان دهی این چاه نشان داد که پتانسیل تولید بلوک فاز ۱۴ پارس جنوبی در حد قابل قبول و بیش از انتظار بوده است.

مسعودی پیش بینی کرد با توجه به اتمام عملیات حفاری و تکمیلی ۷ حلقه چاه دیگر از موقعیت A فاز ١۴  مطابق با زمانبندی از پیش تعیین شده، عملیات مشبک کاری و جریان دهی این چاهها تا نیمه دوم دی ماه سال جاری به اتمام برسد و امکان تولید گاز سکوی A به میزان حدود ۵٠٠ میلیون فوت مکعب در روز محقق شود.

اهداف طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی، برداشت روزانه 56 6 میلیون مترمکعب گاز غنی از مخزن مشترک به وسیله 4 سکو در فاصله 105 کیلومتری ساحل کنگان و انتقال آن به وسیله خطوط لوله دریایی به بخش خشکی و تبدیل آن به 50 میلیون مترمکعب گاز شیرین، 75 هزار بشکه میعانات گازی، 400 تن گوگرد در روز و یک میلیون تن اتان و یک میلیون تن گاز مایع «ال پی جی» (پروپان و بوتان) در سال اعلام شده است.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن