امارات به دنبال روابط محکم‌تر با عربستان

امارات متحده عربی خواهان تشکیل یک کمیته دوجانبه اقتصادی، سیاسی و نظامی با عربستان سعودی است تا بعد از شکافی که به دلیل بایکوت قطر در منطقه خلیج فارس ایجاد شده است بتواند روابط خود با عربستان را بیشتر کند.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل «انرژی امروز» خبرگزاری دولتی امارات، WAM، گزارش داده است شیخ خلیفه بن زاید النهیان، رییس امارات متحده عربی، به دنبال تشکیل یک کمیته همکاری مشترک است. اما عربستان سعودی هنوز در این خصوص اظهار نظری نکرده است.

روز سه شنبه شش عضو هم‌پیمان ایالات متحده در شورای همکاری خلیج فارس، یعنی قطر عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بحرین، عمان و کویت قرار است نشست سالانه خود را در کویت برگزار کنند.

رویترز می‌گوید پیشنهاد امارات باعث خواهد شد تا در این نشست که احتمالا امیر قطر هم حضور دارد، سایه اختلافات را بیشتر نشان خواهد داد.

این پیشنهاد با بالا گرفتن تنش‌ها در یمن بیشتر شده است، در جنگ یمن هم امارات متحده عربی و هم عربستان سعودی هر دو درگیر هستند.

علی‌عبدالله صالح، رییس جمهور پیشین یمن روز دوشنبه در این کشور کشته شد.

شورای همکاری خلیج فارس در سال 1980 به عنوان سدی در برابر ایران و عراق تشکیل شد اما بعد از این‌که عربستان، بحرین، امارات و مصر، قطر را به دلیل حمایت از تروریسم محاصره کرده‌اند این شورا دچار مشکلات فراوانی شد.

دو منبع آگاه کویتی گفتند که کویت پیش از این در میانجیگری بین دو طرف ناموفق بود، در این نشست باز هم به دنبال تلاش‌های جدید در این زمینه خواهد بود.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن