نگاه ملی یعنی اولویت دادن به بومی‌ها!

تجمع و اعتراضات پی در پی دانشجویان خوزستانی درباره آزمون استخدامی وزارت نفت طی روزهای گذشته موجب واکنش وبیان نظرات بسیاری از نمایندگان و مسئولان به ویژه در محدوده این استان شده است. معمولا هم نمایندگان این خطه و مسئولان آن خواهان دادن اولویت برای دانشجویان این منطقه و نگاهی بومی گزینی از سوی وزارت نفت شده است.

ابه گزارش خبرنگار «انرژی امروز»، ین در حالی است که در جلسه اعتراض و انتقاد دانشجویان دانشگاه صنعت نفت آبادان که حبیب‌الله بیطرف، معاون وزیر نفت هم در آن حضور داشت، عامر کعبی نماینده مردم این منطقه در مجلس شورای اسلامی در واکنش به این موضوع خواهان توجه ملی به این موضوع شده و گفت: دانشگاه صنعت نفت آبادان نیازمند توجه ملی است.

او همچنین تصریح کرد: نمایندگان کل کشور آمادگی حمایت و توجه ویژه به مشکلات دانشجویان را دارند.

این سخنان در جلسه‌ای با حضور بیطرف یادآور نظرات برخی نمایندگان مجمع خوزستان در روزهای رای اعتماد به وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم است. آن زمان که بیطرف گزینه وزارت نیرو بود و آن نمایندگان اصرار داشتند بیطرف نگاه ملی به مقوله آب ندارد و استدلالشان این بود که بیطرف چون نگاه ملی ندارد می‌خواهد آب رودهای خوزستان را به جاهای دیگر منتقل کند.

در جریان رای اعتماد بیطرف، نمایندگان خوزستان معمولا در برابر اینکه سخنانتان منطقه محور است و شما فقط به منطقه خوزستان توجه دارید، مقاومت می‌کردند و حفظ آب این منطقه برای مردم بومی آن را مصداق ملی نگری می‌دانستند.

به هر حال، بیطرف با همین نوع سخنان رای اعتماد از مجلس نگرفت. در روزهای اعتراض به آزمون استخدامی وزارن نفت این داستان درباره نگاه به دانشگاه صنعت نفت مطرح می‌شود و گویا بار دیگر این نمایندگان همان نوع  نگاه های ملی را ضروری  می دانند.

کعبی می‌گوید به این دانشگاه نگاه ملی داشته باشیم یا فلان نماینده خوزستان می خواهد که وزارت نفت نگاهش را ملی کند. در توصیف معمول از نگاه ملی  منظور فاصله گرفتن از هر نوع تبعیض و اولویت‌بندی به‌ویژه منطقه‌ محوری است و بر اساس آن کلان نگری و منافع کل  مورد توجه قرار گیرد. بر همین اساس به نظر بعید می‌آید نظر دانشجویان معترض که نماینده آبادان در دفاع از آنها چنین سخنانی را گفته است، منطبق با این تقاضا باشد.  

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن