چه زمانی برای سرمایه‌گذاریِ نفتی مناسب است؟

شرکت‌های کوچک و بزرگ نفتی همراه با بالا و پایین شدن قیمت نفت، دچار تغییراتی می‌شوند. قیمت نفت روی ارزش سهام آن‌ها و همچنین فعالیت‌های آن‌ها تأثیر می‌گذارد.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل «انرژی امروز»، تحلیل‌گر موتلی‌فول نوشت: «در ماه آوریل پنج شرکتِ کوچک‌تر در عرصه تولید و اکتشاف نفت و گاز بیش از 10درصد سقوط کردند: لاردو پترولیوم، وی‌پی‌ایکس انرژی، کالیفرنیا ریسورسز کورپوریشن، کالون پترولیوم و دبلیو اند تی آفشور.»

البته شرکت‌های کوچک اغلب از کاهش ماهانه قیمت نفت آسیب می‌بینند. به‌ویژه شرکت‌های انرژی در چند هفته گذشته آسیب‌های بسیاری دیده‌اند. اما حالا زمان مناسبی است که به وضعیت سرمایه‌گذاری در این شرکت‌ها نیز پرداخته شود؛ آیا این تغییرات روی سرمایه‌گذاری در این شرکت‌ها تأثیری می‌گذارد؟

عملکرد این پنج شرکتِ کوچکِ فعال در عرصه نفت و گاز بسیار ضعیف‌تر از شاخص S&amp.P500 بوده‌است. این شرکت‌ها همچنین از غول‌هایی مانند کونوکوفیلیپس و کلِ صنعت نفت و گاز نیز ضعیف‌تر عمل کرده‌اند.

در همین یک ماه گذشته نیز این شرکت‌ها ثابت کرده‌اند که خیلی زود زمین می‌خورند. مسئله این است که این شرکت‌ها برای دوام آوردن در این وضعیت، سعی می‌کنند بدهی خود را کنترل کنند. برای اینکه بتوانند بدهی‌های خود را مدیریت کنند باید پول نقد در دست داشته‌باشند.

هر پنج شرکتی که گفته شد در حال حاضر به دنبال پول نقد برای رسیدگی به بدهی‌های‌شان هستند. نکته بعدی این است که به محضِ بهتر شدنِ شرایط حوزه انرژی، حال این شرکت‌ها نیز خوب می‌شود. به همین خاطر است که خیلی‌ها به جای سرمایه‌گذاری در شرکت‌های بزرگِ نفتی، دقیقاً به سراغِ همین شرکت‌های کوچک می‌روند.

در واقع این شرکت‌های کوچک در شرایط فعلیِ دنیای نفت، در هنگام کاهش قیمت نفت، مکانی برای هجومِ سرمایه‌گذاران تبدیل می‌َشوند. شرکت‌ها نیز سعی می‌کنند به کمک سرمایه این افراد بدهی‌های خود را پرداخت کنند و دوباره با افزایش قیمت نفت، در مسیر کسب سود قرار بگیرند.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن