افزایش قیمت آب و حامل‌های انرژی در بودجه 97 مشخص شود

بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس دولت اجازه دارد بر اساس قانون برنامه ششم قیمت آب و حامل‌های انرژی را در بودجه 97 افزایش دهد.

به گزارش انرژی امروز، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی گزارشی را به عنوان الزامات تصمیم گیری در بودجه ۱۳۹۷ منتشر کرده است که  بر اساس آن، سازو کار مشخصی بر مبنای قانون برنامه ششم برای هدفمندی یارانه‌ها و نرخ گذاری آب و حامل‌های انرژی در بودجه سال 97 باید در نظر گرفته شود.

در این گزارش تاکید شده که در ماده 39 قانون برنامه ششم به دولت اجازه افزایش تدریجی قیمت آب و حامل‌های انرژی و سایر کالاها و خدمات یارانه‌ای و صرف منابع حاصله در حوزه‌های مشخص داده شده است. بر همین اساس دولت می‌تواند در بودجه 97 این افزایش قیمت را در نظر بگیرد.

 همچنین در این  گزارش بر اساس ماده 39 قانون برنامه ششم آمده است که دولت مکلف  است دریافت‌ها و پرداخت‌های مرتبط با قانون هدفمند کردن یارانه‌ها را در بودجه های سنواتی به مجلس شورای اسلامی تقدیم کند.

ضرورت توجه به سهم مناطق نفت خیز و گاز خیز در بودجه 97

علاوه بر این موارد در گزارش مرکز پژوهشهای مجلس بر اساس مواد 7 و 57 قانون برنامه ششم درصدهای مشخصی را برای صندوق توسعه ملی و شرکت ملی نفت ایران از عواید حاصل از صادرات نفت مطرح کرده است. چناچه سهم صندوق توسعه ملی از منابع حاصل از صادرات نفت، میعانات گازی و خالص صادرات گاز معادل 32 درصد باید در نظر گرفته شود.

همچنین سهم شرکت ملی نفت ایران از صادرات نفت، میعانات گازی و خالص صادرات گاز معادل 14.5 درصد، سهم مناطق نفت‌خیز، گاز خیز و توسعه نیافته معادل 3 درصد تعیین شده است و در نهایت یک درصد منابع حاصل از فروش نفت و گاز سهم دولت به وزارت راه و شهرسازی برای طرح‌های حمل و نقل ریلی با اولویت مناطق کمترتوسعه یافته باید اختصاص یابد.

ضرورت شفاف سازی در اعطای رایگان قیر، بنزین یا نفت در بودجه 97

مرکز پژوهش‌های مجلس در نهایت هم درباره استفاده از سازوکارهای تهاتری مانند اعطای رایگان قیر، بنزین یا نفت (مقرر در بند ه تبصره 1 قانون بودجه 1396 )، خواهان در پیش گرفتن رویه شفاف‌تری شده است تا این رویه ناظر بر تعیین مبلغ تهاتر این موارد و منحصر کردن استفاده از این سازوکار در موارد تعیین شده در لایحه بودجه باشد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن