برنامه دولت برای احیاء جایگاه دریایی ایران

وزیر صنعت معدن و تجارت امروز یکشنبه در مراسم پنجاهمین سالگرد تاسیس کشتیرانی جمهوری اسلامی با قدردانی از خدمات این شرکت به اقتصاد ایران، منطقه و نظام اقتصادی بین‌المللی گفت:باید پی ببریم چرا با وجود پتانسیل‌های ایران و مزیت های رقابتی این کشور در حوزه تجارت و موقعیت سوق‌الجیشی هنوز نتوانسته‌ایم حمل و نقل دریایی، زمینی، و ریلی را برای انتقال کالا از شرق به غرب و شمال به جنوب متصل کنیم.

به گزارش انرژی امروز، محمد شریعتمداری با اشاره به سابقه تاریخی ایران در حوزه کشتیرانی، کشتی‌سازی، صنایع دریایی و حتی پزشکی دریایی، گفت: قدیمی ترین سند دریانوردی ایران به 6 هزار سال پیش از میلاد مسیح برمی گردد،این در حالی است که در آن ایام ایرانیان بر 7 دریا احاطه داشته اند و از گذشته دور پهنه دریانوردی ایران گسترده بوده است.

وی افزود: اکنون با وجود این سابقه چندین هزارساله به جایی رسیده‌ایم که به گفته رهبر انقلاب متاسفانه هر زمان به دریا رسیدیم متوقف شده و پا پس کشیده‎ایم.

وزیر صنعت با ببان اینکه با همه پتانسیل ها بعضی از کشورهای دیگر منطقه هاب توزیع کالا در منطقه ما هستند اما واقعا چه بخش از این ضعفها در حوزه مسایل دریایی ، سهم ناوگان ملی ماست گفت:دولت دوازدهم به دنبال پاسخ روشن به این سوالات و یافتن راه حل های اساسی برای آن است.

وی افزود: باید بسنجیم که نقش و سهم کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران درمنطقه چقدر است؟ و نقش و سهم هماهنگی سیاست های هماهنگی حمل و نقل ریلی و دریایی و سیاست های نگهداری مدیریت بنادر در کشور ما از حیث نرخ ها چقدر است و با ایجاد یک هماهنگی و انسجام در بین سیاست های این بخش ها در طول دولت دوازدهم تلاش کنیم، تا جایگاه واقعی این موضوع مهم را در کشورمان مجدد احیا کنیم.

شریعتمداری با بیان اینکه ممکن است توسعه کشتی‌سازی و صنایع دریایی هدف اول کشتیرانی نباشد، گفت: با این وجود باید به این مهم توجه کنیم که تا کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و شرکت ملی نفتکش به عنوان بزرگترین حمل کننده‌های کالا و نفت ایران نخواهند، ایران به یک کشور کشتی ساز قدرتمند، تبدیل نخواهند شد.

وی یادآور شد:اگر این دو شرکت در این راستا گام بردارند می‌توانیم در مسیر توسعه صنایع دریایی به عنوان یکی از سیاست‎های مهم دولت دوازدهم گام برداریم و توسعه صنعت دریایی کشور را به همت این دو شرکت، رقم بزنیم.

وزیر صنعت خاطرنشان کرد: امیدواریم با اجرای این سیاست‎ها و با توجه به ظرفیت های خوبی که در بندر شهید رجایی و شهید بهشتی بوجود آمده است بتوانیم ایران را به یک مرکز توزیع کالاهای منطقه ای و بین المللی تبدیل کنیم و به جایگاه اصلی خود در عرصه بین المللی دریا برسیم.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن