4 نفتکش ایرانی اوراق شد

مدیر فنی و‌ عملیات ناوگان شرکت ملی نفتکش ایران از اوراق چهار فروند از کشتی‌های این شرکت خبر داد و گفت: با اوراق این چهار فروند ظرفیت ناوگان این شرکت از ۱۵.۵ میلیون تن به ۱۴.۳میلیون تن رسیده است با این وجود شرکت ملی نفتکش ایران همچنان یکی از بزرگترین شرکت‌های کشتیرانی جهان به شمار می‌رود.

اکبر جبل‌عاملی امروز در میزگرد تخصصی راهکارهای توسعه صنایع دریایی و ‌دریانوردی در برنامه ششم توسعه که در جریان نوزدهمین همایش صنایع دریایی در کیش برگزار شد؛ گفت: شرکت ملی نفتکش و کشتیرانی جمهوری اسلامی در دوران دفاع مقدس و‌ تحریم‌ها همواره یاور کشور بودند و با وجود متحمل شدن آسیب هیچگاه دست از خدمت به کشور نکشیدند.

جبل عاملی با اشاره به تبعات تحریم‌ها افزود: تحریم‌ها باعث‌شد تا تامین قطعات یدکی اصلی مورد نیاز کشتی‌های نفتکش به سختی انجام شود و بازرسی و رده‌بندی کشتی‌ها توسط موسسات معتبر عضو آیاکس متوقف شود.

وی خاطرنشان کرد: با وجود رفع مشکلات و محدودیت‌ها با اجرای برجام و‌ لغو‌ تحریم‌ها، شرایط نامناسب بازار بین‌المللی و ‌کاهش نرخ اجاره کشتی‌ها مشکلاتی را برای ما و دیگر شرکت‌های کشتیرانی نفتی ایجاد کرده است.

جبل عاملی اضافه کرد: در حال حاضر درآمد یک فروند کشتی نفتکش غول پیکر ۳۰۰ هزارتنی به ۱۱هزار دلار رسیده که این رقم جوابگوی هزینه‌های عملیاتی آن نیز نیست.

وی گفت: این در حالی است که مازاد عرضه، رقابت در بازار و کمبود بار در بازار و همچنین لازم‌الاجرا شدن برخی قوانین زیست محیطی نیز به دشواری شرایط افزوده است .

جبل عاملی ‌با بیان اینکه در شرایط فعلی کشتی‌های نوساز زودتر اجاره می‌شود، اظهار کرد: شرکت ملی نفتکش ایران در این شرایط ناگزیر به نوسازی ناوگان است که در این ارتباط یک برنامه استراتژیک ۵ساله تدوین شده و اوراق ۴ فروند کشتی نیز در راستای این شرکت انجام شده است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر فروش نفت صادراتی ایران در قالب فوب باعث شده تا سهم شرکت ملی نفتکش ایران از بازار داخل و حمل محموله‌های نفت کشور در مقایسه با دوران تحریم کاهش قابل ملاحظه‌ای داشته باشد .

مدیر فنی و عملیات ناوگان شرکت ملی نفتکش ایران درباره صنایع کشتی‌سازی داخلی نیز تاکید کرد: به منظور تقویت صنایع کشتی‌سازی کشور، شرکت گسترش پارس هرمز بین شرکت ملی نفتکش ایران (NITC) ، کشتیرانی جمهوری اسلامی (IRISL) و ایدرو‌ برای ساخت و‌تعمیر کشتی تشکیل شده که طرح توجیهی مربوطه و همچنین مطالعات امکان سنجی مربوط به تکمیل و بهره‌برداری از حوضچه‌های خشک بندرعباس تهیه و آماده شده است.

وی از مذاکره با شرکت‌های خارجی برای حضور در این شرکت مشترک برای تقویت توان ساخت و تعمیر کشتی و انتقال تکنولوژی به کشور خبر داد و گفت: پیوستن دو شرکت سازنده خارجی به این شرکت در قالب جوینت ونچر در حال نهایی شدن است که به‌زودی نتیجه آن اعلام خواهد شد.

جبل عاملی در خصوص استفاده از توان موسسات آموزشی کشور یادآور شد: این شرکت اکنون با پژوهشگاه و دانشگاه‌هایی از جمله پژوهشگاه صنعت نفت، دانشگاه امیرکبیر، دانشگاه آزاد خارک، دانشگاه امام خمینی نوشهر و… همکاری دارد این در حالی است که به زودی نیز همکاری‎های جدیدی را با دانشگاه علامه طباطبایی آغاز خواهد کرد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن