کنگره عقب نشینی کرد

درحالی که مهلت ۶۰ روزه کنگره برای اعمال مجدد تحریم‌های ایران چهارشنبه به سر می‌آید، گزارش می‌شود که کنگره اقدامی در این مورد صورت نخواهد داد و به این ترتیب آمریکا فعلا پایبندی به برجام را حفظ خواهد کرد.

خبرگزاری رویترز این خبر را به نقل دستیاران کاخ سفید و کنگره آمریکا گزارش کرده است.

ترامپ روز ۱۳ اکتبر از تایید پایبندی ایران به «برنامه جامع اقدام مشترک» خودداری کرد و به این ترتیب براساس قانونی که کنگره دو سال پیش وضع کرده بود تصمیم گیری درباره آینده برجام به عهده نهاد قانونگذاری افتاد.

کنگره براساس قانون نظارت بر برجام ۶۰ روز مهلت داشت در مورد اعمال مجدد تحریم‌هایی که براساس برجام لغو شده بود تصمیم بگیرد که اکنون آن را مسکوت گذاشته است.

رهبران کنگره هیچ طرحی را برای معرفی قطعنامه‌ای برای ازسرگیری تحریم‌های ایران پیش از ضرب الاجل چهارشنبه (بعد از نیمه شب سه شنبه) اعلام نکرده‌اند.

به گزارش رویترز یک مقام ارشد دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، سه شنبه گفت که کاخ سفید قصد دارد تصمیم در مورد تحریم‌ها را فعلا به کنگره بسپارد و درخواست اعمال مجدد تحریم‌ها را نکرده است.

سارا هاکبی سندرز سخنگوی کاخ سفید هم روز سه شنبه در کنفرانسی خبری گفت: دولت پیشرفت‌های دلگرم کننده‌ای با کنگره برای حل مشکلات توافق آمریکا و ایران و رسیدگی به مشکلات دراز مدت اشاعه (اتمی) داشته است. این هفته ضرب الاجلی برای اقدام کنگره وجود نداشت چون دولت خواستار معرفی مصوبه‌ای برای اعمال مجدد تحریم‌های مرتبط با برجام نشده بود.

ترامپ بارها توافق اتمی قدرت‌ها (آمریکا، روسیه، چین، فرانسه، بریتانیا و آلمان) با ایران را «بدترین توافق» ممکن توصیف کرده است.

هرچند جمهوری خواهان که کنترل کنگره را در اختیار دارند در زمان امضای برجام به شدت با آن مخالفت می‌کردند اما رهبران این حزب اکنون می‌گویند دولت باید با همکاری اروپایی‌ها اجرای سفت و سخت برجام را تضمین کند.

به علاوه مقام‌های اروپایی برای حفظ برجام به نمایندگان کنگره فشار آورده‌اند.

فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اوایل ماه نوامبر در سفری به واشنگتن پس از دیدار با اعضای کنگره گفته بود آنها قصد حفظ برجام را دارند.

برجام در سال ۲۰۱۵ میان ایران و گروه «پنج به علاوه یک» امضا شد که براساس آن ایران بخش‌های حساس برنامه هسته‌ای را متوقف کرد و در مقابل تحریم های اعمال شده بر برنامه اتمی ایران معلق شد.

براساس قانون «نظارت بر توافق هسته‌ای ایران» که کنگره دو سال پیش وضع کرد رئیس جمهور موظف بود هر سه ماه یک بار پایبندی ایران به توافق را تایید کند و در غیر این صورت کنگره ۶۰ روز وقت خواهد داشت در مورد اعمال مجدد تحریم های ایران که براساس برجام لغو شده تصمیم بگیرد.

مقام های آمریکایی می گویند که به خصوص بندهای موسوم به `غروب` در برجام مایه نگرانی آنهاست. بندهای غروب در برجام به محدودیت‌هایی در مورد فعالیت اتمی ایران به خصوص غنی سازی اطلاق می شود که پس از انقضای مدت پیش بینی شده در این سند به خودی خود لغو خواهند شد.

با این حال بسیاری از مقام های دولت آقای ترامپ هم خواهان حفظ برجام هستند.

دو روز بعد از آن که دونالد ترامپ اعلام کرد که پایبندی ایران به برجام را تأیید نمی‌کند، رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا گفت که از نظر او ماندن در برجام به نفع آمریکا است و نیکی هیلی، نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل متحد هم تاکید کرد که آمریکا فعلا در برجام می‌ماند و امیدوار است که «وضعیت بهبود پیدا کند».

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن