امضای قرارداد با شرکت‌های بزرگ آلمانی و فرانسوی

رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران درباره قرارداد 250 میلیون یورویی که پیش از این خبرداده بود گفت: ایران برای ساخت لوله‌های جداری که جزء ده قلم کالای استراتژیک صنعت نفت است با شرکت خارجی آلمانی جوینت شده و مبلغ قرارداد نیز بالاست. این قرارداد اکنون مراحل نهایی را طی می‌کند.

رضا خیامیان در گفتگو با خبرنگار نفت و گاز «انرژی امروز» در خصوص مذاکرات با کشورهای بزرگ خارجی گفت: ما علاوه بر جوینت با یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های آلمانی در خصوص لوله‌های جداری، با یک شرکت فرانسوی در خصوص لوله‌های ریفورم که در کوره‌ها استفاده می‌شود مذاکره کرده‌ایم. شرکت‌های هلندی نیز استقبال خوبی داشته‌اند، و با شرکت‌های ایتالیایی و کره‌ای  برای جوینت شدن تلاش می‌کنیم.

خیامیان درباره نتایج این مذاکرات گفت: بعضی از این مذاکرات به قرارداد رسیده، و با بعضی نیز همچنان در حال مذاکره‌ایم، اما با کشورهای آلمان فرانسه قرارداد بسته شده است؛ زیمنس نیز با یکی از شرکت‌های ما جوینت شده است.

او در ادامه از حضور توتال در ایران ظرف چند روز آینده خبر داد و گفت: چند روز آینده توتال به ایران خواهد آمد و با فرانسوی‌ها همکاری خواهیم کرد که همه اینها در سایه برجام است؛ چرا که در دوره تحریم‌ها هیچ یک از این ارتباطات امکان پذیر نبود.

نمی‌توانیم تولیدات خود را ضمانت کنیم

رییس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت در خصوص مشکلات پیش روی سازندگان تجهیزات، گران شدن نرخ ارز را یکی از مهم‌ترین مشکلات آنها دانست و گفت: برخی قراردادهایی که در سال‌های پیشین منعقد شده بود و این سازندگان مجبور شدند آنها را با ارز گران تحویل دهند و چون پس از آن قراردادها تعدیل نشد؛ در نتیجه این سازندگان ضررهای مالی بسیاری را متضرر شدند.

خیامیان با اعتقاد بر اینکه مهم‌ترین مشکل سازندگان مشکل مالی است افزود: سازندگان دیوناتی به بانک‌ها دارند و برخی از آنها   نتوانستند آنها را پرداخت کنند و بدهکار شدند.

او با بیان اینکه مشکل تضامین یکی از موانع پیش وی سازندگان داخلی است گفت: ما در مقایسه با شرکت‌های خارجی به اندازه کافی توانمندی نداریم که بتوانیم با شرکت‌های خارجی رقابت کنیم؛ به دلیل اینکه آنها به راحتی ضمانت می‌دهند اما ما نمی‌توانیم به آنها ضمانت دهیم، و به طور کلی سازندگان هم از لحاظ مالی و هم تضامین مشکلات بسیاری دارند.

سفته به جای تضامین بانکی

 رییس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت راه حل این مشکل را استفاده از سفته به جای تضامین بانکی می‌داند و می‌گوید: قانون مناقصات ما مشکل دارند، این قوانین باید تعویض شوند تا واحدها بتوانند به راحتی کار کنند. اگر می گوییم سال تولید و اشتغال ملی است بنابراین باید اشتغال بیشتری ایجاد کنیم و این امر هم نیازمند فراهم سازی تسهیلات بهتر برای سازندگان است.

دولت از سازندگان حمایت می‌کند اما به هر حال بعضی شرکت‌ها فاینانس خارجی می‌گیرند و فاینانسورها انتظار دارند که مقدار زیادی از کالاها از کشور آنها آورده شود؛ اگرچه ما تمام تلاشمان این است که قانون استفاده حداکثری از ساخت داخل رعایت شود.

او با اشاره به حضور آقای نعمت زاده در نمایشگاه بین المللی نفت و گاز و بازدید از غرفه‌های سازندگان درباره حضور شرکت‌های بزرگ خارجی گفت: اکنون پس از برجام فضایی ایجاد شده است که شرکت‌های ما در حال گرفتن جوینت خارجی هستند، تعدادی از شرکت‌ها نیز جوینت شده‌اند.

او از تأسیس دفتر توسعه فناوری و جذب سرمایه گذاری خارجی در کیش خبر داد و گفت: این دفتر اکنون برای شرکت‌ها جوینت یابی می‌کند تا زمینه همکاری شرکت‌های ایرانی و خارجی در کنار یکدیگر فراهم شود.

مذاکره با زنگنه درباره قراردادهای تیپ

خیامیان در ادامه از مذاکره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت با معاونت توسعه و فناوری وزارت نفت خبر داد و گفت: ما در مورد قراردادهای تیپ با آقای زنگنه صحبت‌هایی کردیم و از ایشان دستور گرفتیم که با آقای بیطرف جلساتی داشته باشیم.

او در خصوص قراردادهای تیپ اظهار کرد: برخی قراردادها اشکالاتی دارد و در واقع یک طرفه هستند، ما به دنبال این هستیم که قراردادها دو طرفه و در واقع برد-برد باشند.

رییس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت افزود: در مود رتبه بندی شرکت‌ها نیز قرار است اقداماتی صورت گیرد اما هنوز شروع نشده است.

فرجام خوش برجام

خیامیان با اشاره به تفاوت عمده شرایط سازندگان در پیش از برجام و پسابرجام می‌گوید: اکنون بسیار راحت‌تر می‌توانیم کالا خریداری کنیم، هزینه خرید کالا از خارج کمتر شده و با حضور خارجی‌ها در ایران مذاکرات بیشتری صورت می‌گیرد.

او با بیان اینکه «سازندگان تجهیزات در دوران تحریم، تلاش بسیاری کردند که تمام نیازهای صنعت نفت را به نحو احسن پاسخگو باشند» گفت: حضور آسان شرکت‌های بزرگ در نمایشگاه بین المللی نفت و گاز و پالایش و پتروشیمی و درنتیجه ارتباطات سازنده کشورها در کنار یکدیگر از برکات برجام بوده است.

رییس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت در ادامه اظهار کرد: بهترین راه برای افزایش کیفیت تجهیزات سازندگان داخلی این است که از لحاظ مالی نیز وضعیت سازندگان بهبود پیدا کند و با شرکت‌های خارجی که چندین سال است آن کالای خاص را تولید می‌کنند مشارکت کنند، آن‌ها هم به شرطی مشارکت می‌کنند که دولت خریداری نکند، در این صورت مشکل ساز خواهد بود.

دست دلالان کوتاه می‌شود

او با انتقاد از حضور دلالان در این حوزه می‌گوید: متاسفانه برخی از کالاها از خارج از کشور به صورت دلالی وارد می‌شد، اما اکنون که سازنده‌های داخلی پیشرفت می‌کنند و روزبه روز در این حوزه قوی‌ترمی شوند، خواه ناخواه دلال‌ها نیز کمتر خواهند شد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن