افزایش همکاری دانشگاه امیرکبیر با صنایع دریایی و نفتی

رییس دانشگاه صنعتی امیرکبیر با بیان اینکه مدل‌های مناسبی برای توسعه همکاری‌های دانشگاه‌ها و صنایع در حال شکل‌گیری است، گفت: دانشگاه‌ها باید در کنار بودجه دولتی، درآمدهای خود را از سایر منابع از جمله انعقاد قرارداد با صنایع مختلف، افزایش دهند.

به گزارش «انرژی امروز» سید احمد معتمدی با اشاره به ارتباط قوی دانشگاه امیرکبیر با بخش صنعت، گفت:  البته این ارتباط در سطح ایده‌ال نیست و هم ما و هم فعالان صنعت باید در جهت تقویت این ارتباط گام برداریم.

معتمدی، بااشاره به قراردادهای متعد دانشگاه صنعتی امیرکبیر با صنایع مختلف گفت: در صنایع پیشرفته جهان، واحدهای تحقیق و توسعه (R&amp.D) بسیار پرقدرت عمل و با دانشگاه‌ها هماهنگ و همزبان هستند، اما صنایع ما فاقد واحدهای تحقیق و توسعه قدرتمند هستند و باید در این حوزه سرمایه‌گذاری شود، از سوی دیگر در حالی که دانشگاه‌های پیشرفته جهان خود را با صنعت و نیازهای آن تطبیق می‌دهند متاسفانه این موضوع در ایران به‌ندرت مشاهده می‌شود.

وی با بیان اینکه مدل‌های مناسب برای توسعه همکاری‌های دانشگاه‌ها و صنایع در حال شکل‌گیری است، از امضای قراردادهای کلید در دست این دانشگاه با وزارت نفت خبر داد و گفت: قرارداد مطالعه میدان نفتی دارخوین بین دانشگاه امیرکبیر و وزارت نفت امضا شد.

ضرورت حرکت به سمت دانشگاه‌های نسل سوم

رئیس دانشگاه امیرکبیر، با بیان اینکه اگر بخواهیم به سمت پاسخگویی به نیازهای صنعت حرکت کنیم باید ساختار جدیدی با عنوان دانشگاه‌های نسل سوم ایجاد کنیم، گفت: دانشگاه‌های ما همچنان نسل یک و دو هستند که باید این ساختار اصلاح شود.

وی در توضیح دانشگاه‌های نسل سوم، گفت: دانشگاه‌های نسل سوم عمدتا در خدمت صنعت و دستگاه‌های اجرایی هستند و در چرخ اقتصادی کشور نقش بیشتری ایفا می‌کنند.

معتمدی، تصریح کرد: علاوه بر اصلاح ساختار دانشگاه‌ها، صنایع هم باید به سمت اصلاح ساختار گام بردارند.

تقویت گرایش‌های بین‌رشته‌ای رویکرد جدی دانشگاه امیرکبیر

وی، تقویت گرایش‌های بین رشته‌ای را از رویکردهای جدی دانشگاه صنعتی امیرکبیر برشمرد و گفت: با توجه به پیشرفت تکنولوژی، دیگر نمی‌توانیم تقسیم‌بندی‌های قطعی داشته باشیم، بلکه باید به‌صورت منعطف و در جهت تقویت گرایش‌های بین‌رشته‌ای عمل کنیم.

رئیس دانشگاه امیرکبیر، درباره جایگاه این دانشگاه در حوزه مهندسی دریا، گفت: در بخش مهندسی دریا، قدیمی‌ترین و قوی‌ترین دانشگاه هستیم زیرا دانشکده ای مستقل با همین عنوان داریم.

معتمدی ادامه داد: دانشگاه امیرکبیر ظرفیت‌های مناسبی برای ارتباط بیشتر با صنعت دارد و در قالب تفاهم‌نامه‌هایی که با دستگاه‌های فعال در بخش دریایی کشور امضا می‌کنیم، می‌توانیم در جهت توسعه همکاری با صنایع دریایی گام برداریم.

وی با درباره بودجه‌های پژوهشی اختصاص یافته به دانشگاه صنعتی امیرکبیر، گفت: همه دستگاه‌هایی که وابسته به بودجه دولت هستند، همواره با کسری بودجه مواجه هستند ما نیز از این قاعده مستثنی نیستیم، البته در برخی موارد شاهد افزایش بودجه دانشگاه‌ها بودیم.

معتمدی، با بیان اینکه در هیج جای دنیا دانشگاه‌های معتبر به طور صد در صد وابسته به بودجه دولتی نیستند، گفت: دانشگاه‌ها باید در کنار بودجه دولتی، درآمدهای خود را از سایر منابع از جمله انعقاد قرارداد با صنایع مختلف، افزایش دهند.

وی با بیان اینکه بخشی از درآمدهای دانشگاه امیرکبیر از منابع اختصاصی تامین می‌شود، گفت: برنامه‌ریزی‌ کردیم که درآمدهای اختصاصی دانشگاه را با تحقیقات افزایش دهیم، البته از دولت نیز انتظار داریم به دانشگاه‌ها توجه ویژه داشته باشد.

افزایش همکاری‌های بین‌المللی دانشگاه امیرکبیر

معتمدی، با اشاره به افزایش همکاری‌ دانشگاه امیرکبیر با دانشگاه‌های دنیا، گفت: مذاکرات متعددی با دانشگاه‌های خارجی انجام و بیشترین تفاهم‌نامه‌ها را با دانشگاه‌های فرانسه در زمینه تبادل دانشجو و استاد امضا کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه دانشگاه‌های آلمان، هلند و ایتالیا همکاری خوبی با ما دارند، گفت: با سایر دانشگاه‌های معتبر اروپایی و آسیایی هم تفاهم‌نامه همکاری داریم که در برخی موارد منجر به امضای قرارداد در بخش‌های مختلف از جمله معدن و انرژی شده است.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن