راه‌اندازی سوپرمارکت فرآورده‌های نفتی در مدیترانه

عضو اتحاد‌یه صاد‌رکنند‌گان فرآورد‌ه‌های نفت، گاز و پتروشیمی ایران گفت: دسترسی ایران به دریای مدیرانه فرصت‌های ترانزیتی مطلوبی را در پی دارد، که باید برای آن برنامه‌ریزی داشته باشیم.

احمد صرامی با بیان اینکه «ایران در آستانه دسترسی به دریای مدیترانه قرار دارد»، گفت: باید برای ترانزیت نفت و فرآورده‌های نفتی به حوزه مدیترانه برنامه‌ریزی دقیق داشته باشیم زیرا دسترسی ایران به دریای مدیرانه فرصت‌های ترانزیتی مطلوبی را در پی دارد.

وی با اشاره به تقاضای بالای خرید فرآورده‌های نفتی از جمله بنزین و گازوئیل در حوزه مدیترانه، گفت: حوزه مدیترانه برای نفت و فرآورده‌های نفتی اهمیت ویژه‌ای دارد، زیرا کشورهایی که در همسایگی این منطقه قرار دارند از خریداران اصلی فرآورده‌های نفتی هستند.

عضو اتحاد‌یه صاد‌رکنند‌گان فرآورد‌ه‌های نفت، گاز و پتروشیمی ایران با بیان اینکه بخش گسترده‌ای از قیمت‌گذاری‌های فرآروده‌های نفتی در حوزه مدیترانه صورت می‌گیرد، گفت: حوزه مدیترانه مبنای قیمت‌گذاری نشریات تخصصی نفت و فرآورده‌های نفتی است و در این منطقه مبنای خرید و فروش کالاهای نفتی تعیین می‌شود.

صرامی گفت: در صورتیکه ایران به عنوان یک کشور تاثیرگذار در بازار بین‌المللی نفت و گاز، به حوزه مدیترانه اشراف تجاری داشته باشد، به یک کشور قابل اطمینان برای خریداران خارجی محصولات نفتی و در عین حال به یک مرکز خوراک در این منطقه تبدیل می‌شود.

وی تصریح کرد: مشتریان نفت ما در جهان مشخص هستند اما آنچه که می‌تواند قدرت مانور ما را در جهان به رخ بکشد، فروش فرآورده‌های نفتی است.

این کارشناس حوزه اقتصاد انرژی افزود: اگر کشوری با مرزهای آبی گسترده، پالایشگاه مختلف، و علاقمند به حضور موثر در بازار بین‌المللی هستیم، نباید فقط به نفت و میعانات گازی اکتفا کنیم، بلکه باید با برنامه‌ریزی منسجم، بازاریابی و بازیگردانی درست به سمت و سوی صادرات فرآورده‌های نفتی و حمل آنها به مقاصد دورتر از جمله قاره افریقا حرکت کنیم.

وی با بیان اینکه افریقا بازار جدید صادرات فرآورده‌های نفتی است، گفت: باید از هر فضای جدید برای توسعه بازار استفاده کنیم و در این راستا باید شرایط بازار، کیفیت محصول، هزینه عملیاتی، تکنولوژی‌های جدید، قوانین و مقررات و مهارت‌های نیروی انسانی بررسی و ارزیابی شود.

صرامی با اشاره به اهمیت حضور ناوگان کشتی‌های نفتکش ایران در حوزه مدیترانه گفت: ناوگان کشتی‎های نفتکش ما هم باید حضور مقتدرانه‌ای در این منطقه داشته باشد، برای مثال با استفاده از شناور به عنوان مخازن ثابت  می‌توان از  این منطقه خوراک دریافت و به نقاط مختلف جهان توزیع کنیم به این ترتیب با راه‌اندازی سوپرمارکت فرآورده‌های نفتی در حوزه مدیترانه، توزیع مشتقات نفتی به طور کامل در اختیار این شرکت قرار خواهد گرفت.

به گفته او با یک گردش از خلیج عدن به سمت دریای سرخ و کانال سوئز و راه‌اندازی سوپرمارکت فرآورده‌های نفتی در دریای مدیترانه، می‌توانیم بازار خوبی را برای خود فراهم کنیم.

عضو اتحاد‌یه صاد‌رکنند‌گان فرآورد‌ه‌های نفت، گاز و پتروشیمی ایران درباره چگونگی حضور موثر ایران در بازار فرآورده‌های نفتی، گفت: بازیگردانی ما در بازار جهانی نفت و فرآورده‌های نفتی به مسائل داخلی برمی‌گردد، بنابراین باید ابتدا این معادلات را حل کنیم.

وی با بیان اینکه در حوزه فرآورده‌های نفتی باید به بهبود کیفیت فرآورده‌ها و بالابردن استانداردها و کاهش سولفور و ناخالصی‌های فرآرورده‌ها از جمله گازوئیل اقدام کنیم، گفت: باید پالایشگاه‌ها به سمتی و سویی حرکت کنند که بتوانند بیشترین استفاده را از ورودی نفت خام داشته باشند، به‌طوریکه باید میزان نفت کوره را کم، استفاده از تکنولوژی‌های مدرن را ارتقا دهیم.

صرامی تصریح کرد: اگرچه ما بزرگترین تولیدکننده نفت کوره هستیم اما ممکن است با ایجاد تغییر و تحولات تکنولوژیکی استفاده از نفت کوره کم شود، به همین دلیل باید در بخش تکنولوژیک و مدیریت بازاریابی فرآروده‌های نفتی و مشتری‌مداری اقدام کنیم.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن