ایران در آفریقای جنوبی پالایشگاه می‌سازد

پرتوریا به دنبال سرمایه گذاری ایران در یک پروژه پالایشگاهی جدید در آفریقای جنوبی است.

به گزارش «انرژی امروز» از رویترز، مقام‌های انرژی آفریقای جنوبی روز جمعه ۲۹ اردیبهشت گفتند که پرتوریا در پی سرمایه گذارانی از غرب آفریقا و خاورمیانه، شامل ایران، برای این پروژه است.

مامولوکو کوبایی، وزیر انرژی آفریقای جنوبی، به پارلمان این کشور گفت که پیش‌بینی می‌کند دولت تا ماه دسامبر درباره ساخت این پالایشگاه که نزدیک به یک دهه است در حال بررسی است، تصمیم گیری کند.

«پترواس ای»، شرکت ملی نفت آفریقای جنوبی، ایده ساخت یک پالایشگاه با ظرفیت روزانه ۴۰۰ هزار بشکه در ساحل شرقی این کشور را مطرح کرده است، اما دولت، این پروژه ۱۰ میلیارد دلاری را در سال ۲۰۱۰ به دلیل نبود شرکای سرمایه گذار کنار گذاشت.

وزیر انرژی آفریقای جنوبی همچنین گفت «ساخت این پالایشگاه در حال حاضر فوریت دارد زیرا واردات نفت این کشوردر حال افزایش است.»

او با اشاره به اینکه «مشارکت بین بخش دولتی و خصوصی برای توسعه این پالایشگاه، که سهامدار عمده آن دولت خواهد بود، ترجیح داده می شود»‌ افزود «تا زمانی که پالایشگاه جدیدی تکمیل شود، آفریقای جنوبی بیش از یک سوم نیازش به سوخت را وارد خواهد کرد.»

در همین حال، تسلیسو ماکوبلا، جانشین مدیر کل وزارت انرژی آفریقای جنوبی، به رویترز گفت: مقامات این کشور در حال مذاکره با کشورها و شرکت‌هایی از خاورمیانه و غرب آفریقا برای ساخت این پالایشگاه هستند.

او در پاسخ به این پرسش که آیا ایران نیز در بین کشورهای مورد نظر است یا خیر، گفت «در این مرحله، هیچ کشوری را کنار نگذاشته‌ایم.»

ایران سال گذشته اعلام کرد که با چند کشور در حال مذاکره برای احداث، سرمایه گذاری یا خرید سهام پالایشگاه‌ها است، با این شرط که نفت آن پالایشگاه‌ها از ایران خریداری شود.

جانشین مدیر کل وزارت انرژی آفریقای جنوبی همچنین گفت: هنوز تصمیمی در مورد ظرفیت این پالایشگاه یا هزینه‌های تاسیس آن گرفته نشده است.

رویال داچ شل، بی پی، توتال، و ساسول عمده شرکت‌های فعال در آفریقای جنوبی هستند، که صنعتی‌ترین کشور آفریقایی است.

در ماه می ۲۰۱۲، آفریقای جنوبی روزانه حدود ۶۸ هزار بشکه نفت از ایران وارد کرد. ماه بعد در پی فشار غرب بر برنامه هسته‌ای ایران، واردات نفت از ایران متوقف شد.

آفریقای جنوبی، که از عربستان سعودی، نیجریه، و آنگولا هم نفت می‌خرد، اعلام کرده که در پی برداشته شدن تحریم‌ها در سال ۲۰۱۶، تصمیم به از سرگیری واردات نفت از ایران گرفته است.

به گفته تمبیسیله ماجولا، معاون وزیر انرژی آفریقای جنوبی، ساخت این پالایشگاه به این کشور کمک می‌کند تا بر منابع حیاتی شامل بنزین، گازوییل، و سوخت جت کنترل داشته باشد.

به گفته وزیر انرژی آفریقای جنوبی، دولت این کشور تصمیم گرفته است مشارکت شرکت‌های بزرگ در واردات نفت خام را افزایش دهد و تمرکز بر نفت غرب آفریقا است که بیش از نیمی از واردات آفریقای جنوبی را شامل می‌شود.

نحوه انجام این تصمیم استراتژیک پس از مشورت با شرکت‌های بزرگ نفتی در سال جاری تعیین خواهد شد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن