منجی صنعت ما خارج از صنعت نیست

رییس همایش ملی شناسایی و پرورش مدیران آینده گفت: برای پرورش و توسعه مدیران آینده باید از همین امروز برنامه‌ریزی کرد و قدم به قدم جلو رفت و مدیران را آماده ساخت تا نتیجه شیرین خدمات مدیران شایسته را دریافت کنیم.

به گزارش خبرنگار «انرژی امروز»، سیدکاظم وزیری‌هامانه، وزیر اسبق وزارت نفت، امروز در مراسم افتتاح همایش ملی شناسایی و پرورش مدیران آینده که در سالن همایش‌های بین‌المللی کتابخانه ملی ایران برگزار شد، با بیان اینکه «امیدوارم امروز شاهد ارائه مناسبی، مبتنی بر علم و تجربه اثربخش شناسایی و پرورش مدیران آینده باشیم»، گفت: امروزه مدیریت یک تکنولوژی است و ما برای انتخاب مناسب‌ترین فرد برای این جایگاه نیاز به خصوصیات، مزایا و توجه به این تکنولوژی داریم.

وی خاطرنشان کرد: روی سخن من با سه گروه است؛ مدیران ارشد، متخصصین کانون ارزیابی و ارزیابان و گروه سوم، کارکنان یا افرادی که برای انتخاب، مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

وزیر اسبق وزارت نفت اظهار داشت: امروز به‌عنوان فردی که ۴۵ سال به طور مداوم در صنایع مختلف اعم از خصوصی و دولتی حضور داشته‌ام و از یک مهندس ساده تا وزارت را طی کرده ام، ابتدا خطاب به مدیران می‌گویم: شما مدیران با انتخاب این تکنولوژی، عملا قسمتی از اختیار انتخاب خود را با متخصصین این حوزه به اشتراک گذاشته اید. پس لطفا انتظار نداشته باشید که از این تکنولوژی استقاده کنید؛ ولی همچنان انتخاب شخصی از قبل انجام‌شده خود را مدنظر داشته باشید.

وی خاطرنشان کرد: مدیران ارشد باید بپذیرند که مدیریت فرآیند بر عهده آنان است؛ نه نتیجه فرآیند. البته روش‌های علمی شناسایی باید این اطمینان را در مدیران ایجاد کند که خروجی این فرآیند علمی، انتخاب‌های شایسته خواهد آمد.

هامانه گفت: جوانان قابل اعتماد هستند و شکی نیست باید مدیران آینده از بین آنان انتخاب شوند. بهتر است این شناسایی و پرورش بر مبنای علم و بدون نگاه آمرانه مدیران ارشد انجام گیرد.

وی تصریح کرد: ارتباط نزدیک، اعتماد متقابل و همکاری قانونمند مدیران ارشد یا کارفرمایان با کانون‌های ارزیابی و پذیرش صحت عمل ارزیابی و عملکرد ارزیابان، ضمانت انتخابی صحیح، بدون شبهه و کارآمد خواهد بود.

هامانه خطاب به متخصصین این حوزه گفت: تشکیل کانون ارزیابی نیازمند ابزارهای مناسب برای تشخیص درست و انتخاب گزینه‌های مطلوب است. فراموش نکنیم که این ابزارها‌ نمی‌تواند به صورت صوری تهیه و استفاده شوند؛ بلکه باید مبتنی بر علم روز و با بکارگیری تجارب قبلی در مقیاس بزرگ شناسایی و اجرایی باشد.

وزیر اسبق نفت گفت: اشراف شما متخصصین ارزیابی در کانون‌ها به علم روز دنیا و استفاده از مدل‌های مشخص ارزیابی، بر اساس تجربیات، تخصص‌ها و آشنایی با نمونه‌های اجراشده قبلی از الزامات فعالیت حرفه‌ای شماست و تنها در این صورت است که کارفرمایان از یک طرف و منتخبین از طرف دیگر اعتماد کامل به ارزیابی کانون پیدا کرده و آن را پذیرا خواهند بود.

وی خطاب به متولیان کانون‌های ارزیابی تاکید کرد: اجرای ناصحیح و کاریکاتوری کانون‌های ارزیابی، به مراتب نامناسب‌تر از عدم بکارگیری کانون است. مساله اخلاق حرفه‌ای است که باید از اهمیت فوق‌العاده ای برایتان برخوردار باشد. شما موظفید فرآیند ارزیابی را با صحت و سلامت اجرا کنید؛ چون نتیجه عملکرد و ارزیابی شما در انتخاب مدیران از اهمیت بالایی برخوردار است.

رییس همایش ملی شناسایی و پرورش مدیران آینده خاطرنشان کرد: مبادا کانون‌ها به وسیله‌ای برای تطهیر تصمیمات مدیران ارشد تبدیل شوند. مراقبت کنید تا کانون، ابزار بهترین انتخاب از بین سرمایه‌های انسانی موجود باشد. در این صورت است که مورد پذیرش طرفین قرار خواهد گرفت.

هامانه با بیان اینکه «اگر این اخلاق حرفه‌ای رعایت نشود؛ عملا فشار تصمیم‌گیری‌های اشتباه از مدیر ارشد به کانون ارزیابی و در واقع شما ارزیابان منتقل خواهد شد»، تاکید کرد: رعایت اخلاق حرفه‌ای، پیش‌نیاز اعتمادسازی است. باید با امانت‌داری ایجاد حسن اعتماد کنید. باید کارشناسان و مدیران بالقوه به صحت تشخیص شما و امانت‌داری شما اطمینان پیدا کنند.

هامانه با خطاب قرار دادن مدیران بالقوه امروز و مدیران آینده فردا گفت: شما در مسیر ارزیابی و انتخاب قرار خواهید گرفت. اگر شایستگی پیشرفت خود را باور دارید، حتما در معرض ارزیابی قرار می‌گیرید. چه بهتر که نقاط ضعف خود را شناسایی کنید و برای بهبود آن برنامه توسعه ای داشته باشید. زمان و انرژی خود را بکارگیرید تا به کمک مربیان حرفه‌ای و ابزارهای کارآمد، مسیر توسعه خود را به‌درستی طی کنید.

وی با اشاره به تعریف مدیر گفت: مدیر جوان یعنی مدیر پرانرژی و باسواد. البته دقت کنید که تعریف سواد امروز چقدر با گذشته تفاوت دارد و مدیران امروز باید دارای شایستگی‌هایی منطبق بر مدل شایستگی درست باشند.

هامانه در ادامه با تاکید دوباره بر اینکه «مدیریت امروز یک تکنولوژی است»، گفت: تاکید می‌کنم که کامل بودن زنجیره این تکنولوژی، بسیار اهمیت دارد. علم روز، تدوین صحیح مدل شایستگی بر اساس نیاز سازمان و نقش مورد نظر، ابزارهای استاندارد و منطبق بر تحارب بین‌المللی برای ارزیابی، مولفه‌های شایستگی و اجرای دقیق استاندارد کانون ارزیابی و از همه مهمتر پایبندی به نتایج این فرآیند از سوی مدیران ارشد از مراحل این زنجیره است.

وی افزود: برای اجرای صحیح و کامل این زنجیره باید از امروز برنامه‌ریزی کرد. برای پرورش و توسعه مدیران آینده باید از همین امروز برنامه ریزی کرد و قدم به قدم جلو رفت و مدیران را آماده ساخت تا نتیجه شیرین خدمات مدیران شایسته را دریافت کنیم.

وزیر اسبق نفت تاکید کرد: باور داشته باشیم که صنایع ما از درون خود، مدیر جوان و شایسته می‌خواهد و منجی صنعت ما خارج از صنعت نیست.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن