دست دلال‌ها از صنعت فراساحل کوتاه شد

مدیرعامل شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران گفت: بخشی از رشد اقتصادی کشور مدیون افزایش تولید پارس حنوبی است که سطح مدیریت کارها و تراز انرژی کشور را افزایش داد.

به گزارش خبرنگار نفت و گاز «انرژی امروز»، ابوالقاسم رحمانی امروز در هفتمین همایش بین‌المللی صنایع فراساحل با اشاره به پروژه‌های شرکت تاسیسات دریایی در پارس جنوبی افزود: اجرای سکوی فاز ۱۲، ۱۷،۱۸، ۱۹، ۲۰ ،۲۱ را به عهده داشتیم و دو هزار کیلومتر از خطوط دریایی را انجام دادیم و اکنون توان مهندسی به حدی بالا رفته که می خواهیم پانصد کیلومتر خط لوله انتقال در دریا را انجام دهیم.

وی اعلام کرد: برای حضور در بازارهای بین‌المللی و دریافت پروژه‌های جدید، احتیاج به منابع مالی بیشتری داریم که تامین آن از سوی دولت امکانپذیر نیست و نیازمند مشارکت سرمایه‌گذاران هستیم.

این فعال صنایع فراساحل یادآور شد: پیش از برجام، حتی اگر کالایی را برای اجرای سکوها و تاسیساتی که گاز را منتقل کند، می‌خواستیم؛ باید چندین دور می‌زدیم تا کالا را تامین کنیم و مشکلات زیادی داشتیم.

وی افزود: در پسابرجام این مشکلات حل و قیمت‌ها کمتر شد، دست دلال‌ها کوتاه شد و به‌راحتی می توانیم به کالا دسترسی داشته باشیم.

رحمانی یادآور شد: ما کاری که اکنون در پارس جنوبی انجام می‌دهیم؛ در مخزن مشترکی است که شرکت‌های بزرگ آمریکایی پشت سر رقیب ما قرار دارند. ضمن آنکه محدودیت‌هایی که ما داشتیم، کشور مقابل ما نداشت که عملا از حرکت ما و تسریع انجام کار جلوگیری کند.

وی ابراز امیدواری کرد صنعت فراساحل ایران در پسابرجام راه خود را راحت‌تر طی کند.

وی افزود: تولید گاز ایران در پارس جنوبی در سال هشتادوچهار، روزانه ۲۸۰ میلیون مترمکعب بود؛ اما قطری‌ها در پنج سال و با سی میلیارد دلار سرمایه تولیدشان را به ۵۴۰ میلیون مترمکعب رساندند و ما نیز در ده سال این کار را کردیم و مساوی شدیم.

مدیرعامل تاسیسات دریایی درباره سایر میادین مشترک نفت و گاز هم یادآور شد: عربستان در فروزان سه میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کرد، عراق نیز همین کار را می‌کند.

وی تصریح کرد: تا وقتی قیمت نفت زیر هفتاد دلار باشد؛ تمام درآمد نفت صرف هزینه‌های جاری کشور مانند حقوق کارمندان و هزینه‌های دفاعی خواهد شد. صندوق توسعه ملی نیز که تشکیل شده بود و بیست درصد درآمد نفت به آن واریز می‌شد نیز در سال ۹۱  برای حل معضلات آب خالی شد.

رحمانی تصریح کرد: چاره‌ای نداریم جز اینکه با شرکت‌های خارجی سرمایه‌گذار جوینت شویم و البته، آنها نیز به ما نیاز دارند.

مدیرعامل تاسیسات دریایی افزود: اگر شرکت تاسیاست دریایی و شناورهای ما  نبود؛ پارس جنوبی به بهره‌برداری نمی‌رسید. اگر ما سکوها را نصب نمی‌کردیم، به تولید نمی‌رسیدیم. ما امروز سکوهای دریایی ۴۵۰۰ تنی داریم که در دنیا معدود است.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن