تغییر زنگنه بازگشت به عقب خواهد بود

کارشناس حقوقی شرکت ملی نفت گفت: تعویض زنگنه در واقع بازگشت به عقب خواهد بود، با تعویض ایشان لایه های پایینی نفت نیز تغییر خواهد کرد و درنتیجه فرصت توسعه را از دست خواهیم داد.

مصطفی بهاری‌زاده در گفتگو با خبرنگار نفت و گاز «انرژی امروز» درباره تاثیر انتخابات بر دیپلماسی نفتی دولت گفت: تصمیم اعضای اوپک بر کاهش سقف تولید که تمام کشورها خود را ملزم به اجرای این توافق دانستند، در پس یک دیپلماسی طولانی اتفاق افتاد.

او در ادامه افزود: براساس اینکه آن زمان نظرها چه بود و چه اتفاقاتی افتاد، اکنون همان دیپلماسی بین المللی و نفتی فعلا در ایران و با حضور زنگنه حاکم خواهد بود، بنابراین این کار باعث می شود دوباره آن سقف تولید برقرار و قیمت نفت سیر نزولی نداشته باشد.

کارشناس حقوقی شرکت ملی نفت با تاکید براینکه «دیپلماسی موفق دولت یازدهم موجب شد تشتت آرا بین روسیه، ایران و عربستان در اوپک به وجود نیاید»، گفت: بر این اساس چند روز گذشته نتیجه آن را نیز دیدیم که برای تمدید آن تا 9 ماه دیگر توافق شد؛ یقینا این تمدید تحت حضور روحانی و دولت فعلی است.

با تغییر زنگنه فرصت توسعه را از دست می دهیم

او درباره حضور دوباره زنگنه در دولت دوازدهم گفت: پیش بینی من این است که ایشان ماندنی هستند، تجربه نشان داده است که تعویض افراد مساوی با بازگشت به عقب بوده است؛ چراکه تعویض افراد باعث می شود تا افراد در لایه های پایینی نیز  تغییر یابند؛ بنابراین فرصتی که برای توسعه داریم از دست خواهیم داد.

بهاری زاده در ادامه یادآور شد: ممکن است بعضی نظرات با یکدیگر همخوانی نداشته باشند و همگان با بعضی نظرات موافق نباشند اما ضربه این از دست دادن فرصت از تعویض افراد بیشتر است.

کارشناس حقوقی شرکت ملی نفت با اشاره به ویژگی های مثبت زنگنه و دلایل الزام ماندن ایشان در وزارت نفت گفت: نخست اینکه قاطعیت و برنده بودن زنگنه در اجرای برخی قراردادها بسیار تاثیرگذار است و ایشان مرحله سختی را در دوسال گذشته در مقابل ایرادات غیر کارشناسی برخی مخالفان قراردادهای جدید پشت سر گذاشتند.

او در ادامه افزود: دومین ویژگی مثبت زنگنه احاطه او بر صنعت نفت است با توجه به اینکه او بیش از 16 سال است که وزیر هستند؛ بنابراین بیشتر از هر فرد دیگری بر این صنعت احاطه دارد؛ همچنین قدرت او در شناسایی عملکرد و قابلیت های افراد بسیار بارز است، چرا که با رزومه افراد نمی توان افراد را شناخت اما او به خوبی از عملکرد افراد آگاهی دارد.

کارشناس حقوقی شرکت ملی نفت برای رفع نقایص موجود پیشنهاد داد: یقینا تغییر و اصلاحات داخل صنعت نفت به ویژه تغییر وضع ساختار شرکت ها و حرکت به سمت پروژه محوری یک ضرورت است که گنجاندن این مورد به رفع نقایص موجود کمک خواهد کرد.

مسیر امضای قراردادهای جدید نفتی هموار شد

بهاری زاده همچنین با اشاره به حضور روحانی در دولت دوازدهم و آثار آن بر تسریع امضای قراردادهای جدید نفتی گفت: با توجه به اینکه اجرای هر قراردادی مقدماتی نیاز دارد، مقدمات اولیه آن یعنی بستن توافق نامه اولیه و چهارچوب های کلی مانند MOU و HOA و همچنین مطالعات فنی در دولت یازدهم انجام شد.

او در پایان اظهار کرد: اکنون در مرحله ارائه پیشنهادات فنی به عنوان شرح کار اولیه یک قرارداد هستیم و حجم عظیمی از مقدمات انعقاد قرارداد و در واقع حدود 40 تا 50 درصد اجرا شده است. این مسیر تا نیمه راه طی شده است و نیمه دوم راه که بررسی پیشنهادات فنی و پس از آن نیز برگزاری جلسات و مذاکرات قراردادی است، اکنون باید در دولت جدید انجام گیرد

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن